Menu

Webová poradna #3: Jak se staví web

Nechte roztočit všechna kolečka, buďte na telefonu a kochejte se pohledem na vaši nově vznikající online vizitku.

Webová poradna #3: Jak se staví web

Vybrali jste dodavatele a společně sestavili skvělé zadání, díky kterému bude výsledek neméně skvělý. Teď se podívejme na to, jaká kolečka se v sídle vašeho dodavatele roztáčí v době, kdy se web tvoří. Vytvořit web je skoro jako postavit dům. Pokud k tomu ještě zasadíte strom nebo zplodíte syna, tak klobouk dolů.

V krátkosti si shrňme předcházející kroky. Jak vybrat správného dodavatele (tedy webaře), kterému svůj projekt svěříte, bylo obsahem prvního dílu Webové porady Výběr správného dodavatele. Stejně jako stavba domu, i web se opírá o dobrý projektový plán, tedy v našem případě dobře zpracované zadání, které reflektuje přesně to, co potřebujete (viz druhý díl Webové poradny Zadání projektu).

Teď si pojďme projít jednotlivé kroky, během kterých už opravdu web vzniká.

Fáze 1: Rozbor na prvočinitele

Každý správný začátek se nese v duchu „sbírej a analyzuj“. Čím více toho zadavateli prozradíte, tím je větší pravděpodobnost, že bude výsledek nejen dle vašeho přání, ale také dle potřeb vašeho podnikání. Pokud tyto dvě hlediska nejsou v souladu, je potřeba to odhalit hned na začátku a situaci si vyjasnit. Jasně definovaný účel, který web sleduje, je základ úspěchu.

Rozhodně není od věci pod heslem „poznej svého nepřítele“ proklepnout konkurenci. Z již dostupných materiálů bude webaře zajímat tón komunikace, se kterým bude následně pracovat hlavně copywriter. Určitě využijete aktuální grafické materiály, za ty poděkuje grafik a dostupné technické podklady od třetích stran. Následně se budou hodit tvrdá data sesbíraná pomocí různých analytických nástrojů. Pokud nemáte, tak nikdy není pozdě je nasadit. 

Fáze 2: Z chaosu struktura

Výše uvedené podklady a jejich analýza jsou to pravé podhoubí pro to, aby mohl web začít vznikat. Alespoň na papíře. Rozvrhne se základní struktura webu včetně všech podstránek a jejich funkčnosti. Tím vznikne takzvaná mapa webu, se kterou vás webař seznámí a společně ji doladíte. 

Fáze 3: Ping-pong mezi copywriterem a grafikem

Strukturu máme a teď je potřeba vymyslet obsah. A to od názvů jednotlivých položek v menu, přes kolonky v poptávkovém dotazníku až po lákavé texty, které budou vašim službám či výrobkům slušet tak, že nebude možné odolat. Od toho je tu copywriter.

Svou práci předá grafikovi, který textům obleče slušivý kabátek, aby vynikly důležité informace, neztratily se základní myšlenky a vše lahodilo oku. Vaše součinnost je v této fázi neméně důležitá. Kontrola textů i dolaďování grafiky zabere dost času, ale vyplatí se.

Samostatnou oblastí v rámci copywritingu je SEO. Nejde jen o to, aby texty byly obsahově kvalitní a přehledně strukturované, ale také aby obsahovaly vyvážený počet klíčových slov, která jsou důležitá pro vyhledávání. Více o práci copywritera vám prozradí jeden z našich dalších článků Fantom jménem copywriter.

Fáze 4: V hlavní roli programátor

Nyní na startovní čáře již netrpělivě přešlapuje programátor, který štafetový kolík přemění v samotný web. Jeho úkolem je zajistit, aby web nejen vznikl, ale zároveň fungoval tak, jak má. Všechny stránky se musí zobrazovat správně, po kliknutí na tlačítko e-shop se zobrazil internetový obchod se vším všudy, poptávkový formulář doručí objednávku do správné schránky a tak dále.

Jakmile programátor zvedne ruce od klávesnice, nastává fáze důkladného testování. Nekompromisní kladivo na chyby, které eliminuje nedostatky. 

Fáze 5: Vzhůru do světa

Souhra všech koleček se v jednu chvíli zastaví a s napětím je vám předán výsledek. Díky průběžně nastaveným mechanismům, by v tuto chvíli měl být web perfektní. A je naprosto jasné, že čas, který na jeho tvorbu padnul, stál za to. S hrdostí rodiče, jehož ratolest vylétá z hnízda, je web vypuštěn do virtuálního života.

Teď už je jen potřeba se o něho dobře starat. Naučit se pracovat v administraci je otázka chvilky. Že je to brnkačka, si můžete vyzkoušet třeba na našem ukázkovém webu Bubák a syn. Marketingová podpora už je trochu těžší oříšek, ale o tom zase příště ve Webové poradně #4: Marketingová podpora, aneb proč je důležité po spuštění webu neusnout na vavřínech

Hana Slavíčková 19.04.2016