Máte problém, se kterým si nevíte rady? A znáte design thinking? Tento inovativní přístup používá Google, IBM a mnoho dalších společností po celém světě k navrhování produktů, služeb, ale i k řešení různě „zapeklitých“ problémů. Metoda vám pomůže téměř ve všech odvětvích a přínosná pro vás může být i v osobním životě.
Chcete se na přínosy podívat radši řečí čísel? Není problém. IBM uvádí, že design thinking zlepšil efektivitu týmu o 75 %, návratnost investice dokonce až o 300 % a produkty se daří uvádět na trh 2krát rychleji. Spoustu dalších užitečných informací se dozvíte ze studie přímo od IBM.
Hned na začátku je důležité si uvědomit, že se jedná o nelineární proces. Konkrétní fáze můžete klidně provádět souběžně, opakovat je, nebo se v případě potřeby vrátit k předchozím bodům. Díky tomu budete postupně zpřesňovat vaše nápady a prozkoumávat nové směry.
TIP: Naučte se používat design thinking v praxi. V bezplatném kurzu od Googlu si osvojíte základy této oblíbené metody už za 5 hodin.
1) Empatizace
Snažte se vcítit do vašeho zákazníka, ať víte, jak se „chodí v jeho botách“. O čem přemýšlí, jaké má problémy, potřeby, starosti, touhy, přání, hodnoty, zkušenosti a pocity? Čím více souvislostem porozumíte, tím větší úspěch budete mít s vaším řešením.
K dispozici máte 2 základní nástroje:
2) Definice (problémů a potřeb)
Teď už máte k dispozici spoustu poznatků, takže nastává vhodný čas na důkladnou analýzu. Postupně získáte několik základních problémů, které musíte popsat ze všech úhlů pohledu. Ke správnému pochopení detailů vám pomůže, když si navrhnete 3 až 5 zákaznických person. Potom už nebudete přemýšlet o abstraktní části trhu, ale o problému konkrétního člověka, a to je pro lidský mozek mnohem jednodušší.
Přidej se do týmu Modrého ducha a zapoj se do efektivních inovací.
3) Generování nápadů
V této fázi design thinkingu se držte jednoduchého hesla: „Žádný nápad není špatný.“ Čím více nápadů, jak vyřešit popsaný problém, vymyslíte, tím lépe. Buďte maximálně otevření a nebraňte se ani bláznivým myšlenkám. Právě různé šílenosti vás nakonec můžou inspirovat k netradičnímu řešení, které bude mít úspěch.
Jen si vzpomeňte na MacGyvera. Nebo na Otto Wichterleho, který první kontaktní čočky vyrobil za pomoci dětské stavebnice merkur.
4) Prototypování
Prototypování má 2 obrovské výhody:
Během této fáze vybrané nápady na řešení problému „přetavíte“ do prvních konceptů produktu/služby, abyste si mohli ověřit vaše domněnky a hypotézy v reálných podmínkách. Upravení prototypů zvládnete rychle a levně, takže vám zkoušení více různých variant nenabourá rozpočet.
Často se používá tvorba maket, low fidelity prototypování i storyboarding.
5) Testování
Konečně máte finální produkt/službu. Teď nastává doba testování. Pozvěte si několik potenciálních zákazníků, ať si vyzkouší vaše řešení. Klidně účastníky navádějte, dávejte různé úkoly a hlavně pozorně sledujte, jak lidé produkt/službu používají.
Obvykle narazíte na několik slabých míst. To znamená, že se musíte posunout zase o kousek zpátky a na základě nových zkušeností vaše řešení trochu upravit.
Teprve až budete spokojeni, uveďte novinku na trh. Úspěch vás zaručeně nemine.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc