Menu

6 tipů, jak na webu optimalizovat konverzní poměr

Přivést návštěvníky na web je jen prvním krokem na cestě k úspěchu. Potenciální zákazníky musíte také na internetových stránkách zaujmout, přesvědčit a „za ruku“ dovést až k požadované konverzi, která může mít mnoho podob: od přihlášení k odběru newsletteru přes stažení e-booku a přečtení článku až po samotný nákup.

6 tipů, jak na webu optimalizovat konverzní poměr

Konverzní poměr se počítá následovně: počet konverzí / počet návštěvníků * 100. Pokud tedy vaše stránky navštíví 800 lidí, z nichž 70 provede konverzi, bude konverzní poměr 8,75 %.

Je to hodně? Je to málo? Jaký konverzní poměr má mít web, abyste ho mohli považovat za úspěšný? Na podobné otázky neexistuje jednoznačná odpověď. Pokaždé záleží na kontextu.

Pro všechny bez rozdílu ale platí, že zlepšením konverzního poměru získáte z internetových stránek více poptávek, které následně přetavíte ve více zakázek, což znamená i více peněz na účtě. Proto se rozhodně vyplatí na webu neustále pracovat a optimalizovat ho pro cílovou skupinu.

Modrý duch pro vás připravil 6 osvědčených metod, které zaručeně zlepší konverzní poměr i na vašem webu.

1. Jednodušší obsah je efektivnější

Představte si, že jste zaměstnaní v bance a vaše sedmileté dítě se vás zeptá, co vlastně v práci děláte. Pokud začnete nadšeně vyprávět o pokročilé úvěrové analytice, splátkových kalendářích a úrokových sazbách, asi se toho potomek moc nedozví. Dost pravděpodobně už v půlce druhé věty radši odskotačí o kousek dál, aby si mohl nerušeně hrát s autíčkem.

Co se stalo?

Při odpovídání jste nevzali v potaz cílovou skupinu. Sice se vám podařilo krásně popsat, co v práci skutečně děláte, ale sedmileté dítě nic netuší o použitých termínech, a proto vám nerozumělo a během chvilky ztratilo zájem.

Podobná situace může nastat i na vašem webu. Potenciální zákazník hledá na internetu většinou řešení nějakého problému. Dost často ale není odborník na oblast, do které problém spadá. Přesně z tohoto důvodu má být sdělení na vašich stránkách jednoduché a srozumitelné. Zaměřte se tedy v textu především na výhody, které služba (nebo produkt) klientovi přinese. Snažte se stručně a názorně popsat, v jakých situacích dokážete zákazníkovi pomoci.

Návštěvník webu musí textu zkrátka dokonale porozumět i bez oborového slovníku. Pokud se cílová skupina neorientuje v profesní mluvě, technických parametrech a odborných termínech, radši se těmto informacím na svých stránkách vyhněte.

2. Obrázek řekne tisíc slov, video milion

Někdy stačí na web přidat několik vhodně zvolených obrázků a konverzní poměr najednou raketově vzroste.

Proč? Člověk je od přírody strašně líné stvoření, které si chce všechno neustále ulehčovat. Kouknout se na obrázek zabere sotva pár sekund. Přitom se z dobře zvoleného vizuálu dozví mnohem více informací než z celého odstavce textu. Kromě toho umí i skvěle upoutat pozornost a probouzet emoce.

Přesně z těchto důvodů naleznete na drtivé většině webů různé fotky, obrázky a schémata. Bohužel, poměrně často se jedná o vizuály z (volně přístupných) fotobank. Firma sice ušetří za tvorbu vlastních fotek a obrázků, ale zase v očích návštěvníků webu okamžitě ztratí autenticitu a důvěryhodnost. Pro potenciálního zákazníka asi není nic horšího, než když na něho z vašeho webu vykoukne legendární Andás Arató alias The Pain Harold.

Použití snímků z fotobank jednoduše působí levně a falešně. Vlastní fotky a obrázky budou mít mnohem větší úspěch.

Ještě o něco lepší výsledky vám přinesou videa. Forbes uvádí, že vložením videa na vstupní stránku zvednete konverzní poměr až o 80 %. A rozhodně se není čemu divit. Lidé se během pár vteřin na vlastní oči přesvědčí, jak produkt reálně vypadá a jak se používá. Tatáž statistika říká, že u 64 % zákazníků vzroste po zhlédnutí videa šance, že si produkt přes internet skutečně koupí.

Znovu se navíc dostáváme k lenosti. Potenciální zákazník si nemusí nic aktivně dohledávat. Jen se na chvilku zastaví a podívá se, co jste pro něj ve videu připravili.

3. Zaměřte se na tlačítka s výzvou k akci (call to action)

Přestože se to nemusí na první pohled zdát, konverzní tlačítka jsou pro úspěšnost webu naprosto klíčová. Bez tlačítek s výzvou k akci (CTA) si návštěvníci stránek nic nekoupí, nic vám nepošlou ani si nic nestáhnou. Proto se právem řadí mezi nejdůležitější elementy celého webu.

Při optimalizaci CTA se určitě řiďte základními poučkami:

  • používejte dostatečně kontrastní barvy,
  • dávejte je na správná místa (v souladu s UX pravidly),
  • volte správná slova,
  • vytvořte tlačítka dostatečně velká, aby se na ně dobře klikalo na mobilních telefonech (i uživatelům s obřími prsty),
  • a nezapomeňte ani na A/B testování.

Tlačítko vždy lépe vynikne, když kolem něj necháte více volného prostoru, díky čemuž přirozeně upoutáte pozornost. Pochopitelně nesmí chybět ani vysvětlující text anebo grafika.

Při navrhování tlačítek hodně záleží i na detailech a na kontextu. V zásadě potřebujete vědět dvě základní informace:

  • co uživatelům brání v kliknutí na tlačítko
  • a čím nerozhodnutého zákazníka přesvědčíte.

Potom si stačí s výzvou k akci trochu pohrát a lidé najednou začnou klikat jako o závod. Potenciálním zákazníkům nepochybně ulehčíte rozhodování, když na web přidáte hodnocení v podobě hvězdiček, recenze od ostatních uživatelů nebo počet spokojených klientů.

4. Formuláře, které neodradí zákazníky

Podobně vylepšíte i konverzní poměr klasického formuláře „Přihlásit se k odběru newsletteru“, když k němu přidáte některé konkrétní informace, například:

  • 15+ let zkušeností v oboru,
  • shrnutí 4 zahraniční studií každý měsíc,
  • příklady z praxe,
  • průměrné odhlášení z odběru v hodnotě 2 %,
  • nebo počet nadšených odběratelů ve výši 4562.

Nesmíte zapomenout ani na základní poučku: Přihlašovací formuláře musí být vždy maximálně jednoduché a požadovat od uživatele minimum informací. Pro zasílání newsletterů vám bohatě stačí získat pouze e-mail. Pokud ve formuláři chcete od uživatele vyplnit adresu, telefon a další informace, začne o vašich skutečných úmyslech právem pochybovat, což zákonitě sníží počet konverzí.

Testování společnosti Unbounce zase ukázalo důležitost správně formulovaného textu o ochraně osobních údajů v přihlašovacím formuláři. Když v rámci A/B testování přidali k formuláři text „100% soukromí – nikdy vás nebudeme spamovat“, překvapil je pokles konverzního poměru o 18,7 %. Podle Michaela Aagaarda, konzltanta pro optimalizaci konverzí, mohlo za nežádoucí účinek slovo spam umístěné v těsné blízkosti formuláře. Sdělení mělo ve výsledku opačný efekt. Někteří lidé si uvědomili, že je firma může začít spamovat, a proto se nakonec radši k odběru newsletteru nepřihlásili.

Mnohem lepší výsledky přinesl tento text: „Ručíme za 100% soukromí. Vaše informace nebudeme s nikým sdílet.“ Konverzní poměr se najednou zvýšil o 19,47 % oproti původnímu řešení, v kterém použili formulář úplně bez textu.

Občas prostě stačí udělat drobnou změnu a konverzní poměr raketově vzroste. Jen nesmíte zapomenout, že zákazník může sdělení pochopit odlišně, a proto veškeré změny poctivě testujte. Jedině tak se dozvíte, co zabírá na vaši cílovou skupinu.

5. Probuďte v lidech pocit naléhavosti

Produkt si spolu s vámi prohlíží 427 uživatelů. Na skladě už máme jen 5 kusů z limitované edice. Poslední šance nakoupit se slevou 36 %. Ušetřete 200 Kč za první nákup. Zamluvte si vstupenky na jediný koncert skupiny XY v Česku.

Přestože si teď určitě říkáte, že podobné triky na vás nefungují, čísla nelžou. FOMO (strach z promeškání příležitosti) dokáže nerozhodnutého zákazníka poměrně spolehlivě přesvědčit k impulzivnímu nákupu. Nikdo si nechce zpětně vyčítat, že něco neudělal.

Zrovna dnes si nepochybně dost lidí říká:

  • Kdybych si koupil auto se spalovacím motorem před rokem, ušetřil bych 160 tisíc.
  • Kdybych investoval do bitcoinu, nemusel jsem už do smrti pracovat.
  • Kdybych začal rekonstrukci o rok dřív, utratil bych za materiál o 80 % méně.

Téměř všichni jste zažili něco podobného. Možná zrovna nešlo o statisícové investice. Možná šlo o něco, k čemu jste chovali citové pouto. Nic to však nemění na skutečnosti, že jste kvůli své neaktivitě a nerozhodnosti zažívali po určitou dobu smutek, naštvání a pocit úzkosti.

Proto už teď nechcete promeškat žádnou úžasnou příležitost. Když na webu uvidíte atraktivní nabídku, začnete být pod tlakem. Přestanete o nákupu přemýšlet racionálně a probudí se ve vás živočišné emoce, které povedou k impulzivnímu nákupu.

Pocit naléhavosti může být na vašem webu společně s FOMO nesmírně účinnou zbraní. Pomocí dobře mířeného triku dokážete obelstít zákazníkovu psychiku a výrazně zlepšit konverzní poměr. Jen si musíte dát pozor, abyste netlačili moc na pilu.

6. Máte 8 sekund na získání pozornosti

Studie společnosti Microsoft uvádí, že se lidé v roce 2000 dokázali soustředit na jeden obsah v průměru 12 sekund. Od roku 2013 se už hovoří pouze o 8 vteřinách. Lidstvo tak začíná zaostávat za zlatou rybkou, o které se říká, že udrží pozornost „jen“ 9 sekund.

Nedávná studie Dánské technické univerzity přichází s poměrně rozumným vysvětlením, které je v souladu se selským rozumem. Dneska se na každého valí tolik informací, že se už ani nemůžete všemu poctivě věnovat. Při sledování televize držíte v ruce telefon, na kterém si prohlížíte sociální sítě. Po kliknutí na reklamu se dostanete na e-shop s tisíci produkty. Protočí se vám panenky a raději zase začnete sledovat televizní obrazovku.

Pokud se uživateli na webu něco nezdá, za pár sekund už je prostě fuč. Proto musíte rychle upoutat pozornost, získat si jeho důvěru a nasměrovat ho k cíli.

Kromě nadpisu a tlačítek s výzvou k akci vám dobře poslouží i společenské potvrzení. Když si na web napíšete, že se řadíte ke špičce v oboru, zákazníky to úplně nepřesvědčí. Něco podobného si může na stránky napsat kdokoliv. Přesně z tohoto důvodu se na web vyplatí dát referenci od spokojeného zákazníka. Fotka a pár vět o spolupráci dokáže návštěvníka rychle přesvědčit o vašich kvalitách.

Lidé zkrátka věří lidem. V DNA máme zakódováno, že se je pro nás výhodné dělat rozhodnutí, která se už před námi vyplatila ostatním.

Potom už stačí ulehčit potenciálním zákazníkům výběr. V e-shopu toho docílíte například seskupením produktů do kategorií:

  • nejprodávanější,
  • doporučujeme
  • a nejlépe hodnocené.

Podobně můžete návštěvníkům ulehčit rozhodování, když nabízíte službu v několika variantách. Stačí v cenové nabídce barevně zvýraznit řešení, které je u zákazníků nejoblíbenější. Budoucímu zákazníkovi tímto jednoduchým trikem dodáte jistotu, že se rozhodl správně.

Jak se vám článek líbil?

6

Praktický

5

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc