Menu

Update: Testuj, testuj, testuj. O vývoji aplikací se šéfem designu Seznam.cz

Jaký je rozdíl mezi dobrou a špatnou aplikací? Jak poznáte, že je dobře navržená? Proč je v designu více než kde jinde důležité prototypování a testování? V čem se tvorba aplikace podobá sestavování nábytku z Ikea? Nejen na tyto otázky odpovídá Karel Pětruchno, šéf designu Seznam.cz.

Update: Testuj, testuj, testuj. O vývoji aplikací se šéfem designu Seznam.cz

Nalaďte si Update každých 14 dní:

Bude to tlačítko zelené nebo fialové?

Nemělo by být o milimetr větší a trochu více doprava? Nemělo by se to logo zobrazit dříve? Je ten text pro uživatele srozumitelný? Podobné připomínky ke vznikající aplikaci jsou noční můrou každého designera. Jak se vyhnout podobným debatám, které jsou čistě subjektivní a nikam nevedou? Této výzvě čelil i Karel Pětruchno, senior UX/Art adviser v Seznam.cz. V Updatu vám prozradí, jak vyhovět zadání a přitom nezradit svůj kreativní šestý smysl, jak si obhájit a prosadit navrhované řešení a proč je testování alfou a omegou každé práce, bez ohledu na velikost vašeho designérského ega.

Testování aplikace je jedním z mála způsobů, jak se vyhnout spekulacím a „dojmologii“.

Pojďme se zeptat skutečných uživatelů, jestli preferují zelenou nebo fialovou! Ačkoliv se pod pojmem „uživatelské testování“ leckomu vybaví laboratoř s průhledným zrcadlem, mnohočlenný testovací tým, složitá příprava a vysoké náklady, ve skutečnosti to lze dělat i mnohem jednodušeji a není se čeho bát.

Lidé musí mít aplikaci rádi

Protože testování zní rozumně, kolegové i zadavatelé s ním zpravidla souhlasí. Co se při něm obvykle ukáže? V naprosté většině případů vyjde najevo, že vůbec nezáleží na detailech, o nichž doposud byla řeč, a naopak se objeví jiné, mnohem podstatnější problémy, které zatím nikoho nenapadly. Díky uživatelskému testování lze pochopit, jak lidé pracují s ovládacími prvky aplikace, kde mají potíže a co naopak oceňují. Designer také zjistí, jestli je aplikace srozumitelná a dobře ovladatelná, zda je přívětivá a především, zda směřuje chování návštěvníků žádoucí cestou k jejich cílům. Jinými slovy, zda budou lidé aplikaci rádi používat.

Jak se testují a vyvíjí aplikace v Seznamu? Tipli byste si, kolik lidí má na svědomí Mapy.cz? Co musí designér umět dnes a co bude nezbytné za 10 let? Jaké „hard skills" se zdají perspektivní do budoucnosti? Co se promění a naopak co zůstane stejné? Pusťte si BlueGhost Update a buďte up to date!

Jak se vám článek líbil?

5

Praktický

8

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku