Menu

Připravte svůj e-shop na GDPR. Máte nejvyšší čas

Splňuje váš eshop požadavky nového evropského nařízení o ochraně osobních údajů? GDPR vstupuje v platnost už 25. května 2018 a týká se všech internetových obchodů bez výjimky. Jaké konkrétní kroky svým klientům doporučuje Modrý duch?

Za 5 minut 12: vyhovuje váš internetový obchod nařízení GDPR?
Za 5 minut 12: vyhovuje váš internetový obchod nařízení GDPR?

Je GDPR užitečný zákon, nebo jen další důvod k výhradám vůči Evropské unii? Na tuto otázku si každý musí odpovědět sám. Přinejmenším v případě gigantů jako Facebook nebo Google a s ohledem na vetší bezpečnost nás všech v online prostoru smysl dává. Pokud na svých stránkách jakkoliv nakládáte s osobními daty uživatelů, přípravám na nařízení se nevyhnete na každý pád. Amazon i drobný prodejce rukodělných výrobků jsou v tomto ohledu na jedné lodi - aby mohli jakkoliv nakládat s osobními údaji svých zákazníků, je nejbezpečnější k tomu od nich dostat souhlas.

Je třeba mít na vědomí, že zákazníci nemohou zpracování svých osobních údajů schválit v rámci obchodních podmínek. Souhlas s obchodními podmínkami je totiž podmínkou nákupu, která v podstatě říká „kdo nesouhlasí, ať nenakupuje". Souhlas se zpracováním osobních údajů však takto podmiňovat nelze. GDPR totiž přímo nařizuje, že zákazníkovi musí být umožněno nakoupit i bez tohoto schválení. Více už jsme se k obecnějším záležitostem týkajících se GDPR rozepsali v článku GDPR pro eshopy: vyplatí se na nový zákon připravit už dnes.

Pojďme se nyní podívat, jak váš web na GDPR reálně připravit. Dnes, nebo pokud možno co nejdříve.

4 kroky, které je nutné podniknout

1/ Pokud posíláte zákazníkům newsletter, GDPR vám zakazuje mít v databázi kontakty bez souhlasu k uchování osobních údajů. Do databáze proto nově zařazujte pouze ty, kteří vám jej poskytnou. Stávající příjemce obešlete s žádostí o souhlas, a pokud vám nevyhoví, nejpozději k 25. květnu je smažte. Drobnou výjimku mohou tvořit vaši stávající zákazníci. V tom případě ale téma newsletteru musí nějak souviset se zakoupeným zbožím nebo objednanou službou z „nedávné doby", jejíž trvání však není nařízením nijak konkrétně stanoveno. GDPR takovou situaci posuzuje jako oprávněný zájem správce, který je vždy nutné posoudit zvlášť (detailněji v oficiálním znění důvodu 47 z článku 6).

2/ Všechna osobní data zákazníků musí být na internetu přenášena šifrovaně. To znamená, že se už žádný eshop neobejde bez zabezpečení https. Pokud váš web na https neběží, kontaktujte vašeho programátora a co nejdříve to napravte.

3/ Všechny formuláře s osobními údaji, které máte na webu, musíte opatřit souhlasem s jejich zpracováním. Jak to prakticky provést? Kdekoliv po návštěvnících žádáte vyplnění jména, e-mailu, telefonu nebo jakýchkoliv jiných informací spadající pod osobní údaje, umístěte zde zaškrtávací políčko se souhlasem. Pole nesmí být předem zaškrtnuté - to musí aktivně provést výhradně osoba, které ke zpracování dává souhlas. Pokud už na svých stránkách máte předem odsouhlasené (“předzaškrtnuté") formuláře, je nutné je přepólovat.

4/ Veškeré předávání osobních dat mezi dvěma firmami probíhá v souladu s GDPR na bází správce - zpracovatel. Coby správce tak musíte podepsat písemnou smlouvu se všemi vašimi zpracovateli, mezi které v případě eshopu patří například:

  • webhostingová společnost (sem se řadí třeba BlueGhost),
  • srovnávače zboží Heureka.cz nebo Zboží.cz (zde však pouze v případě zřízené služby Ověřeno zákazníky, kdy srovnávače evidují každou objednávku včetně kontaktního emailu),
  • poskytovatelé externího e-mailingu (např. MailChimp, SmartEmailing apod.),
  • poskytovatelé chatu pro zákazníky (např. Smartsupp),
  • poskytovatelé analytických nástrojů pro sledování konkrétního zákazníka (netýká se tedy Google Analytics apod., např. Hotjar však ano),
  • další externí služby napojené na eshop typicky přes javaskriptové kódy, API nebo exporty; to vyžaduje audit vložených konverzních kódů, aplikací napojených přes API (např. účetní programy) a exportů XML feedů nebo CSV souborů v eshopu.

Jak a kde žádat o souhlas

Souhlas se zpracováním osobních údajů musí být všude tam, kde zákazník zadává do eshopu své osobní údaje (jméno, email, telefon, adresu a jiné). Tedy typicky při objednávce zboží nebo služeb, registraci do newsletteru nebo registraci coby nový zákazník. V případě, že pouze odpovídáte a neukládáte data, není souhlas vyžadován u kontaktních formulářů. Přesto ho i zde doporučujeme.

Souhlas se skládá ze tří částí - titulek, perex a plný text. Zaškrtávací tlačítko (checkbox) s titulkem “Souhlasím se zpracováním osobních údajů" je přesně tím případem, který musí zákazník v případě souhlasu sám aktivně zaškrtnout. Za titulkem se umístí symbol otazníčku - po najetí myší na něj se v okně zobrazí perex souhlasu. V něm byste měli sdělovat především, kdo jste a kdo další se k údajům dostane, k jakému účelu údaje zpracováváte a jak dlouho je budete uchovávat.

Po potvrzení zákazníkem vždy zaevidujete datum, čas, IP adresu, odsouhlasený titulek, odsouhlasený perex a odsouhlasené plné znění souhlasu. Udělené souhlasy pak stačí v CSV formátu exportovat do tabulky, která bude součástí administrace eshopu. Vzor plného znění souhlasu najdete ke stažení třeba na stránkách advokátní kanceláře eLegal.

Double opt-in jako nutnost?

Ještě většího klidu dojdete, pokud si soulad s nařízením pojistíte pomocí double opt-in. Pomocí této metody ověříte, že vám formulář na webu nevyplnil někdo jiný než samotný zákazník. V rámci double opt-in mu tak ještě navíc zašlete potvrzovací e-mail s odkazem. Teprve po kliknutí na tento odkaz je souhlas definitivně potvrzen. Ačkoliv GDPR přímo double opt-in nevyžaduje, Úřad pro ochranu osobních údajů (garant GDPR v ČR) toto opatření doporučuje. Méně už ho ocení zákazníci, pro které se potvrzovací e-mail stane dalším krokem navíc.

A co děti?

Nepříjemná je situace u dětí do 13 let, u kterých musí souhlas se zpracováním osobních dat udělit jejich právní zástupce. Nejjednodušší je zahrnout do obchodních podmínek eshopu potvrzení každého zákazníka, že je starší 13 let. V případě, že jsou pro vás mladší děti zajímavým zákaznickým segmentem, je vhodné formuláře doplnit o kontakt na zákonného zástupce, kterému následně zašlete potvrzující e-mail.

GDPR není jen eshop

Ačkoliv se v článku zabýváme převážně připraveností eshopu, GDPR se týká mnoha dalších oblastí v každé firmě. Kontroly a případné zásahy si vyžádají databáze zákazníků, odběratelů i zaměstnanců, spolupráce s externisty nebo vedení mzdového účetnictví. Mimo jiné je nutné sepsat interní směrnici pro nakládání s osobními údaji a vést důslednou evidenci záznamů o činnostech jejich zpracování. Pro bližší informace doporučujeme Sdružení pro internetový rozvoj SPIR nebo přímo web Evropské komise.

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.