Menu

Ohlédnutí za e-commerce 2017 (3) - LÉTO

Modrý duch se v lednovém seriálu ohlíží za e-commerce v roce 2017. Dnes se zaměřil na zásadní okamžiky loňského parného léta. Ano, i takové věci k lednovým ohlédnutím patří.

E-commerce v létě 2017: v tuzemsku o sobě dali vědět Lidl a Seznam, v USA Američané
E-commerce v létě 2017: v tuzemsku o sobě dali vědět Lidl a Seznam, v USA Američané

Co chtějí Američané od aplikací?

Server společnosti Clutch zveřejnil v srpnu článek o tom, co zákazníci nejvíce chtějí od mobilních e-commerce aplikací. Analytické výstupy marketingové společnosti z Washingtonu mohou i v tuzemských podmínkách naznačit, co všechno by taková užitečná „appka” asi tak měla umět. 4 hlavní důvody pro používání aplikací, na kterých se Američané nejvíce shodli, jsou:

1. Dostávat výhodné nabídky (68 % respondentů)
2. Časová flexibilita a možnost nakoupit kdykoliv (64 %)
3. Možnost porovnání produktů a cen (62 %)
4. Úspora času bez nutnosti kamkoliv chodit (54 %)

Na otázku, co od aplikací nejvíce vyžadují, američtí respondenti nejčastěji odpověděli:
• slevy na produkty podobné minulým nákupům (84 %),
• nakupování přímo pomocí aplikace (84 %),
• notifikace slev do telefonu (84 %).

A pak, že jsme na akční nabídky zatížení jen v České republice.

Seznam zpřísňuje antispamovou politiku

A zase to GDPR, tentokrát nepřímo. Tvůrci nástroje Mailkit uspořádali v červenci konferenci o e-mailingu, která se zabývala hlavně opatřeními chystanými v souvislosti s nařízením EU o ochraně osobních dat.

Největší pozornost sklidil Seznam.cz, který se připravuje ve velkém a v probíhajících měsících zpřísňuje postihy za prohřešky proti doručitelnosti. Do spamu tak vaše komerční e-maily spíš spadnou, pokud neodešlete potvrzující e-maily o odběru newsletteru (double opt-in), neodpustíte si v předmětu e-mailu smajlíky nebo pošlete e-mail složený z jednoho velkého obrázku či většího množství malých fotografií.

Pravdou je, že třeba na Gmailu jsou podobné hříchy jízdenkou do spamového pekla už dávno.

Češi z Lidlu do eshopu

Alespoň pro počítačově gramotnou část české populace skončilo v září pravidelné utrpení při čekání na letáky z Lidlu. Oblíbený prodejce potravin a spotřebního zboží zahájil na svém novém eshopu prodej „tématických” produktů o týden dříve než na prodejně.

Lidl tak konečně zachytil lásku tuzemských zákazníků k online nakupování. Srovnat ji v mezinárodním měřítku se pokusila asociace APEK. V srpnu zveřejnila zprávu o tom, jak Eshopy ukrajují kamenným obchodům podíl na trhu. Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška uvedl, že Česká republika patří s 9,5% podílem na páté místo v celé Evropě.

Podle Vetyšky je to způsobeno tím, že jsou u nás internetové obchody a jejich služby na „špičkové úrovni”. Pro srovnání - v suverénně vedoucí Velké Británii spadá do e-commerce 20,9 % všech maloobchodních tržeb, naopak třeba v Bulharsku jsou to pouhá 1,3 %.

Jakub Kašpar 25.01.2018