Menu

Jak na účinné obrázky (nejen) pro srovnávače zboží

Dostat na zbožových srovnávačích svou nabídku před konkurenci znamená výraznou šanci na lepší prodeje. Nízká cena přitom není jediným důležitým parametrem. Oblibu zboží ovlivňuje také úroveň obrázku, který produkt propaguje.

Jak na účinné obrázky (nejen) pro srovnávače zboží

Zbožové srovnávače cen pomáhají ke zjišťování informací o produktech z vašeho e-shopu, k jejich samotnému nákupu i následnému ohodnocení. Z hlediska propagace je velmi důležitý obrázek nabízeného produktu, který se ovšem v případě porušení pravidel vůbec nemusí zobrazovat. Problém se týká jak srovnávačů, tak reklamy na Facebooku. Vyhovující obrázky jsou potřeba i pro dynamické inzeráty na Sklik.cz a Adwords. Na co si tedy určitě dávejte pozor?

A ze všeho nejhorší jsou vodoznaky

Zástupci některých e-shopů dodnes nevědí, že vodoznaky na obrázky pro srovnávače zboží nepatří. Porušení tohoto pravidla může být potrestáno tím, že se obrázek ve vyhledávání úplně přestane zobrazovat. Navíc je dost pravděpodobné, že se toto pravidlo bude vyžadovat čím dál přísněji. Proto se může stát, že i pokud jste s tím dosud neměli problém, dříve nebo později se nezobrazování produktových inzerátů (a s tím spojený pokles objednávek ze srovnávačů) začne týkat i vás.

Vhodnější je mít e-shop už připravený a nechávat vodoznak automaticky vkládat k obrázku pouze na produktové stránce na vašem webu a zároveň si v databázi ponechat uloženou i variantu pro XML export bez vodoznaku. Zdaleka nejlepší je ale vodoznak vůbec nepoužívat. Kazí to celkový design e-shopu a zhoršuje prezentaci produktu. Obrázky nechraňte vodoznakem, ale právní cestou.

Pokud máte přece jenom vodoznak do obrázku vložený „natvrdo”, asi jediné řešení je přidat do administrace vašeho e-shopu (pokud máte) další kolonku obrázku ke každému produktu. Do ní potom nahrajete nový obrázek, který vodoznak nemá a který se následně použije jen pro XML exporty do srovnávačů/nákupů od Google.

Vylepšit, nebo nevylepšit?

Obrázky je možné zatraktivnit určitými prvky, které ale musí dodržovat pravidla pro jednotlivé srovnávače. Můžete zkusit přidat třeba text “Skladem” nebo “Tip”. Složitější už je to při vkládání slov jako „Sleva” nebo dokonce „Výše slevy”. V tomto případě reálně hrozí zamítnutí ze strany srovnávače.

Každý srovnávací server se navíc k pravidlům staví trochu odlišně. Proto je jednodušší texty do obrázků vůbec nevkládat. Případně si raději otestujte, že obrázek s takovým textem není zamítnut a zobrazuje se správně.

K vylepšení obrázků slouží například aplikace Feed Image Editor, ale sami autoři ji doporučují spíš pro Facebook a ani oni se nezaručují, že bude stačit pro účely srovnání cen. Například Google může i takovéto úpravy označit jako propagační text nebo vodoznak.

Kvalitní fotografie nade vše

Kromě omezení v souvislosti s vodoznakem má každý srovnávač zboží nastavená další pravidla, která se případ od případu mohou v detailech lišit. Ve vašem vlastním zájmu pak je, aby byly vaše obrázky v co největší kvalitě. Nechte si zboží nafotit od fotografa, na dobrý fotoaparát (ne na smartphone) a ve studiových podmínkách. Nedržte se minimálních povolených rozlišení, jak je to u jednotlivých srovnávačů uvedeno níže. Abicióznější je rozlišení alespoň 1000 pixelů na kratší straně.

Atraktivni obrázek spíše osloví vašeho potenciálního zákazníka a pomůže daný produkt z vašeho e-shopu prodat. Pro lepší představu lidem nabídněte k jednomu zboží více obrázků - různých pohledů, detailů apod. Dobře vypadá bílé nebo průhledné pozadím (třeba na Heureku ho ale nenasazujte, viz. dále).

Pojďme se nyní konkrétněji podívat na srovnávače, které čeští zákazníci nejvíce používají. Všechna uvedená pravidla jsou platná k 26.10.2017.

Heureka

Na Heurece byste se svými produkty rozhodně chybět neměli. Nejnavštěvovanější český srovnávač láká mimo jiné na užitečné rady pro nákup nebo velmi oblíbené reference zákazníků.

Obrázky vhodné pro Heureku musí být bezpodmínečně „universální a obecné”, tedy bez vodoznaku i jiného textu (zobrazení slevy, ocenění apod.). V opačném případě hrozí zabanování nebo (v případě, že jste zapojeni do modelu Košík) bezpodmínečné vyřazení z horních TOP pozic.

Obrázky by také neměly mít průhledné pozadí, za minimální ideální kvalitu se považuje 30 000 pixelů (cca 175x175 pixelů). Nejmenší možná velikost obrázku z hlediska pravidel Heureky je 20x50 (50x20) pixelů, maximální velikost pak o rozlišení 4096x4096 pixelů a 2 MB.

Zdroj: Průvodce Heurekou pro e-shopy

Google nákupy

Pravidla nastavená pro srovnání cen v záložce Nákupy ve vyhledávači Google se mohou lišit podle kategorií - v některých případech platí jisté výjimky. Jinak ale obrázky podléhají podobným požadavkům jako na Heurece:

  • Obrázek musí výstižně zobrazovat prodávané zboží. V kategorii barev lze použít jednobarevný obrázek. V kategoriích Hardware nebo Motorová vozidla a součástky lze použít ilustraci.
  • Použijte podporovaný formát: neanimovaný GIF (.gif), JPEG (.jpg/.jpeg), PNG (.png), BMP (.bmp) nebo TIFF (.tif/.tiff).
  • U produktů mimo kategorii oblečení použijte obrázek o minimální velikosti 100 x 100 pixelů.
  • U produktů z kategorie oblečení použijte obrázek o minimální velikosti 250 x 250 pixelů.
  • Použijte obrázek o maximální velikosti 64 megapixelů (soubor nesmí být větší než 16 MB).
  • Nepoužívejte zvětšeninu nebo miniaturu.
  • Nevkládejte propagační text, vodoznak nebo okraje.
  • Nepoužívejte zástupný symbol nebo obecný obrázek.

Zdroj: Specifikace produktových dat Google

Sklik/Zboží.cz

Také na Zboží.cz platí obdobná pravidla - na obrázcích nesmí být žádné vodoznaky, loga, reklamní nápisy ani jiné grafické prvky. Podporovány jsou pouze formáty JPEG nebo PNG, doporučovaná minimální velikost začíná na 425x440 pixelech.

Zdroj: Nápověda Zboží.cz

Facebook

Pro katalog produktů na Facebooku se také používá XML export dat. Zatím jsou dány tyto specifikace pro zobrazení reklam:

  • V karuselovém formátu reklam se používá čtvercová formát obrázků tedy 1:1 v rozlišení 600x600.
  • U propagací jednoho produktu se používá poměr stran 1.91:1 a rozlišení 1200x630px.

Bližší specifikace ke karuselovému formátu najdete přímo v průvodci facebookovou reklamou, informace ke “klasickému” formátu pak hledejte zde.

Jan Černý 26.10.2017