Menu

Produktová fotografie pro začátečníky: 5 povinných součástí výbavy

Potřebujete pro svůj eshop produktové obrázky, které budou vaší konkurenční výhodou? Dáme vám pár tipů, jak si je zvládnete nafotit sami.

Modrý duch radí jak nafotit produktové obrázky
Modrý duch radí jak nafotit produktové obrázky

Jak získáte produktové fotografie, které vám pomohou k vysokým konverzím? Na online fotobankách je pravděpodobně nenajdete. Zajímavou cestou je jejich převzetí od výrobce, což ale v praxi není vždy zcela možné - sami výrobci totiž často kvalitní produktové fotografie nemají. Řešením bývají služby profesionálního fotografa, za které si ale samozřejmě připlatíte.

Vlastní produktové fotky si eshopaři pořizují typicky třeba v začátcích, kdy zatím nemají dostatek finančních prostředků. Jejich výroba svépomocí se jim vyplatí také tehdy, když nabízí velké množství produktů. Pokud je některý z těchto dvou případů ten váš a máte dost času i odhodlání, možná je ta pravá chvíle se do focení produktů pustit také. Na následujících řádcích se dozvíte, kterých 5 věcí by v tom případě nemělo ve vaší výbavě chybět.

1) Osvětlení

Pro focení dobré produktové fotografie důsledně dodržujte nejdůležitější zásadu: dostatek světla je naprostý základ. Světlo jen z jednoho zdroje většinou není dostatečné a na foceném objektu pak bývají asymetrické stíny. Proto doporučuji používat dvě a více světel. Lepší je mít světla stejného typu (a tedy stejné teploty), aby vám nedělalo problémy vyvažování barev. Světlo musí být dostatečně měkké - to znamená, že nevytváří přesný kuželovitý tvar, ale je v prostoru dostatečně rozptýlené. V podstatě tak „pouze” imituje denní světlo. Nejlepší je rozptýlit světlo tzv. softboxem nebo světelným stanem.

Jako zdroj světla jsou nejvhodnější záblesková světla, která poskytují dobrý světelný zdroj. Při jejich používání to ale chce mít určitou praxi. Pro nafocení produktových fotografií se dá použít například sada tří studiových světel se softboxy a stativem. Alternativou pro malé objekty mohou být speciální stolní světla pro produktové fotografie.  K těm se prodávají speciálně vytvořené kufry se všemi pomůckami na jednom místě. Po jeho rozbalení tak máte k dispozici vlastní malé fotostudio.

2) Kvalitní fotoaparát

Nepsané pravidlo říká, že pokud máte dobře nasvícený objekt, zvládnete solidní produktové fotografie i s horším fotoaparátem. Odlišným případem je focení detailů produktů nebo snímky extrémně malých objektů, jako jsou například šperky. Potom je nutné fotit na režim makro nebo použít makro objektiv.

Dnes už si vystačíte s většinou foťáků na trhu, dobré produktovky se dají udělat i na mobilní telefon. Lepší výsledky ale samozřejmě přinese alespoň klasický digitální fotoaparát. Nevýhodou úplně nejmenších digitálních kompaktů může být ne právě dokonalé ovládání, nemožnost tvořit makro snímky nebo fotit do nekomprimovaného formátu RAW - fotografie pak často není možné vhodně editovat.

Lepších výsledků dosáhnete se zrcadlovkami nebo menšími bezzrcadlovkami. Výhody těchto fotoaparátů ocení spíš zkušenější uživatelé, kteří nejlépe vědí, jak předem nastavit různé typy objektivů, včetně již zmiňovaného makro. K lepším foťákům lze také častěji než ke kompaktům připojit externí záblesková či makro světla a další příslušenství jako tablet, notebook či dálkové spouště. Některé fotoaparáty jsou navíc vybaveny wifi připojením, díky kterému se fotky dají ukládat rovnou na síť.

Pokud ale s focením začínáte a potřebujete spíš rychlé výsledky, nejspíš si třeba právě s kompaktem vystačíte. I tehdy ale doporučuji fotit převážně do nekomprimovaného formátu typu RAW a produktové obrázky zpracovávat ve vhodném softwaru. Práci s výpočetní technikou se nevyhnete v žádném případě. V programech pro úpravu fotografií se přinejmenším přidává kontrast a dorovnává vyvážení barev.

3) Stativ

Stativ není vždy úplnou nutností. Pokud ale nefotíte v atelieru se zábleskovými světly, je lepší si ho pořídit. Ideální je focení s použitím dálkové spouště. Dosáhnete tak opravdu stabilní polohy fotoaparátu bez hrozby jeho roztřesení.

Při tvorbě velkých produktových sérií je dobré foťák propojit přímo s notebookem/tabletem a ovládat focení z dodávaného programu. Stativ vám zajistí stabilní uložení fotoaparátu, a pokud si vše dobře nastavíte, můžete jen rychle měnit focené produkty. Tímto způsobem ušetříte velkou spoustu času. Na obrazovce používaného vzdáleného zařízení mezitím vidíte reálnější náhled fotografie a program vám rovnou umožní korigovat fotografické chyby.

4) Bílé pozadí

Při focení je důležité dávat pozor, aby v pozadí nebyly výrazné předěly nebo nechtěné stíny. Proto se používá tzv. „nekonečné pozadí”. Jedná se v podstatě o plochu s určitým radiusem - pozvolným zaoblením, které eliminuje ostré rohy, a tedy předěly na fotce. V některých případech se používá pozadí s vlastním zdrojem světla, ale coby začátečníci tuhle pokročilejší techniku spíš nevyužijete.

Nejnáročnější bývá fotografování lesklých objektů jako jsou šperky nebo lahve. Nejenže bývají na objektech vidět jakékoliv nečistoty, ale hlavně vytváří nežádoucí odlesky a odrazy (reflexe). Nelichotivým výsledkem pak bývá třeba odraz fotografa na lahvi od vína. Pro takové případy je nejvhodnější použít speciální fotografický světelný stan a delší ohnisko objektivu fotoaparátu. Na méně rozměrné zboží postačí třeba Foldio studio, které zajistí i nasvícení. Větší produkty je vhodnější fotit před papírovým pozadím jako například Arctic White.

5) Správné místo na focení

Pokud by vám na sklad měly pravidelně přibývat nové typy zboží, zřejmě budete muset také pravidelně fotit. Pro takový případ vám doporučujeme vyčlenit si nějaký vhodný fotokoutek. Na menší produkty si vystačíte i se stolem, s velkými produkty ale možná využijete rovnou celou místnost. Místo nemusí být k focení připravené permanentně. Je ale vhodné s ním počítat a v případě potřeby ho zvládat rychle zprovoznit.

Tvorba vlastních produktových obrázků pro každého?

Ne každého asi představa tvorby vlastních produktovek nadchne. Při rozjezdu vlastního eshopu se ale služby profesionálního fotografa nemusí finančně vyplatit. Někteří eshopaři si pak své zboží fotí sami a jejich produktové fotografie často snesou i přísnější měřítka.

Pokud vám neschází chuť, můžete se zkusit pustit do tvorby obrázků i vy. Hlavně na začátku ale počítejte s poměrně velkou časovou náročností. Při vytváření větších produktových katalogů nebo stránek s reprezentativní image fotografií už je většinou výhodnější najmout si profesionála.

Když se vám ale podaří překlenout úvodní fáze, možná si hezké fotky podle vlastního gusta zvládnete sami vytvořit i vy. Výuku focení produktovek, za které se rozhodně nebudete muset stydět, dnes nabízejí různé komerční kurzy. Další tipy na správnou přípravu produktových obrázků najdete také v článcích How to Take Georgeous Product Photos a The Ultimate DIY Guide to Beautiful Product Photography.

Luděk Lehár 13.02.2018