Menu

Webová poradna #2: Zadání projektu

Co všechno musíte mít, když si chcete nechat udělat web? Dobrého webaře, trpělivost, ochotu sdílet informace a místo v kalendáři.

Webová poradna #2: Zadání projektu
Webová poradna #2: Zadání projektu

Chci web. Chci ho hned, levně a aby byl modrý.  Jo a bylo by fajn, kdyby vypadal jako ten, který má firma medodnasichvcel.cz. Vím, že poskytuju konzultantské služby, ale líbí se mi, jak jim tam ty včeličky lítají. Teď odjíždím na měsíc kitovat na Zanzibar, nebudu k dispozici, ale očekávám, že po návratu už moje stránky pofrčí.

Na takové zadání lze říci jen jedno. Děkujeme, ale určitě se chytnete u někoho z našich konkurentů. A my budeme jen rádi, protože se tento projekt v jejich portfóliu vyjímat rozhodně nebude. Nebo zkuste oslovit nějakého jednorožce, kterých je na trhu asi tolik, jako mušliček na Zanzibarské pláži. Že nevíte, kdo je jednorožec? Tak si nechte vyprávět legendu

Jak si vybrat správného dodavatele už jsme vám představili v prvním díle Webové poradny. Teď nás – a hlavně vás – bude zajímat, jak svému ideálnímu webaři projekt zadat. Správné zadání je totiž základ úspěchu. Nepodceňte to, protože byste pak mohli mít místo e-shopu s akvaristikou parádní web pro aquapark. I když by byl krásný, byla by to trochu škoda.

Jak tedy postupovat? Začněte sami u sebe a zpracujte si analýzu interních potřeb a zdrojů, která vám zreflektuje, co vaše firma potřebuje a čím disponuje. Následně poskytněte webařům všechny potřebné údaje pro zpracování úvodní studie. Ta obsahuje zmapování trhu, konkurence, cílové skupiny, určení primárních a sekundárních cílů apod. Pravděpodobně nevíte, co znamená „všechny potřebné údaje“, proto mívají profesionální firmy připravený propracovaný dotazník, který se vás doptá na vše, co bude na začátek potřeba vědět. Na základě těchto posbíraných informací se zpracuje projektový plán, který s vámi dodavatel opět podrobně projde a hurá na samotnou realizaci.

Informace, bez kterých se projektový plán neobejde:

  • Představte společnost, služby/produkty. Rozhodně zmiňte, které ze služeb/produktů jsou pro vás stěžejní a které služby/produkty jsou naopak slabší a potřebujete je podpořit.
  • Sdělte cíle vaší společnosti i marketingový plán.
  • Nastiňte konkurenční prostředí a cenové srovnání s konkurencí.
  • Definujte největší konkurenční výhodu(y), silné stránky i oblasti, ve kterých si zatím nejste tak jistí. Zformulujte si, co je vaše přidaná hodnota neboli odpověď na otázku, proč má klient přijít právě k vám.
  • Představte své zákazníky, tedy cílovou skupinu, kterou chcete webem oslovit.
  • Zahoďte strach z toho, že vás chce každý co nejvíc oškubat a nebojte se prozradit rozpočet, který na projekt chcete vyčlenit. Jen tak lze hledat optimální řešení.
  • Zamyslete se nad tím, co si od webu slibujete, co vám má přinést.
  • Rozmyslet si požadavky na funkčnost webu.
  • Nasdílejte svůj komunikační i grafický manuál, pokud jím disponujete.
  • Dodejte grafické podklady (logo, již zpracované materiály jako jsou vizitky, brožury apod.). Pokud je nemáte, nechte si je vytvořit spolu s webem.

Po této informační smršti se všem, kteří budou na webu pracovat, začnou zahřívat mozkové závity. Marketér, projeťák, programátor, grafický designer i copywriter se zavřou v jedné místnosti a nevylezou, dokud na základě vašeho zadání nevytvoří notičky, podle kterých se projekt „můjnejlepšíweb“ začne realizovat. Ano, to je ten již výše zmiňovaný projektový plán. Na zlatém podnose vám ho naservírují a společně doladíte detaily a upřesníte rozpočet.

Kolik tak orientačně standardní web ukrojí z vašeho času?

  • vlastní definice potřeby a stanovení požadavků: 5 hodin
  • hledání dodavatele: 4 hodiny
  • příprava zadání: 8 hodin
  • schůzka s dodavatelem a další konzultace:  6 hodin
  • konzultace a odsouhlasení připravené grafiky: 3 hodiny
  • konzultace a odsouhlasení copywritingu (textů): 2 hodiny
  • poskytování součinnosti při tvorbě webu: 3 hodiny
  • školení v obsluze webu: 2 hodiny
  • předání a doladění webu:  6 hodin

Jak je patrné z výše uvedeného, bez vás to nepůjde. Nejdůležitější osoba v celém projektu jste totiž vy. Ano vy. Sakumprásk náš orientační výpočet dělá 39 hodin. Proto si předem ve svém harmonogramu vyčleňte dostatek prostoru. I přes dokonalé zadání bude potřeba v průběhu procesu tvorby webu vaše součinnost.

Zanzibar si naplánujete až po dokončení projektu a můžete si pak za odměnu na pláži s radostí prohlížet, jak web šlape a objednávky se jen hrnou.

 

Připomeňte si první díl Webová poradna #1: Výběr správného dodavatele, nebo pokračujte dále na: