Menu

Prázdný prostor v designu: Proč je méně někdy více?

Co je to prázdný prostor a je nutné, aby se jednalo o bílé pozadí? Jaké výhody přináší a kteří internetoví giganti s ním pracují? Čtěte dál...

Prázdný prostor v designu: Proč je méně někdy více?

V minulých dílech našeho podcastu UX jste si poslechli rady, jak navrhnout nepřehlédnutelný blog, nebo dokonce návod, jak poznat špatný design. Co mají společného? Obě zprávy nám ukazovaly, že méně je někdy více.

Je pochopitelné, že když vymýšlíme novou stránku nebo aplikaci, chceme na ni dostat to nejlepší, co máme. A aby nikdo nepochyboval o tom, že náš produkt nebo naše služba jsou ideální řešení, potřebujeme pro to uvést i nějaké důvody, aby měl klient motivaci si výrobek nebo službu pořídit.

Možná si řeknete, že to znamená, že musíte dát toho na web nebo aplikace co nejvíc, aby návštěvník neměl šanci zapochybovat. Jenže chyba lávky. Příliš mnoho informací může uživatele odradit.

Takže ačkoliv to vyznívá naprosto kontraintuitivně, musíme dát čtenáři jedno velké nic –⁠ tedy, alespoň zčásti.

Co je to prázdný prostor?

Tato otázka možná zní na první pohled hloupě, ve skutečnosti je ale velmi důležitá. Lidé si totiž občas pletou prázdný a bílý prostor.

Jak se totiž píše v článku Uso de los espacios en blanco en diseño gráfico („Využití prázdného prostoru v grafickém designu“) na serveru CreativosOnline, prázdný prostor nemusí mít nutně bílou barvu.

Samozřejmě, v textu najdeme toto vysvětlení nejspíš hlavně proto, že ve španělštině se bílý a prázdný prostor řeknou podobně (espacio blanco, respektive espacio en blanco). Na druhou stranu, k této mýlce můžeme dojít i v češtině. (V angličtině se dokonce tyto pojmy příliš nerozlišují a zaměňují se mezi sebou spojení empty space i white space, případně i negative space.) Jsme zvyklí, že nepopsaná stránka papíru nebo dokumentu má bílou barvu a bílou barvu si taky spojujeme s čistotou. A to i přesto, že si ze školních lavic pamatujeme nepopsané černé tabule…

Ať už je ale pozadí grafických či jiných prvků jakékoliv, prázdný nebo také negativní prostor definujeme jako prostor mezi prvky designu.

Takovéto prostory si v designu můžeme ještě rozdělit do různých kategorií, a to konkrétně podle:

  1. funkce na:
    • aktivní (jejich účelem je zdůraznit nějaký designový prvek) a
    • pasivní (jsou určeny pro čitelnost a přehlednost) nebo podle

  2. velikosti na:

Smysl prázdnoty

Jak jsme si v úvodu řekli, bez negativního prostoru se kvalitní design neobejde. Proč tomu ale tak je?

V roce 2011 publikoval britský UX konzultant Paul Boag článek Why whitespace matters („Proč záleží na prázdném prostoru“). Text je sice tedy nějaký ten pátek starý, přesto je relevantní i pro dnešní dobu a vysvětluje, k čemu je negativní prostor dobrý.

„Při správném použití může proměnit design a nabídnout spoustu výhod. Některé z těchto výhod jsou čistě estetické, zatímco další přinášejí hmatatelný dopad na efektivitu vaší stránky,“ píše autor a uvádí konkrétní příklady:

  • čitelnost: zhutněný text, kde se písmenka spolu téměř překrývají, sotva rozluštíme,
  • větší srozumitelnost: podle výzkumu Kath Straub z roku 2005 zvyšuje prázdný prostor srozumitelnost o téměř 20 %,
  • zvýšená pozornost: čím více volného prostoru, tím méně unavené naše oči budou,
  • tonalita: neplatí to samozřejmě pro všechny značky, ale pokud se vaše vyznačuje lehkostí, elegancí a svěžestí, je negativní prostor nejvýstižnější způsob, jak to komunikovat.

Další důvody – spolu s inspirativními obrázky – najdeme i v článku How Artists Use Negative Space to Say a Lot with Nothing („Jak používají umělci negativní prostor, aby sdělili mnoho ničím“), ačkoliv se tento text zaměřuje primárně na kreslíře.

Příklady použití

Asi nejznámějším příkladem prázdného prostoru ve webdesignu je hlavní stránka vyhledávače Google. Googlovská stránka ale nebyla vždy takto úhledně prázdná.

„Google! Prohledejte web pomocí Googlu! Index obsahuje zhruba 25 milionů stránek (a brzy jich bude víc). Získejte měsíční novinky od Googlu!“ křičel na nás tento web v roce 1998.

Od té doby se ledacos změnilo – společnost například přestala ve svém názvu používat vykřičník – a dnes, když se na stránky vyhledávače podíváme, zjistíme, že textu je věnováno mnohem méně prostoru na stránce než kdysi.

Za tento design vděčí společnost své bývalé mluvčí a vedoucí použitelnosti, Marisse Mayer, která v roce 2012 tento gigant opustila a přešla ke konkurenčnímu Yahoo, kde si dala za cíl negativní prostor taktéž prosadit. A byť po čtyřech a půl letech rezignovala, design jeho hlavní stránky působí čistším dojmem.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku