18. 08. 2022
Možná jste již zaregistrovali, že příští rok skončí současná verze Google Analytics – Universal Analytics. Jak ale řešit analytiku svého webu dále? A na co se zaměřit? Modrý duch doporučuje…
Google Analytics patří mezi naprostý základ analytických nástrojů většiny marketingových specialistů. Současnou verzi Universal Analytics využívá prakticky 99 % firem. Ještě aby ne – zdarma umí zahrát opravdu hodně muziky, takže se můžete dozvědět spoustu informací o svých návštěvnících a přizpůsobit tomu svou marketingovou strategii.
Tip: Máte analytics nastavené správně? Podívejte se, co by měly sledovat například e-shopy.
Universal Analytics příští rok jednoduše přestanou měřit. Proto byste si měli co nejdříve aktivovat a nastavit novou verzi Google Analytics 4. Čím později to uděláte, tím méně budete mít nasbíraných dat k následným meziročním srovnáním.
Sice budete mít stará data z Universal Analytics, ale kompatibilita s novým měřením a možnostmi porovnání dat bude minimální. Oddalování se tak opravdu nevyplatí. Prozatím byste tedy měli sbírat data z Universal Analytics i Google Analytics 4 současně (dual tracking).
Velkým vykřičníkem by pro vás mělo být také to, že v prosinci 2023 o všechna data v Universal Analytics přijdete. Jako řešení se pak nabízí možnost exportu přes API do jiné služby.
V rámci vylepšeného měření lze sledovat tyto události:
Vylepšené měření Google Analytics 4
Výhodou je, že tato nová verze je schopna měřit do jednoho účtu nejen webová data, ale i data z aplikací. To je zvlášť relevantní pro e-shopy či jiné služby, které mají kromě webu právě i aplikace. Díky tomu mohou firmy vidět napříč platformami, jak se jim daří.
Jak na správné měření? A fungující aplikace? S tím vším vám pomůže Modrý duch.
Hlavním důvodem je, že současný způsob měření nedokáže reagovat na požadavky analytiky, což způsobuje mezery v naměřených datech. Navíc způsob získávání dat je závislý na cookies, které nejsou v souladu s trendem GDPR. Zkrátka, více než 10letý model neodpovídá tomu, jak se dnes uživatelé na internetu chovají a jakým směrem se celkově ubírá práce s daty.
Tip: Souhlasíte s cookies na stránkách? Poslechněte si, proč to není moc dobrý přístup.
„Důležité je, že Google Analytics 4 už nebude ukládat IP adresy. Tato řešení a kontrolní mechanismy jsou obzvláště potřebné v dnešním mezinárodním prostředí ochrany osobních údajů, kdy uživatelé očekávají stále větší ochranu soukromí a kontrolu nad svými údaji,“ uvádí ke změně sám Google.
Analytics 4 zároveň opustily analytiku postavenou na sessions a přechází na event based. Co to znamená? Že vše, co se stane (návštěva stránky, zhlédnutí videa, odeslání objednávky), je vlastně událost. To pomůže lépe zmapovat zákaznickou cestu a zároveň díky tomu lépe najdete pomyslné díry, ve kterých klienti v průběhu odpadají. CX a UX specialisté určitě zatleskají.
Na co si bude potřeba zvyknout, je, že “v nové” verzi nebudou předpřipravené šablony měření. Konkrétní měřené události si bude muset nastavit každý zvlášť dle potřeb daného webu. Sice si tak můžete spoustu věcí přizpůsobit, na druhou stranu to ale zase vyžaduje větší analytické kompetence. Tzv. učící křivka je zároveň výrazně plošší než u současné verze.
Pokud je pro vás přechod zatím velkou neznámou, můžete si projít návod jak na to přímo do Googlu. Úplně nejjednodušší je ale poradit se rovnou s Modrým duchem, který vám rád pomůže a vše nastaví, jak bude potřeba.
Praktický
Inspirující
Zábavný
Nic moc