Menu

Verze Google Analytics příští rok končí, co dělat a na co se zaměřit?

Možná jste již zaregistrovali, že příští rok skončí současná verze Google Analytics – Universal Analytics. Jak ale řešit analytiku svého webu dále? A na co se zaměřit? Modrý duch doporučuje…

Verze Google Analytics příští rok končí, co dělat a na co se zaměřit?

Google Analytics patří mezi naprostý základ analytických nástrojů většiny marketingových specialistů. Současnou verzi Universal Analytics využívá prakticky 99 % firem. Ještě aby ne – zdarma umí zahrát opravdu hodně muziky, takže se můžete dozvědět spoustu informací o svých návštěvnících a přizpůsobit tomu svou marketingovou strategii.

Tip: Máte analytics nastavené správně? Podívejte se, co by měly sledovat například e-shopy.

Jak se Google Analytics vyvíjely historicky?

  • Rok 2005: Příchod na trh, když Google kupuje společnost Urchin a vytváří první primitivní měřící nástroj Universal Analytics
  • Rok 2012: Google svůj nástroj od základu překopává a obohacuje o další užitečné funkce
  • Rok 2020: Google přichází s nástrojem Google Analytics 4, který přináší diametrálně odlišný způsob měření dat
  • Rok 2023: V rámci strategie zachování jednoho nástroje se plánuje verze Universal Analytics ukončit k 1. červenci (placené Universal Analytics 360 bude možné využít až do října) a pokračovat pouze s novější verzí Google Analytics 4

Co ukončení znamená a co byste tedy měli určitě udělat?

Universal Analytics příští rok jednoduše přestanou měřit. Proto byste si měli co nejdříve aktivovat a nastavit novou verzi Google Analytics 4. Čím později to uděláte, tím méně budete mít nasbíraných dat k následným meziročním srovnáním.

Sice budete mít stará data z Universal Analytics, ale kompatibilita s novým měřením a možnostmi porovnání dat bude minimální. Oddalování se tak opravdu nevyplatí. Prozatím byste tedy měli sbírat data z Universal Analytics i Google Analytics 4 současně (dual tracking).

Velkým vykřičníkem by pro vás mělo být také to, že v prosinci 2023 o všechna data v Universal Analytics přijdete. Jako řešení se pak nabízí možnost exportu přes API do jiné služby.

Jaké události můžete v Google Analytics 4 měřit?

V rámci vylepšeného měření lze sledovat tyto události:

  • Zobrazení stránky – započítá zobrazení stránky při jejím načtení nebo když web změní stav historie prohlížení
  • Posunutí – započítá posunutí, když se návštěvník dostane na konec stránky
  • Odchozí kliknutí – zaznamená událost odchozího kliknutí pokaždé, když návštěvník klikne na odkaz, který ho přesměruje pryč z vaší domény
  • Vyhledávání na webu – započítá zobrazení výsledků vyhledávání, když návštěvník na vašem webu něco vyhledá
  • Interakce s videem – zaznamenává spuštění, průběh i přehrání celého videa, když návštěvníci na vašem webu sledují nějaké vložené video
  • Stažení souboru – zaznamenává událost stažení souboru pokaždé, když se klikne na odkaz s běžným dokumentem, komprimovaným souborem, aplikací, videem nebo zvukovým rozšířením

Vylepšené měření Google Analytics 4

Výhodou je, že tato nová verze je schopna měřit do jednoho účtu nejen webová data, ale i data z aplikací. To je zvlášť relevantní pro e-shopy či jiné služby, které mají kromě webu právě i aplikace. Díky tomu mohou firmy vidět napříč platformami, jak se jim daří.

Ptáte se, proč vlastně tato změna?

Hlavním důvodem je, že současný způsob měření nedokáže reagovat na požadavky analytiky, což způsobuje mezery v naměřených datech. Navíc způsob získávání dat je závislý na cookies, které nejsou v souladu s trendem GDPR. Zkrátka, více než 10letý model neodpovídá tomu, jak se dnes uživatelé na internetu chovají a jakým směrem se celkově ubírá práce s daty.

Tip: Souhlasíte s cookies na stránkách? Poslechněte si, proč to není moc dobrý přístup.

„Důležité je, že Google Analytics 4 už nebude ukládat IP adresy. Tato řešení a kontrolní mechanismy jsou obzvláště potřebné v dnešním mezinárodním prostředí ochrany osobních údajů, kdy uživatelé očekávají stále větší ochranu soukromí a kontrolu nad svými údaji,“ uvádí ke změně sám Google.

Analytics 4 zároveň opustily analytiku postavenou na sessions a přechází na event based. Co to znamená? Že vše, co se stane (návštěva stránky, zhlédnutí videa, odeslání objednávky), je vlastně událost. To pomůže lépe zmapovat zákaznickou cestu a zároveň díky tomu lépe najdete pomyslné díry, ve kterých klienti v průběhu odpadají. CX a UX specialisté určitě zatleskají.

Na co se ale připravit?

Na co si bude potřeba zvyknout, je, že “v nové” verzi nebudou předpřipravené šablony měření. Konkrétní měřené události si bude muset nastavit každý zvlášť dle potřeb daného webu. Sice si tak můžete spoustu věcí přizpůsobit, na druhou stranu to ale zase vyžaduje větší analytické kompetence. Tzv. učící křivka je zároveň výrazně plošší než u současné verze.

Pokud je pro vás přechod zatím velkou neznámou, můžete si projít návod jak na to přímo do Googlu. Úplně nejjednodušší je ale poradit se rovnou s Modrým duchem, který vám rád pomůže a vše nastaví, jak bude potřeba.

Jak se vám článek líbil?

2

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc