Menu

8 SEO doporučení, která zvýší návštěvnost webu

Jak vyzrát na vyhledávače a zvýšit návštěvnost webových stránek? Zkuste tato doporučení, která vám pomohou ovládnout SEO a vystoupat vzhůru ve výsledcích vyhledávání.

 Tajemstvím SEO úspěchu je vyzrát na roboty vyhledávačů
Tajemstvím SEO úspěchu je vyzrát na roboty vyhledávačů

Základní myšlenka vyhledávačů je velmi jednoduchá: co nejvěrněji a nejužitečněji odpovědět uživatelům internetu na jejich dotazy. K tomu jim pomáhají roboti jako Googlebot nebo Seznambot, z jejichž fungování celá podstata SEO vychází. Pokud je pro vás Search Engine Optimization španělskou vesnicí, nechte si s orientací v problematice pomoct naším seznamem 8 doporučení, co na webových stránkách upravit.

1) Responzivní design

Tento způsob konstrukce HTML dokumentu zaručí správné zobrazení stránky pro všechny druhy zařízení – počítače, notebooky, mobily nebo tablety. Hlavně Google si na tento parametr potrpí. Responzivní stránky ve svém vyhledávání upřednostňuje a velmi pravděpodobně nadále upřednostňovat bude. Tímto designem si ovšem nepolepšíte jen u vyhledávačů, ale hlavně u uživatelů. Pravdou je, že si taková úprava webu zpravidla vyžádá nemalý finanční výdaj, proto se vyplatí drobný průzkum například v Google Analytics. Zjistěte si, z jakých zařízení k vám na web návštěvníci přicházejí. Pokud není poměr mobilních zařízení proti počítačům vyloženě zanedbatelný, investice do responzivního webu se zpravidla vyplatí.

2) SSL certifikát

Google a nově i Seznam považují za důvěryhodnější ty stránky, které jsou šifrované pomocí zabezpečení HTTPS. Oba vyhledávače je ve svých výsledcích postupně začínají upřednostňovat a zlepšovat jejich pozice. Kromě toho je HTTPS třeba také pro přihlašování pomocí Facebooku i k využívání dalších služeb, které šifrovanou komunikaci vyžadují, a nepřímo pomáhá majitelům webů splňovat podmínky nařízení GDPR. Protokol SSL se nejčastěji využívá pro bezpečnou komunikaci s webovými servery právě pomocí HTTPS. Po vytvoření SSL spojení je komunikace mezi klientem a serverem šifrovaná, a tedy zabezpečená. Finanční investice do SSL certifikátu jsou minimální, na stránkách Let’s Encrypt je k dispozici zdarma. Jediné poplatky si tak může vyžádat práce administrátora při úpravách webu.

3) Informačně hodnotný web

Vyhledávací algoritmy se neustále zdokonalují a čím dál více vnímají obsah jako lidé. Upřednostňují hodnotné informace a snadnou orientaci na webu. Dobře připravené menu, přehledná navigace nebo jednoduchá struktura tak přispívají nejen k lepšímu User Experience, ale také příznivějším výsledkům z hlediska SEO.

Pokud na své stránky průběžně přidáváte nový obsah související s vaší činností, vyhledávače váš web považují za aktuální a více důvěryhodný. Větší množství informací a nové URL adresy pak mohou mít pozitivní vliv na dohledatelnost stránek v přirozeném vyhledávání. Firemní blog nebo zveřejňování novinek by ale vždy mělo mít nějakou přidanou hodnotu. Konkurenční boj na poli informací je s postupným bobtnáním internetu stále litější nejen s ohledem na Google, ale také vzhledem k atraktivitě pro samotné uživatele.

Důležitá je také citlivá práce s klíčovými slovy, které by se v textu měly objevovat v přiměřeném množství a ne moc okatě. Pro lepší představu doporučuji článek Jak správně vybírat klíčová slova od Pavla Tlapáka.

4) Správné kódování češtiny

Roboti hodnotí významně zpětné odkazy, které vedou na váš web. Pokud tomu tak je z autoritativního zdroje (například novinových serverů či oborových magazínů), mají větší váhu než odkazy z malých, nedůvěryhodných webů. V rámci Google došlo v roce 2012 k výraznější změně algoritmu a od té doby je ještě důležitější, aby kvalita zpětných odkazů převažovala nad kvantitou. Několik doporučení jak dělat linkbuilding v roce 2018 najdete třeba na blogu Topranker.cz.

Lepších výsledků také dostáhnete interním prolinkováním webu. S odkazy v menu, patičce nebo textech na vašich stránkách je důležité pracovat chytře, aby přesměrovaly návštěvníky i roboty k hodnotným informacím jen s minimem prokliků. K propojení různých částí obsahových webů je vhodné využít štítky.

5) Povolený přístup robotům

Roboti, kteří procházejí webové stránky, shromažďují data a odesílají je na server. Googlebotu od Google a Seznambotu od Seznamu ale musíte v první řadě povolit přístup. Podobně jako kódování jazyka i toto zvládnete se základy html. V hlavičce každé veřejně přístupné stránky webu uveďte příkaz ‚content=”index,follow”‘, jako to vidíte dole na obrázku. (Přístup povolíte také příkazem ‚content=”all, follow”’) Stejného cíle dosáhnete v souboru robots.txt v rootu webu pomocí zápisu „Allow”. Podobným způsobem je možné robotům přístup zakázat nebo k nim přistupovat odlišně, například povolit Googlebot, ale zakázat Seznambot (jaký je mezi nimi rozdíl, si přečtěte například v článku o technickém SEO). Toho využijete například v případě provádění změn na webu. Pak se vám nestane, že by robot zaindexoval stránku v rozpracovaném stavu. Z hlediska SEO takový postup pozice nijak nevylepší, alespoň se ale díky němu nezhorší.

Hlavička stránky s kódem content=”index,follow”.

Hlavička stránky s kódem content=”index,follow” 

6) Práce s obrázky

Názvy souborů s obrázky pojmenujte klíčovým slovem, nebo alespoň tak, aby klíčová slova zčásti obsahovaly. Pro každý obrázek rovněž připravte takzvaný „alt tag“, neboli alternativní text, který se zobrazí místo obrázku tehdy, pokud se z nějakého důvodu nenačte. Alternativní text by měl krátce (maximálně 5 slov nebo 1 věta) popisovat, co je na obrázku, a měl by obsahovat nějaké klíčové slovo. Alt tagů využívají mimo jiné speciální čtečky pro zrakově postižené.

7) Google snippety

Udělat výsledek vyhledávání vašeho webu o něco atraktivnější umí tato jednoduchá funkce. Stačí, aby váš vývojář vložil na web speciální kód, který pak Google interpretuje například zobrazením hvězdiček coby hodnocení u odkazu na váš produkt. Jiným výstupem může být výsledek vyhledávání firmy se speciálním stylem a kontaktními údaji. Dobře funguje například speciální zobrazení vpravo.

Google snippetům jistou váhu přikládá, protože díky speciálnímu kódu lépe rozumí obsahu stránky. Lepší výsledky zároveň přináší samotný efekt přitažlivějšího zobrazování, díky kterému jsou weby se snippety častěji navštěvovány (mají větší míru prokliku na výsledkové stránce).

8) Relevantní anchor texty

Anchor text je viditelný text odkazu, zvýrazněný typicky barvou nebo podtržením. Může se jednat například o odkaz na domovskou stránku (třeba v našem případě BlueGhost - digitální agentura). Tyto anchor texty by měly být stručné a relevantní pro odkazovanou stránku. Jinými slovy by podle nich měl návštěvník být schopný předem co nejlépe odhadnout, kam se po kliknutí dostane. Anchor text má obsahovat klíčová slova, ideálně však ne v moc velké míře. Neměl by také být moc obecný (generický) typu „klikněte zde”.