Menu

4 tipy, jak dělat dotazníkový průzkum mezi uživateli

Dotazníky jsou populární formou, jak získat zpětnou vazbu od zákazníků nebo uživatelů. Jejich tvorba ovšem není jednoduchá. V článku se dozvíte, kterých chyb se vyvarovat, jestli si musíte dotazník dělat sami a kdy odfiltrovat respondenty, kteří nespadají do cílové skupiny.

4 tipy, jak dělat dotazníkový průzkum mezi uživateli

Dotazník je oblíbená forma výzkumu nejen mezi studenty, ale i firmami a neziskovými organizacemi. Možná je to díky tomu, že stačí vymyslet otázky, zveřejnit je na internetu a nechat náhodné kolemjdoucí, ať na ně odpoví.

Zní to jako skvělé řešení pro introverty (ať už mezi tazateli, nebo mezi tázanými), ale, stejně jako u jiných výzkumných metod, i dotazníky můžete sestavit nebo distribuovat úplně špatně. S Modrým duchem se však nemusíte bát – dozvíte se, jak dělat dotazníkové šetření lépe.

1. Najděte si raději odborníka.

Ruku na srdce: Vytvořit opravdu kvalitní dotazník, smysluplně ho rozdistribuovat a ještě smysluplněji interpretovat odpovědi respondentů je náročné. Na některých vysokých školách, například na prestižní London School of Economics, si předmět zaměřený na tvorbu dotazníků můžete zapsat dokonce jen tehdy, pokud jste absolvovali kurz statistiky. A to jednoduše proto, že se během výuky setkáte s hodnocením chyb ohledně výběru vzorků, řešením situací, kdy respondenti neodpoví na otázku…

Pokud nevíme, jak taková data interpretovat, nebo se mylně domníváme, že to víme, snadno dojde ke zkreslení výsledků. Je proto lepší svěřit tento úkol profesionálům, kteří se tvorbou dotazníků zabývají.

Pokud si ale z jakéhokoliv důvodu potřebujete dotazníky sestavit sami, budou se vám hodit tyto tipy:

2. Otázky musejí dávat smysl.

Otázky by měly být jednoznačné a člověk, který dotazník vyplňuje, by je měl chápat stejně jako vy, jeho autoři. Tedy by nemělo dojít k tomu, že vyplňující pochopí otázku jinak a odpoví vám na něco, na co jste se ani zeptat nechtěli.

Bojíte se, že dojde k neporozumění? Dejte dotazník k posouzení lidem z cílové skupiny, a když narazíte na nepochopení nebo odlišnou interpretaci, otázku přeformulujte.

3. Možnosti musejí být vyčerpávající.

„Dotazník nemohu vyplnit, jelikož se mě ptal, jestli pracuji na pracovní poměr, nebo jako osoba samostatně výdělečně činná, ale já mám dohodu o provedení práce…“ Tyto a jim podobné reakce se objevují v diskuzních fórech i na sociálních sítích pod žádostmi o vyplnění dotazníků.

Bohužel, chybějící možnosti vedou k tomu, že se dotazník stane (minimálně pro některé respondenty) nevyplnitelný. A, stejně jako v předchozím případě, pomůže zpětná vazba od cílové skupiny před vypuštěním dotazníku do světa nebo dostatečné promyšlení person –⁠ v tomto případě charakteristik lidí, kteří váš dotazník budou vyplňovat.

Někdy se stane, že váš dotazník začnou vyplňovat lidé, kterým dotazník není určen: Například budete poptávat Pražany, ale na formulář vám zabloudí Ostravan. I tak byste ale měli mít na začátku dotazníku otázku, kde respondent bydlí, s možnostmi bydlení mimo Prahu. Když respondent odpoví, že v Praze nebydlí, dojde k větvení a přesune se na stránku, kde mu poděkujete za účast, nicméně vysvětlíte, že dotazník bohužel není pro něj.

4. K dotazníku by se měla dostat cílová skupina – a musí být jasné, že je dotazník určen jí.

I když asi nikdy úplně neošetříme, aby se k dotazníku nedostal ten, komu určen není (viz předchozí bod), co můžeme ovlivnit, je to, aby se dotazník dostal k co nejvíce lidem z cílové skupiny.

K tomu je potřeba dát dotazník na místa, kde se cílová skupina vyskytuje. Například sdílet formulář pro seniory na TikToku vám sice neublíží, ale asi zde moc respondentů neseženete.

Ovšem samotné místo publikování vám úspěch nezaručí. Důležité je, aby byl dotazník pro cílovou skupinu přístupný, ať už z hlediska srozumitelnosti (viz první bod), nebo technických znalostí, které potřebujeme k vyplnění. Čím méně technicky zdatná je obecně cílová skupina, tím jednodušší by dotazník měl být. Možná dokonce zjistíme, že se pro výzkum naší cílovky online dotazník vůbec nehodí.

Kde hledat další informace a inspiraci?

Jak jsme si ukázali, tvorba dotazníků je široká problematika, ale naštěstí k ní existuje spousta zdrojů. Umíte-li anglicky, určitě oceníte podrobný návod UX designéra Rohana Mištry (který využijete, i když se váš výzkum netýká uživatelské zkušenosti). Metodiku offline dotazníků najdete i na stránkách americké Pew Research Center.

V neposlední řadě, pokud jste spíše knihomolové a máte rádi složité věci podané zábavnou formou, bude se vám rozhodně líbit publikace Jak se vyrábí sociologická znalost od Miroslava Dismana.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

3

Nic moc