Menu

CEO Pavel Weber: První B2B e-shop bude v každém segmentu jen jeden

Pavel Weber stál u zrodu BlueGhostu v roce 2003, dnes má pod sebou dvacet specialistů, se kterými provádí firmy digitálním světem. Proč je podle něj nejvyšší čas, aby velkoobchodní dodavatelé přešli na B2B e-shop?

CEO BlueGhostu Pavel Weber
CEO BlueGhostu Pavel Weber

Nejen v BlueGhostu v současné době registrujeme vzrůstající trend B2B e-shopů. Proč jsou teď pro firmy zajímavé?

Firemní systémy zaspaly dobu zejména svou uživatelskou vstřícností. Pracovali a pracují s nimi zpravidla vyškolení zaměstnanci, kteří o změnách často uvažují konzervativně a někdy se jim dokonce aktivně brání. Ale doba je nenávratně jinde, a pokud společnosti chtějí, aby jejich systémy obsluhovala nová generace zvyklá na intuitivní mobilní aplikace a weby, musí se přizpůsobit.

Na tento trend dnes reagují i čistě B2B firmy. Roky stačilo přijímat objednávky faxem, později přidat komunikaci přes e-mail. Nákupčí z odběratelských firem se ale mění a stále více se ptají: Když si v běžném e-shopu mohu produkty pohodlně vyfiltrovat podle parametrů, ihned zjistit jejich cenu a okamžité je koupit, proč bych měl při nákupu do firmy listovat papírovými katalogy, volat obchodnímu zástupci nebo do e-mailové objednávky opisovat kódy produktů a ručně násobit objednané kusy jednotkovou cenou? Proč to do firmy nemůžu objednat stejně pohodlně, jako když sám sobě kupuju mobil? A přesně tady je ta konkurenční výhoda – B2B dodavatel, který včas nabídne možnost nákupčím objednávat v intuitivním, přehledném a automatizovaném e-shopu, časem přebere zákazníky konkurentům a začne rozšiřovat svůj podíl na trhu.

Kdy bys velkoobchodním dodavatelům doporučil přejít na internetový obchod?

Obecně se dá říct, že čím dříve, tím lépe. První B2B e-shop bude v každém segmentu jen jeden, a kdo s ním přijde, naučí zákazníky rychle nakupovat u sebe. Jindy firmy k rozhodnutí dotlačí samotní odběratelé, když opakovaně žádají on-line rozhraní pro své objednávky. Stále častěji se ale setkáváme spíš s případem, kdy už internetový obchod provozuje konkurence a spuštění vlastního webu je jediná šance, jak nepřijít o stávající zákazníky a držet krok s dobou.

Co všechno by B2B e-shop měl zákazníkům nabízet?

V B2B je typické, že každý zákazník nakupuje za jiné ceny. Buď má přiřazený konkrétní ceník, nebo si jej domluví zcela individuálně. Pro provozovatele je tak nezbytné mít e-shop propojený s ekonomickým systémem, CRM či jiným softwarem řídícím jeho business intelligence.

Ačkoliv má každý dodavatel své specifické požadavky na funkcionalitu e-shopu, některé se stále opakují: nákupní seznamy sdílené napříč firmou, hlídání rozpočtu nebo jednoduché vyhledávání produktů podle kódů. Zvykem bývá i generování nabídkových PDF z administrace e-shopu pro různá nabídková řízení nebo veřejné zakázky. Typický B2B e-shop kombinuje napřímo prodejné zboží i zboží, které je dostupné pouze přes obchodního zástupce. Například z důvodu složité konfigurace, obtížné dopravy, legislativních omezení, cenotvorby apod.

Rozdílů oproti klasickému B2C e-shopu je tedy víc než dost…

Tak se to úplně říct nedá. Je potřeba si uvědomit, že v praxi neexistují pouze čistě B2B e-shopy. Zcela běžně vznikají hybridní obchody, které dobře slouží velkoodběratelům, ale drobnější objednávku si na nich vyřídí i koncový zákazník. Nabídky produktů se pak podle uživatelů musí vhodně odlišit. O to důležitější je, aby takové stránky nejen bezchybně plnily vše podstatné po technické stránce, ale aby byly zároveň dobře přístupné a vizuálně atraktivní pro všechny cílové skupiny.

Jak může s B2B obchodem pomoct Modrý duch? Čím můžeme případné zájemce zaujmout?

Modrý duch zvládá tvorbu B2B e-shopu i následnou pomoc s marketingem. Naše programátorská sekce připraví webové rozhraní nebo implementuje vhodný CRM systém, tým designerů a tvůrců obsahu navrhne funkční uživatelské rozhraní i atraktivní prezentaci produktů. Právě schopnost nabídnout po všech stranách komplexní tvorbu propagace in-house považujeme za naši velkou konkurenční výhodu. Nejenže navrhneme a zrealizujeme celý projekt na míru, veškeré práce u nás lze i outsourcovat na principu agilního vývoje.

Dnes už se můžeme opřít o zkušenosti nabrané při realizaci projektů, které fungují a své cíle plní. Z těch nejčerstvějších jsou to třeba e-shop prodejce přírodních nátěrů Biofa.cz nebo potřeby pro laboratoře P-lab.

Jsi jedním ze dvou zakladatelů BlueGhost, takže to u Modrého ducha kroutíš už šestnáctým rokem. Nezevšednělo ti to za tu dobu?

U Modrého ducha žádná všednost neexistuje. Firma se extrémním tempem mění a vyvíjí, takže je vždycky co dělat. Já sám se neustále učím, říct prostě „to nejde“ neexistuje. Bez nadřízeného nemám žádný skleněný strop, všechny změny jsou možné, inovace a vylepšení se dají dělat rychle a ihned. Extrémně plochou strukturou nabízíme stejnou výhodu všem lidem u nás. Něco tě štve? Pojďme to vylepšit! Vždy se zkrátka najde mnoho nového, zajímavého, inspirativního.

Ve firmě máš na starosti mimo jiné provozní záležitosti. Stíháš pak podobně správcovat i doma?

Hádáš správně – nestíhám. Mám ale oblíbeného hodinového manžela, kterému jednou za čtvrt roku předám dlouhý seznam a on má za 3 hodiny hotové, v čem bych já ležel 3 dny. Čas mimo BlueGhost raději věnuji rodině. Dceři je rok a půl, takže si na nedostatek aktivit tak jako tak stěžovat nemůžu.