Menu

Update: Logo za milion? O soutěžích a městských vizuálech s konzultantem z Czechdesign

Jak nastavit podmínky designérské soutěže, aby vedly k dobrému výsledku? A proč je množství prodaných triček klíčovým indikátorem úspěchu? Nejen o tom je rozhovor s Radimem Tučkem, konzultantem a „spoluředitelem” Czechdesign.

Update: Logo za milion? O soutěžích a městských vizuálech s konzultantem z Czechdesign

Nalaďte si Update každých 14 dní:

Jen málokteré téma související s grafickým designem dokáže vstoupit do veřejné diskuze tak intenzivně, jako nové vizuální identity krajů, měst a obcí. Stačí si vzpomenout na loga a styly Prahy 3, Liberce, Náchoda, Ostravy nebo Pardubického kraje a bezpočet komentářů i novinových titulků, který jejich uvedení doprovázel. Na odborných webech i na stránkách bulvárních deníků se řešilo, zda tři čárky v logu městské části představují nezaplacený účet za pivo nebo, zda severočeská metropole zaplatila stovky tisíc za překlep u jejího názvu.

S trochou nadsázky lze prohlásit, že každý Čech se dnes cítí být kompetentní nejen k vedení národního hokejového týmu, analýze epidemické situace ale i při posuzování vizuálního designu. Lze ale takovou práci hodnotit i jinak než podle subjektivního líbí / nelíbí? Jak se pozná dobře navržený městský styl?

Logo nebo erb?

V debatě o obecních logách a vizuálech se objevují i názory, že města již přece něco takového dávno mají. Od svého založení, které se často datuje až do dávného středověku, jsou přece spojena se svými znaky definujícími jejich symboly, motivy nebo barvy. Proč by teď vedle nich měly být ještě nějaké další grafické značky? Na toto dilema poukazuje například polské studio Otwarte, které do tamních soutěží na městské vizuály pravidelně posílá pouze historický znak dané obce odladěný menším faceliftem. A světe div se, často se svým návrhem uspěje.

V zadání je polovina úspěchu

Grafický design je disciplínou, u níž se asi nejde vyhnout individuálním estetickým preferencím. Co má ale zadavatel, město, veřejná organizace nebo i soukromá společnost dělat, když nechce, aby se na její novou tvář snesla vlna kritiky nebo dokonce posměchu? Stejně jako v jiných oblastech designu i zde platí, že polovina úspěchu spočívá už v samotném zadání. V oné neviditelné fázi práce, kterou lze snadno podcenit.

Hostem Updatu byl tentokrát Radim Tuček, konzultant a „spoluředitel” v organizaci Czechdesign. Radim má za sebou desítky kreativních soutěží, kde v roli poradce pomáhal městům, institucím i soukromým firmám nalézt nejlepšího designéra pro jejich vizuální styl. V rozhovoru s ním se dozvíte, jak nastavit podmínky designérské soutěže, aby vedly k dobrému výsledku.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

0

Inspirující

1

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku