Menu

Lukáš Pilka: Co je funkční, je zároveň krásné

Největší chybou při tvorbě webu je vnímat design jako zdobení. Zadavatelé často chtějí atraktivnější on-line prezentaci, ale opomíjejí praktickou stránku věci. Jenomže stránky, které dobře vypadají, nemusí vždy dobře fungovat.

Lukáš Pilka: Co je funkční, je zároveň krásné

Dobré webovky si dnes může poskládat každý i bez znalosti kódování, navzdory tomu se řada lidí stále zbytečně obrací na vývojářská studia. Mor českých webů je také opomíjení funkčnosti, případně odbytá vizuální stránka věci. Jaké jsou největší nedostatky na poli českého webdesignu a máme vůbec šanci posunout se na světovou úroveň?

Ještě živě pamatuji doby, kdy bylo zhola nemožné vytvořit web bez znalosti kódování. Každý, kdo potřeboval před patnácti lety publikovat na internetu, byl odkázán na znalost programování – musel si najmout člověka, který byl schopný vytvořit jednoduchý kód a publikovat jej online. Web 1.0 byl navíc uzavřená platforma, na níž bylo možné pracovat jen se strohými informacemi.

Dnes už jsme v úplně jiné realitě, a té dominují šablony. Existuje bezpočet platforem, které je umí zprostředkovat: Google Sites, Wix nebo třeba český Webnode. Aby vznikly webovky, stačí jednoduše vybrat šablonu a vytvořit obsah.

Každý web nemusí být na míru

Často ale webové stránky nejsou zapotřebí vůbec, pro mnoho malých firem je zajímavější založit si stránku na Facebooku. Šablony a sociální sítě jsou přitom ideální platformou pro nenáročnou klientelu, kterou jsou malé firmy a živnostníci. Když se s někým takovým potkám, poradím mu, aby nehledal agenturu, ale spíš si najal fotografa a šikovného copywritera pro tvorbu dobrého obsahu, zbytek práce bohatě zvládnou šablony, přítomnost vývojářů a designérů zapotřebí není.

Profíci přes webdesign dnes přicházejí na řadu až ve chvíli, kdy se objeví zákazník se specifickými a náročnými požadavky. Pro něj je pak možné vytvořit web, který povede k ideálnímu plnění cílů a přesáhne možnosti konkurence. Vývojářské studio povolejte do akce až tehdy, kdy chcete s webem jako takovým získat konkurenční výhodu a chápete jej jako zásadní prostředek vašeho podnikání.

Nevnímejte design jako odzdobu

Po patnácti letech práce ve studiu BlueGhost vídám stále stejné hříchy na straně zadavatelů. Tím nejčastějším je bezesporu nepoučenost. Firmy často přichází s požadavkem „ten web je asi starý, potřebujeme nový“, případně „chtěli bychom udělat web, jako je tento“. Aby ale vznikly dobré stránky, prvotní představy musí být konkrétnější.

Největší chybou zadavatelů je, že design vnímají jako zdobení. Chtějí atraktivnější web, ale opomíjejí praktickou stránku věci. Jenomže věc, která dobře vypadá, nemusí vždy dobře fungovat.

Je pěkné vstoupit na stránky, které vám na první pohled udělají radost, ale mnohem důležitější je, aby byly funkční z pohledu cílů zadavatele i z pohledu jejich návštěvníka. Této základní chyby se u nás často dopouštějí například kulturní instituce, které zpravidla skvěle zvládají vizuální experimenty, ale může se stát, že se přes ně běžný návštěvník už nedostane k potřebným informacím. Opakem jsou pak weby, které se soustředí na ryze funkční stránku, a tu vizuální zanedbávají.

Tvorba webu musí začít určením cíle

Dobře fungující web je takový, který plní konkrétní cíle. Ty je zapotřebí si vytyčit v okamžiku, kdy na něm začínáte pracovat. Pro firmu to může být získávání poptávek, ulehčení práce zákaznické podpoře, případně získávání objednávek u e-shopů. Pokud odhlédneme od soukromých subjektů a zaměříme se na veřejnou správu, cílem takového webu může být třeba usnadnění či kompletní řešení agendy, která se dosud vyřizovala u přepážky.

Úkolem dobrého designéra je stanovit jasný cíl a uchopit tak správně zadání, které z velké části vychází z průzkumu, tedy první fáze tvorby webu. Druhou fází by pak ideálně mělo být navržení konkrétního řešení a ve třetí fázi testování, zda výsledek doopravdy naplňuje zadání potřeb stanovených od začátku.

V Česku dnes ale bohužel stále existuje příliš mnoho designérů i zadavatelů, kteří se zabývají výhradně estetickou stránkou webovek, a jen málo jich vnímá design jako metodickou věc. A právě v této rovině se stále jde posouvat vpřed, abychom v prostředí českého webdesignu dosáhli světové úrovně.