Menu

Update: Kdy půjdou designéři do důchodu? O parametrickém navrhování s Danem Krejčím

Myslíte si, že programy schopné samostatně designovat patří pouze do science fiction? Jak fungují algoritmy, které dokáží nahradit lidskou kreativní práci? Poslechněte si další nový díl podcastu BlueGhost Update, tentokrát s výpočetním designerem a tvůrcem modelů Danem Krejčím.

Update: Kdy půjdou designéři do důchodu? O parametrickém navrhování s Danem Krejčím

Budou umělci a designeři nahraditelní?

Nové technologie a umělá inteligence jsou na vzestupu a přímo ovlivňují i obory, ve kterých měla doposud výhradní postavení lidská tvořivost. Obejde se umění a design bez umělců a designérů? Jak budou vypadat tyto obory v budoucnosti a jaká je situace nyní? A jak vlastně vypadají a fungují modely, které samy modelují, a co všechno dokáží?

Člověk, nebo počítač?

V polovině roku 1965 řešili pracovníci americké Library of Congress problém, s nímž se dosud nesetakli. Těžkou hlavu jim dělal list papíru potištěný lámanými úsečkami a abstraktní ilustrace, který jim byla zaslán s žádostí o zařazení do knihovních sbírek. Navrhovatelem byl Michael Noll, počítačový vědec a inženýr, který experimentoval s algoritmickou grafikou. Předkládaná práce vznikla pomocí Nollova programu nahraného na sálový počítač, který poté vytvářel náhodně generované geometrické souřadnice, spojoval je přímkami a následně vše tiskl. Kdo je autorem takové práce? Člověk nebo počítač?

Experimenty s digitálním generováním obrazů i modelů tedy sahají přinejmenším do 60.let, avšak exponenciální růst výkonu počítačů v současné době otevírá obrovské možnosti, jejichž dopad na design může mít větší význam než vynález parního stroje, fotografie nebo osobního počítače.

To, co začalo jako jednoduchá sada matematických pravidel vykreslujících triviální geometrické tvary, se během desetiletí vyvinulo v mocný nástroj

Nástoj, který začíná být schopen konstruovat praktické i nápadité výstupy. Algoritmy dnes dokáží komponovat složité symfonie působící jako „zapomenutá díla” dávno zemřelých skladatelů, tvořit poezii, psát rozhlasové povídky nebo generovat obrazy nerozeznatelné od fotografií. Programy z oblasti výpočetního designu jsou schopny navrhnout bezpočet tvarových řešení na základě vstupních parametrů, například vymodelovat protézu dle specifických tvarů těla konkrétního člověka nebo karoserii automobilu dle fyzikálních sil působících při jízdě.

Víte, že již existuje nástroj, který dokáže generovat nejrůznější obrazy na základě komplikovaného slovního zadání, jehož zpracování vyžaduje to, co bychom běžně nazvali kreativitou? Můžete si tak nechat navrhnout křeslo ve tvaru avokáda nebo ilustraci bytosti spojující želvu a žirafu. Jak takový program funguje? A budeme ještě v budoucnu potřebovat designery? Pusťte si Update a dozvíte se víc!

Jak se vám článek líbil?

3

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc