Menu

Webová poradna č. 4: Spuštěním webu to nekončí, ale začíná

Tak se to podařilo. Web je na světě. A co teď? Poběží to samospádem? Vážně u bran nového obchodu čekají davy zákazníků samy od sebe? Pojďme se na to podívat.

Web je na světě. A co dál?
Web je na světě. A co dál?

Na marketing myslete už v úvodní studii projektu

Předně je nutné říct, že marketingový plán je třeba promýšlet už na počátku. Už když promýšlíte zadání pro tvorbu e-shopu, měli byste vědět, že na to, aby se obchod rozběhnul, bude potřeba investovat značné prostředky. Kolik? To je velmi individuální a nejlépe vám poradí marketingový specialista.

Ale nejde o peníze. Úvodní studie před zadáním webu by měla zahrnovat i marketingový plán. Sortiment a finanční prostředky jsou jasné, ale bylo by dobré se zamyslet i nad konkurencí a hlavně nad cílovou skupinou. Komu jsou vlastně určeny vaše služby nebo produkty? Dokážete se v něčem odlišit od konkurence?

To jsou okolnosti, které nejenže pomohou definovat účel a design webu, ale ze kterých vyjde i marketing po dokončení e-shopu. Logo, celý brand (značka) z toho budou vycházet a bude na to navazovat i výběr kanálů, které použijete k propagaci svého podnikání. Už když vybíráte název a doménu, děláte marketingové rozhodnutí. Složitá doména, nebo zbytečně žertovný název vám zůstanou a budou překážet v komunikaci se zákazníky.

Spuštěno. A co dál?

Sebekrásnější a vychytaný web je k ničemu, pokud o něm nikdo neví. Je to podobné, jako když si otevřete krásný obchod v zapadlé ulici. Aby do něj zákazníci našli cestu, je třeba vyvinout promyšlené marketingové úsilí.

Bohužel, kdyby existoval zaručený návod na úspěšný marketingový plán, používali by ho všichni. A tím by ztratil cenu. Výběr komunikačních kanálů a způsob komunikace je třeba přizpůsobit sortimentu a cílové skupině vašich zákazníků. A samozřejmě posledním limitem bude rozpočet.

Na internetu budou nejspíše vašimi hlavními zbraněmi dobře známé zkratky PPC a SEO. Dalšími prostředky marketingu bude vychytaný, dobře napsaný obsah, sociální sítě, blogy, newslettery. Otázkou je, jak namíchat ten správný koktejl právě pro váš projekt.

SEO?

SEO, tedy optimalizace pro vyhledávače, je určitě základ. Ale nemá cenu dát všechny peníze marketingového rozpočtu filutovi, který vám slíbí první místo v neplacených výsledcích vyhledávání. Dlouhodobě dobře optimalizovaný web je web s jasnou strukturou, dobře popsaný a takový, který má kvalitní obsah. (Ale rozhodují i další faktory.)

Obsah je král

U obsahu se ještě můžeme zastavit. Protože „Content is the king,“ nebo „Content first“ jsou formulky vládnoucí v současném marketingu. Dobrý obsah bude znamenat obsah, který ocení zákazníci (i vyhledávače). Nespoléhejte jen na sebe a zvažte angažování copywritera, ten připraví obsah, který vdechne vašemu webu duši. Nemusí jít jen o popisky produktů, může vést i blog, který se bude týkat oboru, ve kterém podnikáte. Pokud se rozhodnete prezentovat se na sociálních sítích, vyberte síť, kde se pohybují vaši zákazníci. A opět: ujistěte se, že budete mít pracovní sílu, která bude schopna stránku či profil udržovat a plnit jí zajímavými příspěvky (z oboru!).

Ale obsah, to není jen dobrý copywriting. Například: Videoblog na Youtube (Snapchatu, Facebooku, Tumblru...) má dnes každé osmileté dítě (skoro každé), tak proč by tam nemohly být unboxing videa vašich produktů nebo video-recenze vašich služeb.

PPC

Systém Pay-per-Click eliminuje spoustu nevýhod jiných marketingových nástrojů. Umožňuje velmi dobře zacílit konkrétní skupinu zákazníků. Pay-per-Click doslova znamená, že platíte jen za přivedené zákazníky. Můžete velmi dobře měřit efektivitu nastavení kampaně a kampaň snadno upravovat podle aktuálních požadavků a průběžně zpřesňovat její zacílení.

Srovnávače zboží

Podle sortimentu a druhu konkurence má cenu řešit registraci na srovnávače zboží. Pokud prodáváte zboží, které zároveň prodávají desítky dalších obchodníků, je více než doporučné zde být, zvlášť pokud se můžete pochlubit konkurenceschopnou cenou.

Brand vs. produkty

Je také třeba zvážit, jaký poměr bude v rámci vaší komunikace zabírat promo produktů vůči propagaci značky. Často to totiž není samotný produkt, kterému dává zákazník svou důvěru, ale značka, brand prodejce. Značka se netvoří jednorázově, ale buduje se – dobré jméno, respekt odborníků, důvěra zákazníků to nelze získat ze dne na den, ale je na tom třeba pracovat průběžně.

Image značky bude tvořit její marketingová komunikace, ale také zkušenosti zákazníků s nákupem, s technickou podporou, s reklamacemi, s termíny doručení. Zkušenost z nákupu (nebo dokonce zážitek z nákupu) bude tím, co zákazníkovi utkví – a o čem bude chtít vyprávět vašim dalším potenciálním zákazníkům.

Ohňostroj na začátek a pak tma?

Vedle nutnosti plánovat marketing předběžně už na začátku projektu, chci v závěru vyzdvihnout ještě jednu věc. Počítejte s tím, že marketing se musí dlouhodobě stát součástí vašich aktivit na internetu. Tedy nejde jen o to vyčlenit významnou část rozpočtu na úvodní marketing, ale počítat s tím, že marketing bude potřeba vždy i po startovním období.

 

Pozn.: Srovnat si naše stanoviska s dalším pohledem můžete například zde: http://www.lupa.cz/clanky/zakladame-eshop-propagace-reklama/

Hana Slavíčková 15.06.2016