Menu

Jak vylepšit CTA tlačítko, aby prodávalo

Tlačítko s výzvou k akci je pomyslnou bránou ke konverzi. Jak to ale udělat, aby většině návštěvníků nezůstala cesta zbytečně zavřená?

S optimalizovaným CTA tlačítkem na vlně vyššího konverzního poměru
S optimalizovaným CTA tlačítkem na vlně vyššího konverzního poměru

Tlačítko vyzývající k akci, neboli CTA tlačítko. Na webu není mnoho míst s tak velkým dopadem na konverze. Se špatně připravenými „buttonky“ ztrácejí webové stránky svůj smysl. Pokud jsou naopak navrženy dobře, výrazně napomáhají plnit cíle webu. Jak to ale udělat, aby lidé klikali? A dá se to navíc udělat se ctí? Modrý duch přináší 5 tipů, které vám s optimalizací CTA tlačítek pomohou.

1) Vyberte dostatečně kontrastní barvy

Barva tlačítka musí jednoznačně kontrastovat s pozadím stránky. Lépe tak vzbudí pozornost, zřetelné prvky navíc napomáhají lepší přístupnosti webu. Barevný kontrast by měl ideálně vycházet z předem připravených schemat, které jsou součástí celkového vizuálního stylu.

A konkrétní barevná doporučení? Marketingová agentura Midasmedia testovala ve svém výzkumu 90 různých landing pages, aby prověřila funkčnost CTA tlačítek. Největší efektivity dosahovala oranžová barva, následovaná dalšími „klasickými“ tóny jako modrá, červená nebo zelená. Z výzkumu zároveň vyplynulo, že nejvhodnější barevná pozadí tlačítek bývají bílá, šedá a černá.

2) Zvolte správná slova

Text CTA tlačítka by měl být přiměřeně krátký, s využitím akčních (dějových) sloves. Tedy nikoliv nejednoznačné „Ano / Ne“, ale například „Odmítnout / Přijmout“. Obecně platí, že čím konkrétnější, tím lepší („Stáhnout e-book“, „Pokračovat ve čtení“), dobrým zvykem je mluvit z pohledu uživatele v první osobě (v českém prostředí se například často setkáte se slovesem „Chci“). Naopak copywriting v druhé osobě („Stáhněte si e-book“) se moc nepoužívá a pro uživatele by tím pádem mohl být matoucí.

V některých případech dobře funguje doplnění o časová příslovce typu „teď“ nebo „ještě dnes“. Pokud ke svému publiku mluvíte specifickým komunikačním tónem, můžete jej vtipně (avšak s přiměřenou dávkou soudnosti) zapojit. V českém prostředí prosluly třeba hlášky „Chci míchat“ vyzývající k nákupu cereálních směsí Mixit nebo „Udělat si radost“ od Zootu. Bohatou sbírku inspirace v angličtině nabízí třeba článek Call to Action Examples od Hubspotu.

3) Odlaďte tlačítko k odmítnutí

Na každé stránce by měla být právě jedna výzva k akci, čemuž odpovídá právě jedno CTA tlačítko. Pokud je nezbytné dát lidem na výběr (například v nabídce vyskakovacího okna), udělejte rozhodovací proces co nejsnazší a použijte maximálně dvě tlačítka – jedno pro souhlas s nabídkou a druhé, kterým uživatel nabídku odmítne.

Cancel tlačítka“ by nikdy neměla mít výraznou barvu, běžně se používají šedivá, avšak musí zůstat dostatečně zřetelná, aby je lidé našli, pokud je budou hledat. Féroví buďte k uživatelům i textací. Asi si vybavíte copy ve stylu „Ne, schválně chci platit o dost víc“, „Ne, raději zůstanu hloupým“. Jednorázově snad takový text může vytvořit jistý psychologický nátlak a splnit svůj účel, opravdový lovebrand se ale buduje docela jinak.

4) Tlačítko dobře umístěte

Pokud CTA tlačítko nebude lidem na očích nebo ho umístíte natolik nelogicky, že uživatel nepochopí jeho účel, budete se očekávaných výsledků dobírat horko těžko. Pomocí on-line nástroje Hotjar zjistíte místa na stránce, která pohled návštěvníků přitahují nejvíce. Zároveň je vhodné analyzovat, jak hluboko většina uživatelů v rámci stránky „doscrolluje“. CTA tlačítko by určitě mělo mít své místo nad touto hranicí. Pokud je stránka delší, pak se doporučuje CTA tlačítko umístit vícekrát, o čemž povedeně pojednává případová studie na Unbounce.com.

5) A/B testujte

CTA tlačítka jsou ideálním předmětem A/B testování, kdy se publiku rovnoměrně zobrazují dvě různé verze jednoho konkrétního prvku a zkouší se, která z nich má větší konverzní poměr. U buttonů lze A/B testovat barevná řešení, textace i různá umístění. Využít můžete celou řadu nástrojů, z nichž třeba Optimalizace Google je k dispozici zdarma.

Více informací o CTA tlačítkách najdete ve starším článku Modrého ducha 8 rychlých tipů, jak zlepšit UX webu, rozsáhlejší studii Call-to-Action Button: How To Create High-Converting CTAs in 15 Steps přinesl blog Crazy Egg.