Menu

Prvních 7 kroků k výběru tvůrce webu, který ho nepokazí

Stavba dobrých webových stránek je finančně i časově náročná záležitost. Víte, jak zúžit výběr při hledání toho nejvhodnějšího dodavatele?

Našeho návodu na výběr dobré digitální agentury se držte
Našeho návodu na výběr dobré digitální agentury se držte

Výběr digitální agentury je vždy zásadním momentem při tvorbě on-line projektu. Jenže i weby za obrovské částky často troskotají už na tom, že se nepovede ani tento první krok. Někdy nevhodně zvolená agentura „pouze” nestíhá průběžné termíny, jindy výsledné stránky vůbec neplní své cíle. Jak tedy začít, abyste při hledání dodavatele webu do výběrového řízení nechybovali?

1) Projděte si katalogy firem, oborových asociací a výsledky soutěží

Na internetu zkuste kromě vyhledávání na Googlu zapátrat také na serverech s databázemi vývojařských firem, například na Firmy.cz. Projděte si výsledky soutěží typu WebTop100, Internet Effectiveness Awards nebo ShopRoku; všímejte si hlavně těch žebříčků, které nějak souvisí s vaším oborem nebo účelem plánovaných stránek. Dobrým zdrojem informací jsou i databáze sdružení jako UX asociace nebo Unie grafického designu – členství v nich poukazuje na bližší zájem agentury o dané téma.

Během každodenního brouzdání sítí si všímejte stránek, kterým byste se těmi svými chtěli přiblížit. Podpis vývojáře většinou najdete dole na patičce webu. A pokud ve svém okolí máte někoho, kdo své podnikání prezentuje podobně zaměřenými stránkami nebo nabízí příbuzné služby, neváhejte se zeptat na autora.

2) Prozkoumejte web agentury

V digitálním světě je nezanedbatelnou vizitkou také to, jak se agentura prezentuje navenek, jaký má komunikační styl nebo čemu se věnuje nad rámec svých běžných povinností. Navštivte web agentury, proklikejte si odkazy a zamyslete se, jestli se vám na stránkách dobře orientuje. Je vám na první dobrou jasné, co firma nabízí? Je přechod na kontaktní formulář intuitivní a dostatečně rychlý? Pokud vás na webu profíků cokoliv ruší nebo vám to zkrátka nevyhovuje, není to zrovna nadějnou vyhlídkou do případné spolupráce.

3) Ptejte se na zkušenosti s agenturou

Stávající klienti jsou jedním z nejcennějších zdrojů informací. Ty nejdůležitější reference najdete na agenturních stránkách, zajímavé kontakty by vám ale měla poskytnout i samotná agentura. Dělali podobně velké projekty, nebo mají dokonce přímou zkušenost s tím, co poptáváte? Spolupracovali s podobně velkou společností, jako je ta vaše?

Realizované weby, které jsou pro vás nejzajímavější, si důkladně projděte a alespoň do některých z firem neváhejte zavolat. Ptejte se, jak byli s dodavatelem a jeho prací spokojeni, a zjistěte si, kolik hodin asi tvorba webu zabrala. Neuškodí vědět, jak pohotově agentura odpovídá na zprávy a jak dobře (nebo špatně) se s ní komunikuje. A také se zajímejte, jak dlouho trvala realizace, kolik se během práce udělalo chyb a jak se agentura k problémům stavěla. O kolik se projekt prodražil oproti původní kalkulaci?

4) Prozkoumejte rozsah služeb

Tvorba webových stránek nemusí být tím jediným, co si vaše podnikání vyžaduje. Někdy přijde vhod výpomoc s marketingem, jindy se jako nejlepší řešení ukáže kompletní redesign firemní identity. Pokud ale na projektu pracuje více subjektů, rostou tím náklady na organizaci a komunikaci. Proto si včas zjistěte rozsah služeb, který jednotliví dodavatelé nabízí. Vždy je lepší řešit vše na jednom místě.

5) Zjistěte si hodinové sazby

Jakmile váš výběr začne krystalizovat, začněte si zjišťovat také hodinovou sazbu vytipovaných agentur. Ceny se u různých zhotovitelů mohou lišit i několikanásobně, celkový objem prací by se však měl vždy přinejmenším pohybovat v podobných číslech. Pokud tak není, ptejte se proč. Hodinovka nejenže poukáže na agenturní zkušenosti a schopnosti (nebo možná pouze přemrštěné ceny), ale třeba rovnou rozhodne o tom, zda jsou vybrané služby ve vašich možnostech. Proto už v této fázi agentury telefonicky obvolejte, zjistěte si hodinové sazby a oddělte zrna od plev.

6) Sejděte se s lidmi, kteří pro vás mají pracovat

Stavba webu plnícího své cíle obnáší intenzivní, zpravidla několikaměsíční vzájemnou komunikaci mezi dodavatelem a klientem. Jistě není ve vašem zájmu trávit dlouhé hodiny svého času s někým, o kom pochybujete, nebo vám jakkoliv nesedí. Významným vodítkem může být už úvodní oťukávací telefonát se zástupcem firmy, v přímém kontaktu budete hlavně s projektovým manažerem, který by měl vést váš projekt. Proto si ho prověřte co nejvíc – zajímejte se o jeho know-how, kolikaletou má praxi, jaké má za sebou projekty a jak dlouho je u dané agentury. Právě u projekťáka je velmi důležité, aby vám sedl lidsky, proto si s ním určitě sjednejte schůzku.

Neváhejte se osobně setkat ani s ostatními lidmi z týmu. Zajímat by vás mohli alespoň ti, kteří mohou mít za projekt větší zodpovědnost, tedy například vedoucí vývoje nebo osoba řešící on-line marketing.

7) Vyzvěte jen pár nejlepších

Při oslovování agentury nikdy neodesílejte hromadný poptávkový e-mail na desítky různých adres. Je to neefektivní, nezdvořilé a zkušení webaři tyto případy dobře rozeznají. Takovým postupem nejspíš jen ztratíte dobré dodavatele a pracovní stůl vám zavalí odpovědi, které pro vás nemají valný význam. Proto je nutné zúžit svůj výběr pouze na takové firmy, se kterými si případnou spolupráci opravdu dovedete představit.

Ve finále by jich mělo být maximálně kolem pěti, v zásadě ale o konkrétní počet nejde. Podstatné je nerozesílat poptávku plošně všem kontaktům, které najdete na firemních databázích. V průvodním e-mailu se stručně představte a nastiňte vytyčené cíle. Agentura se vám brzy ozve zpět a domluví si s vámi osobní setkání. Pokud se na schůzku dobře připravíte, měli byste na jejím základě být schopni s čistým svědomím vybrat toho úplně nejvhodnějšího kandidáta. Takovou finální volbou se budeme zabývat zase příště.

Hana Slavíčková 26.06.2018