Jak se designují digitální podvody? Proč je při kybernetických útocích na uživatele důležitá personalizace a jakým způsobem získávají útočníci důvěru u svých obětí? Do tajů virtuálních gangsterů vás zasvětí specialista na online bezpečnost v nové epizodě Updatu.
Když s někým mluvíme o internetu, často používáme přirovnání, která nám pomáhají popisovat logiku a fungování tohoto digitálního světa. V našem slovníku se objevují výrazy jako „informační superdálnice”, „globální vesnice”, „oblaka”,„síť”, „pavučina”, „obří knihovna” nebo „nákupní centrum”. Mou oblíbenou metaforou na toto téma je „oceán”. Ne však ten současný, dobře zmapovaný a docela bezpečný, ale ten několik století starý, kdy bylo na plánech ještě spousta bílých míst a na mořeplavce zde čekaly fantastické příležitosti i děsivé nástrahy. Místo zlatých mincí dnes sice máme virtuální měny a dopisy v zapečetěných obálkách vystřídaly zprávy v messengeru, přesto je zde mnoho podobnosti. Po takovém oceánu, stejně jako po digitálních vlnách, se plaví nezkušení cestovatelé i ostřílení vlci, podnikatelé a průzkumníci, stejně jako vojáci, žoldáci nebo piráti. Oba nekonečné světy v podstatě představují komunikační média, obchodní tepny, místa pro spolupráci, i nepřehledná bojiště, kde lze rychle zaútočit a pak se během okamžiku schovat v mlze.
Také děsivá válka probíhající na Ukrajině má svůj protějšek v digitálním prostředí. Během jejích prvních dní jsme mohli sledovat zprávy o útocích na ukrajinské počítačové sítě a důležité vládní weby. Do povědomí se dostaly také zmínky o hackerské skupině Anonymous, která se přidala na stranu napadených a odpověděla zásahem proti ruským médiím. Na každém kroku nás nyní provázejí varování o dezinformačních kampaních na sociálních sítích a stejně tak k nám míří výzvy, abychom připojili výpočetní sílu našich počítačů k útokům usilujícím o zahlcení nepřátelských online služeb. V běžných debatách stále častěji zaznívají slova jako Ddos, malware nebo phishing, která až donedávna používala jen nevelká skupina specialistů na IT bezpečnost.
Existuje mnoho typů kybernetických útoků. Některé hledají slabá místa v softwaru a v používané technologii, jiné se snaží oklamat nás uživatele a s naší nevědomou pomocí pak proniknout do systémů. Útočníci přitom tvoří léčky využívající slabá místa lidské psychiky, snaží se pochopit naše zvyklosti a připravovat personalizované podvody. Jejich postupy přitom často připomínají praxi, kterou známe ze světa UX. Jak moc se tyto metody liší a k jakým nekalým cílům se nás snaží podvodníci dovést? Jak se tvoří účinné digitální pasti a jak vlastně vypadá temná strana digitálního designu? O tom a dalších tématech souvisejících s online bezpečností jsme se bavili s Michalem Špačkem, specialistou na cyber security.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc