Menu

Topic clusters: Co jsou a proč je důležité je využívat?

Staráte se o obsah na webu? Pořád se (marně) snažíte pevně usadit na prvních místech ve výsledcích vyhledávání? Chcete se dostat blíže k vašim zákazníkům? Tak se chopte příležitosti a naskočte na moderní SEO trend s názvem topic cluster (někdy také content hub). Možná budete překvapeni, jak rychle dosáhnete vašich cílů.

Topic clusters: Co jsou a proč je důležité je využívat?

Co to je topic cluster?

Jedná se vlastně o systematické budování většího množství článků (stránek) o konkrétním tématu. V centru topic clusteru (tematického shluku) se pokaždé nachází hlavní článek, který „zastřešuje“ další texty s podtématy. 

Díky tomu se čtenáři snadno dostanou ke všem důležitým informacím. A vyhledávače zase tuhle přehlednou strukturu obsahu ocení lepším hodnocením, což v překladu znamená výhodnější pozice v SERP (= výsledcích vyhledávání) a tím pádem i větší návštěvnost vašeho webu.

Topic cluster se obvykle skládá ze 3 základních komponentů:

  1. internetové stránky zaměřené na hlavní téma,
  2. „shluku“ dalších článků (klidně i 20 až 30), ve kterých jsou dílčí témata rozebraná více do hloubky,
  3. interního prolinkování stránek.

Tip: Přečtěte si, jakým black hat SEO technikám je lepší se vyhnout.

Ideální řešení pro budoucnost i vyhledávání hlasem

Topic cluster je v podstatě přirozenou reakcí na postupnou evoluci vyhledávačů. Dříve internetové vyhledávače textům moc nerozuměly, takže se v obsahu orientovaly především na základě klíčových slov. Dnes už však doba pokročila. Současné vyhledávače dokážou poměrně spolehlivě rozpoznat a pochopit i mnohé souvislosti.

A právě stránky postavené na principu topic clusteru pomohou vyhledávačům (i čtenářům) ještě lépe pracovat s kontextem. Jedná se o krok směrem k vyhledávání na základě uživatelského záměru, nikoliv pouze klíčového slova.

Je na místě zdůraznit, že správné pochopení kontextu a záměru bude hrát v příštích letech stále důležitější roli. Tvoří totiž klíč k zobrazování relevantních výsledků v SERP při hlasovém vyhledávání. Vždyť už průzkum z roku 2018 ukázal, že 27 % všech uživatelů internetu při hledání na mobilech pravidelně využívalo hlasové vyhledávání

Jinými slovy – kdo nechce zbytečně přicházet o návštěvnost, musí se tímto směrem v dalších měsících jednoznačně zabývat. Mnoho studií i odborníků naznačuje, že právě hlasové vyhledávání bude v příštích letech jedním z hlavních trendů. 

Jak topic cluster vytvořit? Zde je 6 základních kroků

Při stavbě domu musíte mít kvalitní projekt a nešetřit na stabilních základech. Při tvorbě obsahu se zase neobejdete bez pořádného průzkumu a plánu. Bohužel, v mnoha firmách se kvůli rozpočtu, nedostatku času a mnoha dalším důvodů příprava hodně zanedbává. Pokud ale chcete funkční topic cluster, který vám přinese návštěvnost, čeká vás minimálně 6 základních kroků:

  1. Zvolte hlavní téma. Musí být dostatečně široké, abyste o něm mohli napsat dostatek článků, ale zároveň i ucelené. Při hledání tématu vám pomůžou informace o vašich klientech, které získáte od vašich obchodních zástupců, z rozhovorů se zákazníky i z průzkumů. Postupně se vám „vynoří“ 5 až 10 hlavních problémů vaší cílové skupiny. A v tento moment se chvíli zamyslete, jestli není možné některé problémy seskupit do širších tematických oblastí.
  2. Vymyslete podtémata. Co všechno vaši zákazníci mohou hledat v souvislosti s hlavními problémy? Existuje více úhlů pohledu na konkrétní problém? Rozumí vaše cílová skupina (odborným) termínům, které se v oboru používají?
  3. Zohledněte průzkum klíčových slov. Díky tomu získáte nové směry, kterými se můžete vydat při hledání nápadů na články. Zároveň více proniknete do hledaných výrazů i do hlubších záměrů vašich zákazníků.
  4. Proveďte revizi vašeho už napsaného obsahu. Co všechno máte v současnosti na blogu? O jakých (pod)tématech jste se v minulosti rozepsali? Hodí se do nově budované koncepce? Není vhodné starší články aktualizovat a doplnit o nové informace?
  5. Zaměřte se na interní prolinkování. Vytvořte z vašeho obsahu přehlednou strukturu v duchu topic clusteru. Návštěvníci si z vašich stránek odnesou lepší uživatelský zážitek a vyhledávačům poskytnete důležitý kontext k vašim článkům. Tento krok se pozitivně odrazí v hodnocení vašich stránek ze strany Google i dalších vyhledávačů. Posun na přední místa v SERP vás určitě nemine.
  6. Pokračujte ve tvorbě nového obsahu. Pokud chcete být (v onlinu) dlouhodobě úspěšní, musíte pravidelně obohacovat váš topic cluster o další hodnotný obsah.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc