Menu

Česká e-commerce 2018: co vám nemělo uniknout

V roce 2018 byli Češi online ještě více než v předchozích letech a nakupování je rozhodně bavit nepřestalo. Kolik a za co loni nejvíc utratili?

Dle e-commerce statistik nakupujeme čím dál víc
Dle e-commerce statistik nakupujeme čím dál víc

Češi byli online nejraději na desktopu

Podle zprávy Češi online 2018 projektu Netmonitor se v roce 2018 připojilo k internetu 7,9 milionů Čechů starších 10 let, více než polovinu času na něm strávili jinak než pracovními nebo školními povinnostmi. Hned 89 % uživatelů si webové stránky prohlíželo na PC, mobil při surfování použilo 55 % lidí. Ačkoliv počet mobilních uživatelů oproti statistikám z roku 2017 stoupl, celosvětově je trend mnohem dál – mobily mají nad desktopy už druhým rokem mírnou převahu.

Obrat e-commerce i počet e-shopů vzrostl

Obrat v české e-commerce stále nezadržitelně roste. Loni vystřelil na 135 miliard Kč, což bylo o 17 % více než v předešlém roce. Stejně tak je na vzestupu celkový počet online zákazníků. Podle Českého statistické úřadu už přes internet nakoupilo alespoň jednou v životě celkem 5,7 milionů Čechů starších 16 let. Například v segmentu starobních důchodců už se někdy mezi zákazníky e-shopu zařadilo 23,7 % lidí.

Vyšší je nyní také počet tuzemských e-shopů, podle výstupů Heureky jich je v provozu už přes 43 tisíc. Dle ČSÚ prodává přes internet přibližně každý desátý Čech, což je ale stále ještě za průměrem EU. Strmý nárůst vzhůru zaznamenává velkoobchodní segment. Vizuálně přitažlivé B2B e-shopy s možností snadno a rychle vyřizovat objednávky budou pro dodavatele stále důležitější konkurenční výhodou.

Nejvíce se stále prodává elektronika

Stejně jako v roce 2017 měla i loni největší podíl na tržbách českých internetových obchodů elektronika, která se na celkovém obratu podílela z 40 %. S velkým odstupem se na druhém místě umístily potřeby pro dům a zahradu. Třetí rok po sobě zaznamenala největší růst kategorie jídla. V té jsou největšími hráči na českém trhu stále Rohlík a Košík, spustit internetový obchod se ale v novém roce chystají další potravinové řetězce. Už loni tento trend zachytil web tovino.cz, který patří mezi reference Modrého ducha.

Top weby: Nejnavštěvovanější nebyly nejlepší

Pořadí nejnavštěvovanějších e-commerce webů v loňském roce poměrně věrně kopírovalo ten předchozí. Podle SimilarWeb.com vládla v prosinci 2018 kategorii Heureka s Alzou a Bazošem.cz. Následoval Mall.cz a teprve za ním „dvojka na trhu“ CZC.cz.

Z populárních stránek se jediná Alza (5. místo mezi e-shopy) výrazněji umístila v soutěži WebTop 100, jejímž absolutním vítězem se pro rok 2018 stal web sklárny Moser. Tým Modrého ducha se nejvíce zaradoval z velmi dobrého čtvrtého místa webu vytvořeného pro Restaurace Šalanda v kategorii Gastronomie a neméně povzbudivého pátého místa firemních stránek BlueGhost.cz v silně konkurenční kategorii Marketingových a IT agentur.