Menu

5 mýtů o marketingu, které jen škodí byznysu

Mezery ve znalosti marketingu zabrání v rozletu i tomu nejlepšímu byznysu. Kterých 5 marketingových mýtů podnikání jen škodí?

Pokud věříte marketingovým mýtům, moc daleko do světa se nepodíváte
Pokud věříte marketingovým mýtům, moc daleko do světa se nepodíváte

1) Marketing = reklama

Mýtus: „Tyhle reklamy každého jen otravují. Já bych všechny ty marketingy zakázala.“

Realita: Marketérem není jen PPC specialista, který nastavuje placenou inzerci. Stejně tak se do marketingu neřadí pouze billboardy u silnice nebo reklamy v televizi. Ve skutečnosti se marketing vine celou firemní kulturou. Jeho součástí je vedle reklamy i samotný produkt, jeho cena a místa, kde se nabízí (včetně těch digitálních). Na marketingu se podílí každý zaměstnanec, který vyjadřuje hodnoty firmy, čímž ji propaguje navenek a potenciálně vytváří poptávku po jejích službách. Jeho součástí může být i paní uklízečka, pokud před známými ztratí slůvko o pořádkumilovných zaměstnancích společnosti. A samozřejmě hlavně zákazníci, ačkoliv pouze na ně se ve většině případů spoléhat nelze.

2) Propagaci obstará word of mouth marketing

Mýtus: „Je ta internetová reklama vůbec k něčemu? O kvalitním produktu si lidé přeci řeknou mezi sebou.“

Realita: Word of Mouth (WOM), kdy lidé o firmě a jejich službách nebo produktech sami mluví a tím se starají o reklamu zdarma, je opravdu jednou z nejelegantnějších forem propagace. Dobré reference však zdaleka nebývají samozřejmostí, ke kterým by zákazníky přiměl samotný nákup „dokonalého produktu“. V reálu bývá WOM spíše důsledkem marketingových aktivit, jako jsou kampaně na sociálních sítích, nebo důsledného budování značky „zákazníkům na tělo“. Milovaný brand bývá také vhodnou prevencí před tím, aby si lidé o firemních aktivitách neposílali zvěsti negativního charakteru.

3) Virální reklamu zařídí marketingová agentura

Mýtus: „Potřebujeme ten produkt dostat mezi co nejvíc lidí. Udělejte nám nějaký virálek.“

Realita: O virálním marketingu se začíná mluvit, pokud se nějaké sdělení začne hromadně „jako virus“ šířit prostřednictvím word of mouth nebo sociálních sítí. Nejčastěji se týká reklamních videí, které tak mohou za poměrně malé vstupní náklady získat enormně velké množství diváků. Problémem je, že se takové příspěvky nedají příliš dobře naplánovat. Princip je podobný jako u úspěšných popových hitů. O tom, zda se video virálním stane, nebo ne, rozhodne publikum – často na základě velmi jemných nuancí.

Samozřejmě jsou způsoby, jak jít virálnímu štěstíčku trochu naproti: zaplatit si hvězdného influencera či prvotřídní reklamní agenturu, nebo na vlastní pěst vypustit co možná nejskandálnější materiál. Takové riskantní přístupy ale nemusí pro každý byznys být vždy to nejlepší.

4) Marketingový plán se vyplatí jen velkým společnostem

Mýtus: „Nejsme žádný korporát, abychom si všechno furt plánovali. Vystačíme si s nadšením do práce a úsměvem na tváři.“

Realita: Marketingový plán není výsadou velkých společností. Alespoň základní verzi by si od začátku podnikání měli sestavit i malé firmy nebo freelanceři. Vyjasní si tak, jaký typ zákazníků chtějí oslovovat a prostřednictvím kterých marketingových kanálů to bude nejvýhodnější. Stejně tak se i menším subjektům vyplatí marketingová situační analýza, která například pomocí průzkumu konkurence odhalí příležitosti na trhu nebo faktory, které podnikatelský úspěch ohrožují.

Na základní marketingový plán není potřeba externího konzultanta a složitých nástrojů. Stačí se selským rozumem dobrat dokumentu, ve kterém se všechny podstatné informace drží na jednom místě a který poslouží jako kormidlo při rozhodování o investicích do propagace.

5) Obsahový marketing se za každých okolností vyplatí

Mýtus: „Už půl roku se dřeme s firemním blogem. Ani jeden z těch tří článků nám ale zatím nevydělal, asi s tím obsahovým marketingem sekneme.“

Realita: Investice do obsahového marketingu jako psaní článků na blog, posílání newsletterů nebo aktivity na Facebooku vede zřídkakdy k rychlému výdělku. Vyplácet se začíná teprve po delší době pravidelného publikování obsahu, na což netrpěliví podnikatelé někdy doplácí. V době digitálního přehlcení je navíc stále důležitější důraz na kvalitu a moment překvapení. Pokud ale své potenciální publikum dokážete zaujmout a přitáhnout, může vám obsahový marketing opravdu zvýšit návštěvnost webu a vyprofilovat vás v očích publika. Což jsou předpoklady, které vás skutečně mohou nasměrovat ke kýženému zisku.