Menu

Jak založit e-shop v 7 krocích

Zřizujete internetový obchod nebo se jen chcete přesvědčit, zda jste na něco nezapomněli? Modrý duch vám v 7 krocích nastíní to nejdůležitější, co při zakládání e-shopu musíte vědět!

7krokový checklist přípravy dokonalého e-shopu
7krokový checklist přípravy dokonalého e-shopu

1. Analýza cílové skupiny

Náš zákazník, náš pán. Pokud alespoň přibližně víte, jak vypadá váš typický nákupčí, je mnohem snazší se mu přizpůsobit. A tím pádem vytvořit takový e-shop, který mu bude vyhovovat. Zkuste si odpovědět na otázky:

  • Jaké produkty potřebuje?
  • Za jakým účelem si mé zboží kupuje? 
  • Jaké jsou jeho finanční možnosti?
  • Kolik potřebuje informací, aby věděl vše potřebné a zároveň nebyl zahlcen? 
  • Jaké doplňkové služby vyžaduje? 
  • Jaké doplňkové služby mu jsem schopen (ochoten) nabídnout?

2. Analýza konkurence

Není nic jednoduššího, než se podívat na e-shopové stránky těch, kteří už něco podobného dělají. A následně se poučit z jejich chyb a dělat to lépe. Vytipujte si vaše největší konkurenty, zkuste si zahrát na zákazníka a projít v rámci e-shopu celý nákupní proces. Zaměřte se na design stránky, na celkovou strukturu, logiku uspořádání kategorií, přehlednost vyhledávání apod.

3. Analýza konkurenčních výhod

Konkurenční výhoda představuje to, v čem jste lepší než ostatní hráči na trhu. Zajímavý produkt, nestandardní nebo individualizované řešení, doplňkové služby, rychlost vyřízení objednávky, nízká cena nebo naopak vysoká kvalita. Ať už je to cokoliv, zahoďte skromnost stranou a pořádně se s vašimi prodejními argumenty pochlubte.

V praxi to znamená, že na domovské stránce vašeho e-shopu musí být na první pohled jasně vidět, proč právě vaše produkty nebo služby jsou ty nejlepší. Co je důvodem, že má zákazník své peníze utratit právě u vás? Buďte co nejkonkrétnější! A vyhněte se provařenému klišé o tom, jak jsou vaše výrobky kvalitní.

4. Firemní identita

Víte, jaký je váš zákazník, jak komunikuje konkurence a co je vaší konkurenční výhodou. A teď už jen vymyslet, jak se budete prezentovat vy.

Firemní identita je magické sousloví, které v sobě zhmotňuje všechny prvky, kterými se prezentujete. Určuje image vaší firmy, tedy to, jak vás zákazníci vnímají. Jedná se o jasné firemní cíle a strategii, jednotný grafický kabát a komunikační styl. Logo, firemní barvy nebo slogan musí být jednotné v rámci webové prezentace, tištěných materiálu, prezentačních předmětů. To samé platí pro komunikační styl směrem ven z firmy k zákazníkům, potenciálním zákazníkům, dodavatelům, ale i uvnitř firmy.

V kontextu e-shopu to znamená, že je velmi důležité rozmyslet si, jak bude vypadat vaše unikátní logo, podle kterého vás zákazníci spolehlivě rozpoznají, jaké budou vaše firemní barvy, jak moc luxusně by měl váš e-shop vypadat a jakým stylem budete ke svým zákazníkům promlouvat. Pokud prodáváte luxusní parfémy nebo finanční produkty, bude váš komunikační styl velmi formální. Naopak pokud prodáváte barevné punčocháče, klidně si můžete dovolit volnější pojetí, hravost, nadsázku a klidně i trochu provokace.

Podstatou je, aby vaše počínání bylo konzistentní v rámci všech komunikačních kanálů, tedy vždy, kdyz se s vámi zákazník fyzicky nebo virtuálně spojí – osobně či po telefonu, skrze webové stránky nebo sociální síť, prostřednictvím emailu nebo newsletteru.

5. Doména

Doména je název vašeho internetového obchodu, jasný identifikační údaj a zároveň i vaše značka, proto volte velice pečlivě. Ideální je, když do názvu domény dostanete takové pojmy, které dostatečně reprezentují to, co prodáváte nebo nabízíte. Domény jako Brusle.cz, Nabytek.cz nebo Odpuzovacekrtku.cz nesou význam samy o sobě a nikomu nemusíte vysvětlovat, co je předmětem vašeho podnikání. Problémem je, že tyto domény jsou již povětšinou beznadějně obsazené, proto musíte zapojit trochu důvtipu a kreativity.

Vždy volte název co nejkratší, nejjednodušší a nejjednoznačnější. Spojení více než dvou slov se nedoporučuje. Koncovku v českém prostředí vždy volte .CZ, jiné (.com, .net, .org) jsou u nás o mnoho méně konkurenceschopné.

Pokud se pro nějakou doménu rozhodnete, nejdříve si ověřte, zda je volná. Pokud ano, tak ji stačí jednoduše zaregistrovat. S tím vám pomůže firma, která pro vás e-shop připraví.

6. Tvorba e-shopu

Konečně se dostáváme k vytvoření e-shopové stránky. Všechny vaše nápady a myšlenky předejte někomu, kdo vám pomůže s jejich realizací. Dobrá firma za vás udělá vše, co bude potřeba, a ještě vám pomůže s propagací. Obecný postup je následující:

a) Vytvoření loga

Logo slouží k identifikaci a tvoří povědomí o značce. Je nositelem hlavní myšlenky a firemních barev. Proto by jeho tvorba měla předcházet práci na designu webu.

b) Obsah

Obsah je prací pro copywritera, který navrhne vhodnou strukturu webu a vytvoří obsah. Texty píše nejen s ohledem na čtivost a obsahovou správnost, ale také je účelově optimalizuje pro vyhledávače.

c) Design webu

Vzhled webu v dané struktuře dle navrženého obsahu a v barevné kombinaci odpovídající firemním barvám.

d) Naprogramování webu.

Tvorba samotného webu se všemi funkcionalitami a specifiky pro e-shop.

e) Testovací rozhraní

Než se e-shop spustí, je potřeba vyzkoušet, odladit a vychytat všechny nedostatky, vyzkoušet funkčnost a naplnit stránky obsahem.

f) Webhosting

Na internetu nevisí web jen tak ve vzduchu. Je potřeba ho umístit na server, který je stále připojen k internetu a zajistí tak nepřetržitý chod vaší stránky.

g) Převedení na ostrou doménu.

Jakmile je web hotový, je na čase ho z testovacího rozhraní poslat do světa.

h) Propagace

Závěrečný, ale zcela zásadní bod. Aby byl e-shop, a tudíž i zboží bylo vidět, je potřeba ho k zákazníkům vhodnou formou dostat – viz níže.
Samozřejmostí by měla být i responzivnost webu, čili jeho přizpůsobení pro mobilní zařízení. Že se to rozhodně vyplatí, se dočtete také ve článku S mobilním eshopem o tržby nepřijdete .

7. Marketingová podpora

Časy, kdy stačilo prostě mít e-shop, aby se zákazníci rojili jako houby po dešti, jsou dávno pryč. Doporučují se přibližně stejné prostředky, jako jste vynaložili na tvorbu webu, v následujících 3 měsících vložit i do jeho propagace, která se následně stane pravidelnou a nezanedbatelnou položkou ve vašem rozpočtu. Základní a zcela nezbytné možnosti, jak váš e-shop propagovat:

  • PPC reklama (Google a Sklik),
  • používání sociálních sítí, především Facebooku,
  • aktivní využívání srovnávačů zboží (Heureka.cz, Zboží.cz, Google nákupy)
  • získávání zpětných odkazů.

Více informací ohledně struktury e-shopu včetně toho, které části by určitě měl obsahovat, najdete v článku Struktura úspěšného e-shopu. Tak směle do toho.

Nárůst počtu e-shopů v ČR mezi lety 2010 a 2015 (zdroj: ADMEZ)
2010, 7400 2015, 37000