Menu

5 tipů na tvorbu poptávky, které pomohou vybrat dodavatele webu

Necháváte si vytvořit nebo redesignovat web? Vhodně formulovaná poptávka vám už na začátku ušetří spoustu času a pozitivně ovlivní celkový výsledek.

Vhodně formulovaná poptávka webu šetří čas i peníze.
Vhodně formulovaná poptávka webu šetří čas i peníze.

Poptávky na tvorbu webů, e-shopů a aplikací bývají různorodé, málokdy však dobře připravené. Někdy jdou zadavatelé cestou maximální stručnosti, jindy srší nápady na konkrétní podobu stránek. A v extrémních případech si představují, že jim digitální agentura dodá novou Alzu / Slevomat / Amazon. Ani jedna z možností není zrovna šťastná. Nedostatečně formulované poptávky vedou k tomu, že každý dodavatel naceňuje něco jiného a poptávající porovnává neporovnatelné. Co je tedy nutné vědět, aby poptávka webu splnila základní kritéria a byla pro všechny dodavatele srozumitelná?

1) Vyjasněte svůj byznysplán

Při prvním kontaktu někteří zájemci o web představují své podnikání v jednom krátkém odstavci, nebo ještě hůř v jediné větě. Pro lepší představu přitom agentuře pomůže, když se o společnosti dozví co nejvíc konkrétních informací. Ještě než usednete ke klávesnici, zamyslete se nad svými nejdůležitějšími produkty nebo službami a jejich hlavními výhodami. Vyjasněte si, jak pomáháte svým zákazníkům a kdo je vaše konkurence. Jaký mají lidé důvod využít právě vaší nabídky a kdo vlastně jsou vaši typičtí zákazníci? A hlavně – jak by podle vás měl být do vašeho byznysu zapojen nový web?

2) Určete cíle webu

Už ve fázi poptávky je důležité si vyjasnit měřitelné cíle webu, a to krátkodobé i dlouhodobé. Ty by měly v první řadě respektovat váš byznys a marketing v on-line i off-line prostředí. Smysluplným cílem není mít e-shop lepší než konkurence, nebo ještě hůře „jako Alza“. Takové obecné přání agentuře nic neřekne nebo se zbytečně prodraží.

Naopak typické vhodně zvolené cíle webu jsou například:

  • začít s online propagací nebo prodejem do DD/MM/RRRR,
  • dosáhnout on-line prodejů o objemu X Kč v období od – do,
  • dosáhnout počtu návštěv X v období od – do,
  • zvýšit obrat firmy na internetu o X kč do DD/MM/RRRR,
  • snížit náklady na prodej produktů o X Kč v období od – do,
  • zvednout prodeje prostřednictvím mobilních zařízení o XY v období od – do.
  • 3) Zohledněte potřeby různých oddělení

    Při tvorbě každé on-line aplikace je důležité zohlednit interní procesy firmy. Od začátku zapojte ajťáky i finanční, obchodní nebo marketingové oddělení. Zjistěte, jaké mají cíle a jak by jim měl nový web pomoct s jejich plněním. E-shopy si někdy žádají propojení se systémem pro skladníky nebo účetní. Jindy společnosti vyžadují pro různé osoby různá přístupová práva do administračního systému. Dobří vývojáři si poradí s lecčíms, jen musí mít jasno v úkolech, které před nimi stojí.

    4) Vyjasněte si budget

    Výběr tvůrce webu a následně i celá spolupráce se odvíjí od rozpočtu, který jste ochotni uvolnit na tvorbu stránek. Třeba se už v začátku ukáže, že se finanční náročnost řešení vůbec nepotkává s vašimi možnostmi. Stanovení maximálního možného budgetu navíc webařům naznačí, jak moc se během tvorby budou moci „odvázat“ a vymýšlet různé vychytávky a neobvyklé funkce. Někdy se dokonce ukáže, že nové webové stránky nejsou to, co klient ve své situaci opravdu potřebuje. Na základě dostupných finančních prostředků může agentura navrhnout konkrétní řešení, které odpovídá stanoveným cílům.

    5) Rozlišujte záměr a zadání

    Klienti se na agentury často obracejí s nápady na to, jak by jejich web měl vypadat. Mají jasno o podobě landing pages, barvách nebo rozložení tlačítek v menu. Takovými úzce specifikovanými záležitostmi se ale zabývá až zadání, kterému předchází série důkladného sběru podkladů, rešerší interních procesů a potřeb a dalších odborných analýz. Záměr odpovídá na otázku „Co je cílem?“, nikoliv „Jak to chceme dosáhnout?“. Vývojářům slouží „pouze“ jako předloha k specifikaci kroků, které bude potřeba během tvorby webu či aplikace podniknout.

    Dobrý záměr si zvládnete napsat sami. Protože ale nejde srovnatelně nacenit, nehodí se pro poptávku zasílanou více agenturám. Zadání naopak nacenit lze, jen ho na základě záměru musí vypracovat odborník, kterým jsou buď přímo samotné agentury nebo externí konzultant. Jedině odborníci zařídí správně celý průzkum a stanoví konkrétní postup tvorby. Podle takové specifikace už všichni oslovení dodavatelé nacení jednotlivé kroky i celou zakázku a vy dostanete do ruky kalkulace, které už si snadno porovnáte.

    Jak se vám článek líbil?

    2

    Praktický

    0

    Inspirující

    0

    Zábavný

    1

    Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku