Menu

Update: Jak pomáhá VR v psychologii? O digitálním designu v lékařské vědě s Martinem Zielinou

Jak může imerzivní médium tlumit bolest při lékařském ošetření? Jaký obsah ve VR nejvíce uklidňuje a jak se v medicíně měří a vyhodnocuje digitální design? O virtuální realitě, psychologii, datech a designu je rozhovor s přednostou Ústavu lékařské etiky 2. lékařské fakulty UK

Update: Jak pomáhá VR v psychologii? O digitálním designu v lékařské vědě s Martinem Zielinou

Nalaďte si Update každých 14 dní:

V epizodě se dozvíte:

  • K čemu všemu se dnes využívá virtuální realita v medicíně a psychologii?
  • Jak funguje simulátor Cold river při léčbě bolesti?
  • Jak moc poutá pozornost médium VR a nakolik záleží na obsahu?
  • Jak se v medicíně měří a vyhodnocují VR experimenty?
  • Co vše lze ve VR měřit?
  • Co v digitálním designu nejvíce poutá pohornost?

Měřit znamená vědět

„Měřit znamená vědět”, prohlásil kdysi lord Kelvin, aby tím zdůraznil důležitost exaktního uvažování i mimo svět fyziky a matematiky. Pokud by se tento velikán z 19.století měl možnost seznámit s metodami, s nimiž pracuje dnešní digitální design, měl by nejspíš radost. Každý, kdo se alespoň chvíli věnoval Google Analytics nebo využíval A/B testování při své praxi, jistě potvrdí, že v online prostoru lze měřit a číselně vyhodnocovat prakticky cokoliv. Designéři, datoví analytici nebo marketéři zde vytvořili celou řadu metrik, od základních ekonomických ukazatelů až po jemné indikátory popisující fungování drobných komponent.

Metriky pro ekonomiku pozornosti

Jednou z často sledovaných oblastí je i tzv. míra zapojení, tedy schopnost webu nebo aplikace upoutat naší pozornost. UX designéři, kteří směřují své úsilí k tomuto cíli se pak obvykle zajímají o metriky popisující množství zobrazených stránek nebo příspěvků, dobu strávenou v aplikaci, jak často se na web vracíme, jak hluboko jsme doscrollovali, jaký obsah nás nejvíce zaujal a naopak, co se nám zobrazilo, když jsme se rozhodli aplikaci zavřít.

Technologičtí giganti a společnosti soupeřící na poli attention economy pak tímto pohledem posuzují prakticky každou část své aplikace. Od logiky doporučovacích algoritmů až po detaily v uživatelském rozhraní. Známý je případ designéra v Googlu, který před lety podal výpověď proto, že nesnesl práci v prostředí, kde se při výběru modré barvy pro tlačítko musí testovat 41 různých odstínů. Případně lze zmínit také postřehy ilustrátorů navrhujících Doodly - animace a minihry, které občas zastupují logo tohoto slavného vyhledávače. Ti v jedné z epizod Method podcastu uvedli, že i něco tak jemného jako je výtvarný styl lze číselně vyhodnocovat skrze dopady na chování uživatelů.

Screenshot z VR simulátoru Cold River pomáhajícího při tlumení bolesti u pacientů s popáleninami.

Screenshot z VR simulátoru Cold River pomáhajícího při tlumení bolesti u pacientů s popáleninami.

Jak se měří design v medicíně

Schopnost digitálního média připoutat naší pozornost ale může sloužit i jiným, než marketingovým cílům. V tomto díle Updatu se budeme věnovat využití virtuální reality v oblasti medicíny a psychologie. K čemu všemu může digitální design pomáhat při léčbě pacientů? A jak se hodnotí jeho úspěšnost v tomto přísně vědeckém prostředí? O tom byla řeč s Martinem Zielinou - Přednostou Ústavu lékařské etiky a humanitních základů medicíny 2. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku