Menu

Jak poznáte dobře naprogramovaný web?

Chcete si ověřit, zda programátoři odvedli dobrou práci? Postupujte v 6 krocích, které vám pomohou poznat dobře naprogramovaný web.

Dobře naprogramovaný web či e-shop rozpohybuje váš on-line byznys.
Dobře naprogramovaný web či e-shop rozpohybuje váš on-line byznys.

V životě každého webu je důležité neustálé vyhodnocování jeho úspěšnosti. Například Google Analytics dávají jasné číselné výstupy, kolik lidí váš web navštěvuje, které podstránky jsou pro ně nejzajímavější nebo jak se vyvíjí konverzní poměr. Kvalitu programátorské práce takto jednoduše vyčíslit nelze. Navíc ji můžete posuzovat z více úhlů pohledu, kdy vám každý dá jinou informaci a vy tedy „naměříte“ pokaždé jiné hodnoty.

Nejkratší cesta k rozeznání dobře naprogramovaného webu vede přes jeho účel. Dobře naprogramovaný web totiž musí především umožnit plnění cílů, ke kterým byl stvořen. Jak postupovat s analýzou, i když třeba nemáte žádné programátorské znalosti?

1) Analyzujte si rychlost webu

Prvním technickým parametrem, který vám pomůže rozeznat dobře naprogramovaný web, je jeho rychlost. Pro měření je k dispozici celá řada přístupů a nástrojů, o kterých jsme už psali v článku 7 tipů, jak zrychlit web a skórovat ve vyhledávačích.

Analyzovat si rychlost webu ale můžete také ryze uživatelsky, dle pocitů z načítání stránek – 47 % potenciálních návštěvníků očekává, že se web načte za méně než 2 vteřiny. Samozřejmě platí, že čím rychleji se web načítá, tím lépe. V některých případech však s pomalým načítáním nelze samostatně nic provést. Například pokud na webu využíváte informace od externích subjektů (typicky letecká společnost dodávající ceny letenek), rychlost získávání těchto dat nijak neovlivníte. Problém lze řešit vhodnou animací, aby měl návštěvník pocit, že se něco děje, a on tudíž nečeká zbytečně.

2) Zkontrolujte SEO faktory

Dalším ukazatelem kvality webu je SEO. Opět existuje mnoho nástrojů (například Screaming Frog nebo SEOmator), kterými změříte ryze technickou úroveň. Směrodatným ukazatelem je ale především organická návštěvnost (zjistíte v Google Analytics) a jestli je web dobře dohledatelný. Druhé jmenované si nejsnáze ověříte ve vašem oblíbeném vyhledávači (pokud je to Google Chrome, zkuste režim anonymního prohlížení). Zadejte výraz, o kterém si myslíte, že by jej měl napsat uživatel s potenciálem splnit cíl vašeho webu, a sami si vyhodnoťte, jestli vám umístění vašich stránek připadá dostatečné a zda by nestálo za to se ve výsledcích posunout vzhůru.

Tipy techničtějšího rázu najdete v článku 8 SEO doporučení, která zvýší návštěvnost webu. Vyhodnocení všech ukazatelů bez odborných znalostí ale není zrovna jednoduché, a pokud chcete opravdové výsledky a podklady pro další případné úpravy webu, doporučujeme obrátit se na SEO specialisty.

3) Prověřte zdrojový kód

Další zastávkou při rozpoznávání dobře naprogramovaného webu je samotný zdrojový kód aplikace. Ten je nejhůře kontrolovatelnou položkou, už jen proto, že vás některé firmy do kódu nahlédnout nenechají. Co ale posoudit můžete, je technická úroveň webu i firmy, která ho pro vás připravila. Vyžádejte si od programátorů informace o používaných technologiích a programovacích jazycích a především jejich verzích. Následně si vše prověřte pomocí Google. Například v BlueGhostu v současné době pracujeme v jazyce Symphony 3.4. Přes vyhledávací heslo „symphony 3.4 support“ se náš zákazník dostane až na stránku Symphony Roadmap, kde si ověří, že se s touto verzí do budoucna počítá. Nemusí se tedy obávat, že by jeho web nebylo možné v nejbližších letech udržovat. Daný framework (programovací jazyk) bude i nadále podporován.

Dále je vhodné se zajímat o to, zda je možné aplikaci povyšovat na novější verze frameworku nebo jazyku (pokud ano, prodlužuje se tím životnost aplikace). Tento ukazatel je ale hodně obtížné správně vyhodnotit. Opět doporučuji využít rad odborníků, kteří s technologiemi pracují a mají o nich dobrý přehled.

4) Ověřte si náročnost úprav

Stává se vám, že i drobný zásah do aplikace způsobí řadu nepředpokládaných chyb? Že i malá úprava znamená dlouhé hodiny únavného ladění vzniklých problémů? Naceňují vám programátoři požadované zásahy nesmyslně velkými časovými odhady? I to jsou signály, že je se zdrojovým kódem něco v nepořádku. V takovém případě si nechte udělat oponentskou kalkulaci – obraťte se na konkurenční vývojáře, zašlete jim popis potřebné změny a požádejte je o odhad náročnosti. Nezapomeňte zmínit, ať kalkulaci udělají „jako by úprava byla na jimi vytvořeném systému“. Oba časy si pak porovnejte. Pokud se budou od sebe významně lišit, pak může být příčinou děravý a zmatený kód vašeho webu.

5) Ověřte bezpečnost aplikace

Na e-shopech bývá celá řada formulářů, které mohou být potenciální bezpečnostní hrozbou. Jak je sami snadno prověříte? Ze všeho nejdřív zkuste udělat něco nelogického, třeba vložit do košíku -2 nebo 1.5 ks zboží. Formulář by vás neměl nechat podobně nesmyslné údaje vyplnit a už vůbec vám nesmí umožnit odeslat objednávku s neodpovídající cenou.

Pokud url adresa obsahuje číselný údaj, zkuste jej přepsat číslem jiným. Typickým případem je ID objednávky – na dobře naprogramovaném e-shopu se nesmí stát, že byste se takto náhodně dostali na objednávku jiné osoby, a to i se všemi uvedenými osobními údaji. Bezpečnostní chybou, kterou si snadno prověří i laik, je také možnost upravovat nezaměnitelné hodnoty ve formuláři, například změnit nepovolené pole na povolené nebo číselné pole na textové. K tomu vám stačí stisk pravým tlačítkem na jakýkoli prvek stránky a výběr možnosti „prozkoumat prvek“. Po odeslání formuláře by nemělo dojít k uložení změněné hodnoty a měla by se vám zobrazit chybová hláška o tom, že byla špatně vyplněna. Další tipy najdete v našem starším článku Jak poznat nebezpečné formuláře.

6) S detaily se obraťte na profesionála

Poznat dobře naprogramovaný web je pro “neprogramátory” možné jen povrchně. Chcete-li však jít do hloubky a technická stránka webů není vaší parketou, je nezbytné se spojit s profesionálem, který je schopný provést technický audit webu. Nezávislý pohled nabídne i schopný freelancer, komplexnější rozbor dodá agentura s více specializovanými odborníky. Zajímavou možností pak může být přihlášení e-shopu do soutěže WebTop100, kde každý soutěžící web projdou 4 odborníci, zkontrolují jej z hlediska bezpečnosti či uživatelské přívětivosti a nakonec kromě skóre sepíšou i stručné hodnocení pozitivních i negativních prvků.