Menu

Naučte se používat design thinking, ať máte inovace jako Google

Máte problém, se kterým si nevíte rady? A znáte design thinking? Tento inovativní přístup používá Google, IBM a mnoho dalších společností po celém světě k navrhování produktů, služeb, ale i k řešení různě „zapeklitých“ problémů. Metoda vám pomůže téměř ve všech odvětvích a přínosná pro vás může být i v osobním životě.

Naučte se používat design thinking, ať máte inovace jako Google

5 hlavních výhod design thinkingu:

  • Ideální metoda pro hledání inovací, protože vám pomůže nalézt více možností řešení konkrétního problému a přemýšlet out of the box.
  • Proniknete do hloubky problému. Konečně nebudete „v zajetí“ dat a předpokladů, které ve skutečnosti nemusí odrážet realitu. Pomocí design thinkingu získáte mnohem lepší představu o problému.
  • Středobodem pozornosti je člověk/uživatel. Metoda vám pomůže lépe pochopit, kdo a jakým způsobem bude váš produkt/službu používat.
  • Obrovská škálovatelnost. Design thinking se dokonale hodí pro řešení rozsáhlých, náročných a špatně definovaných problémů, ale i k navržení drobné funkce do vaší aplikace.
  • Ušetříte spoustu peněz i úsilí, které byste jinak ztráceli ve slepých uličkách. Design thinking vychází z filozofie: „Navrhni, otestuj a opakuj.“ Díky tomu získáte téměř okamžitě zpětnou vazbu od reálných uživatelů, takže na špatný nápad nebudete vynakládat zbytečně moc času ani peněz.

Chcete se na přínosy podívat radši řečí čísel? Není problém. IBM uvádí, že design thinking zlepšil efektivitu týmu o 75 %, návratnost investice dokonce až o 300 % a produkty se daří uvádět na trh 2krát rychleji. Spoustu dalších užitečných informací se dozvíte ze studie přímo od IBM.

5 fází design thinkingu

Hned na začátku je důležité si uvědomit, že se jedná o nelineární proces. Konkrétní fáze můžete klidně provádět souběžně, opakovat je, nebo se v případě potřeby vrátit k předchozím bodům. Díky tomu budete postupně zpřesňovat vaše nápady a prozkoumávat nové směry.

TIP: Naučte se používat design thinking v praxi. V bezplatném kurzu od Googlu si osvojíte základy této oblíbené metody už za 5 hodin.

1) Empatizace

Snažte se vcítit do vašeho zákazníka, ať víte, jak se „chodí v jeho botách“. O čem přemýšlí, jaké má problémy, potřeby, starosti, touhy, přání, hodnoty, zkušenosti a pocity? Čím více souvislostem porozumíte, tím větší úspěch budete mít s vaším řešením.

K dispozici máte 2 základní nástroje:

  • Pozorování. Do hlavy se lidem sice nepodíváte, ale i chování vám obvykle hodně napoví. Sledujte, co lidé dělají, o čem mluví, jak se u toho tváří, jak postupují, kde se zastaví, protože si nevědí rady.
  • (Hloubkové) rozhovory. Připravte si strukturu základních otázek, pozvěte si několik lidí z cílové skupiny a snažte se odhalit informace, které vám pomohou.

2) Definice (problémů a potřeb)

Teď už máte k dispozici spoustu poznatků, takže nastává vhodný čas na důkladnou analýzu. Postupně získáte několik základních problémů, které musíte popsat ze všech úhlů pohledu. Ke správnému pochopení detailů vám pomůže, když si navrhnete 3 až 5 zákaznických person. Potom už nebudete přemýšlet o abstraktní části trhu, ale o problému konkrétního člověka, a to je pro lidský mozek mnohem jednodušší.

3) Generování nápadů

V této fázi design thinkingu se držte jednoduchého hesla: „Žádný nápad není špatný.“ Čím více nápadů, jak vyřešit popsaný problém, vymyslíte, tím lépe. Buďte maximálně otevření a nebraňte se ani bláznivým myšlenkám. Právě různé šílenosti vás nakonec můžou inspirovat k netradičnímu řešení, které bude mít úspěch.

Jen si vzpomeňte na MacGyvera. Nebo na Otto Wichterleho, který první kontaktní čočky vyrobil za pomoci dětské stavebnice merkur.

4) Prototypování

Prototypování má 2 obrovské výhody:

  • je levné,
  • dostanete rychle zpětnou vazbu od zákazníka i expertů.

Během této fáze vybrané nápady na řešení problému „přetavíte“ do prvních konceptů produktu/služby, abyste si mohli ověřit vaše domněnky a hypotézy v reálných podmínkách. Upravení prototypů zvládnete rychle a levně, takže vám zkoušení více různých variant nenabourá rozpočet.

Často se používá tvorba maket, low fidelity prototypování i storyboarding.

5) Testování

Konečně máte finální produkt/službu. Teď nastává doba testování. Pozvěte si několik potenciálních zákazníků, ať si vyzkouší vaše řešení. Klidně účastníky navádějte, dávejte různé úkoly a hlavně pozorně sledujte, jak lidé produkt/službu používají.

Obvykle narazíte na několik slabých míst. To znamená, že se musíte posunout zase o kousek zpátky a na základě nových zkušeností vaše řešení trochu upravit.

Teprve až budete spokojeni, uveďte novinku na trh. Úspěch vás zaručeně nemine.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc