Menu

Update: Exkluzivní design, nebo skutečný dopad? O brýlích pro třetí svět s dvojnásobným držitelem Red Dot Design

Jaké překážky řeší populace třetího světa a jak jim může pomoci dobrý design? Pusťte si další díl Updatu s Jakubem Stedinou, dvojnásobným držitelem prestižní ceny Red Dot a dozvíte se více o designu, který skutečně řeší světové problémy.

Update: Exkluzivní design, nebo skutečný dopad? O brýlích pro třetí svět s dvojnásobným držitelem Red Dot Design

Znáte přesný význam slov First World Problem?

Například Cambridge Dictionary toto heslo vysvětluje jako problém, který se nezdá příliš důležitý ve srovnání s vážnými potížemi s nimiž se potýkají lidé v chudších částech světa. Jiný slovník, Urban Dictionary zas říká, že jde o problémy ze života v bohatých zemích, na něž by obyvatelé třetího světa kulili oči. Heslo First World Problem najdeme samozřejmě i na Wikipedii, kde se mimo jiné dozvíme o klamu relativního strádání nebo o tom, že lze tento výraz použít k bagatelizaci stížností a zesměšnění stěžujícího si člověka.

First World Problem je také problémem, kterého si občas všímají světová média. Například magazín Business Insider před časem publikoval výzkum mapující malé nesnáze obyvatelů Velké Británie a sestavil seznam padesáti těch nejzmiňovanějších. Najdeme na něm například volání z neznámých čísel, čekání na zákaznické lince nebo hledání konce lepící pásky. I když tyto potíže řeší nejen obyvatelé v bohatých zemích, přesto na nich lze dobře ilustrovat, jak malichernými věcmi se často zabýváme.

Jak vypadá design, který skutečně řeší problémy?

Ve světě designu tomu není jinak. Podíváme-li se na práce, které získávají prestižní ocenění, jako například Red Dot Design a Czech Grand Design nebo na katalogy přehlídek typu Designblok, zřejmě se neubráníme pocitu, že většina exemplářů řeší pouze problémy prvního světa. Ostatně, k čemu přesně nám pomůže stá verze bezdrátových sluchátek do uší, tisícátá podoba vodovodní baterie a milionté zpracování svítidla do obývacího pokoje?

Přesto se i v našem prostředí najdou designéři, kteří se dokáží zabývat i velkými problémy vzdálených zemí. Hostem tohoto dílu Updatu je Jakub Stedina, průmyslový designér, který vytvořil brýle, které si může dovolit doslova každý. Bez ohledu na to, v jak chudém prostředí žije, v jaké části světa se nachází či jaký má tvar obličeje. Dioptrické brýle, které když u ne sluší, tak každopádně sedí každému. Může je nosit jak africký muž se širokým chřípím, tak indická dívka z drobným úzkým nosem. A co je nejdůležitější – mohou si je dovolit.

Jak brýle vznikaly? A kolik reálně stojí?

Co si Jakub myslí o prestižním ocenění Red Dot Design, které se mu podařilo získat hned dvakrát? Jaký je rozdíl mezi průmyslovým, produktovým a digitálním designem? Jaké výzvy s sebou přináší navrhování pro třetí svět? Jak může dobře nadesignovaný produkt pomoci vzdělávat miliony lidí a řešit tak negramotnost v rozvojových zemích? A jak se do navrhování promítne virtuální realita, 3D tisk a další technologie v následujících 10 letech?

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc