Menu

Jak expandovat s e-shopem do zahraničí? Modrý duch pozval 7 odborníků české e‑commerce

Na networkingovou minikonferenci Modrého ducha dorazili odborníci z Alzy, Expandeca, Zásilkovny, Amazonu, Heureky, PPC Bee a Alensy.

Jak expandovat s e-shopem do zahraničí? Modrý duch pozval 7 odborníků české e‑commerce

7 řečníků, 7 předních českých e-shopů a 7 prezentací z praxe - další večer Modrého ducha, tentokrát zaměřený na e-shopaře, se nesl opět ve znamení sedmičky. Tématem lednové události byly překážky, které čekají internetové obchody při expanzi do zahraničí. Hosté představili reálné nástrahy z marketingu, logistiky, legislativy či zákaznické podpory, s nimiž se museli vypořádat a zbraně, kterými je porazili.

Minikonferenci zahájil Jan Jelínek, ředitel online marketingu Alensy, společnosti zaměřené na prodej kontaktních čoček. Podle Jelínka lze expanzi hladce a bezbolestně zvládnout za 14 dní, tedy pokud se nepodcení příprava. Zdůraznil, že ze všeho nejdůležitější je rozdělení trhů a následný důkladný průzkum. Jak je daný trh velký? Jak je ziskový? Je v něčem neobvyklý? Jak velká je konkurence? Jaké jsou další náklady? To jsou podle Jelínka základní otázky, kterými je potřeba se do detailu zabývat již při samotném uvažování o rozšíření působení za hranice. Následovala ukázka možných strategií, které e-shop může zvolit, například udržení pozice jedničky a obrana market share nebo naopak útok na lídra z pozice dvojky. Nejvhodnější situací však podle Alensy je, pokud se na novém trhu buduje postavení od nuly.

Jako druhý řečník se představil Tomáš Vrtík, spoluzakladatel společnosti Expandeco, která se přímo specializuje na pomoc internetovým obchodům s přechodem do zahraničí. Vrtík však hned úvodem řekl, že před tímto velkým krokem je nezbytné mít stabilní byznys v lokálním prostředí. „Každá expanze je investice zahrnující jak lidský čas, tak prostředky na marketing. Vybudovat si pozici na novém trhu vyžaduje přibližně stejnou míru úsilí, jako když jste začínali na domácí scéně.“ Vrtík dále zmínil 7 konkrétních příkladů, které e-shopařům působí potíže, např. připravenost platformy, analytika, právní normy, konkurence a podobně. „Jedna z nejdůležitějších věcí je mít perfektně lokalizovaný web. Když například začnete podnikat v Maďarsku, musíte působit maďarsky. To znamená třeba zřídit zákaznickou podporu v místním jazyce a neděsit zákazníky čísly s českou předvolbou.“

Třetí v pořadí promluvil Jindřich Jíra z PPC Bee, kteří se zaměřují na pomoc s performance marketingem. „PPC Bee se soustředí na automatizaci výkonnostního marketingu tak, aby při expanzi mohl být nasazen co nejdříve. Jedná se o nástroj, který minimalizuje manuální klikání, ale všechna finální rozhodnutí stále máte pod kontrolou.“ říká Jíra a jako důkaz místo slibů představil case study e-shopu Eyerim, kterému pomáhali při vstupu na skandinávský, polský, rumunský a maďarský trh.

Zásilkovna v současnosti doručuje do všech zemí Evropské unie, do Ruska, do Švýcarska i na Ukrajinu. Kam se vydat? Na západ či na východ, co je výhodnější? Karel Lyčka během svého povídání zdůraznil, že jiný kraj skutečně znamená jiný mrav a posluchačům nabídl srovnání mezi východní a západní problematikou. Věděli jste například, že Němci nejčastěji platí zboží nikoliv přes PayPal, ale na fakturu? Otázku dobírky a její vliv na obrat následně Lyčka porovnal napříč zmíněnými trhy.

„Expandujte s daty od Heureky. Patříme mezi top 3 nejpoužívanější srovnávače v 8 zemích Evropy.” lákal účastníky eventu Michal Vodák, CCO Heureka Group. „Díky údajům ze srovnávače získáte mnohdy překvapivé informace o cenách a nákupním chování, které vám v novém prostředí pomohou.“ říká Vodák a své tvrzení zpečetil dvěma případovými studiemi, ve kterých porovnával prodej kytar a praček na českém, maďarském a rumunském trhu.

Ne každý ví, že na Amazonu se dá nejen nakupovat, ale také prodávat, a to vesměs po celém světě. České a slovenské firmy však nejraději cílí na německé sousedy. Na co se zaměřit a na co si dát pozor rozebrala ve své prezentaci Gabriela Bernatová, autorka projektů Jak na Amazon a AMZ Guide. „Němci jsou ochotní a zvyklí na Amazonu nakupovat, narozdíl od Čechů ho využívá až 50 % trhu. Pro prodejce je rozhodně výhodnější zde inzerovat, než se pouštět cestou vlastního internetového obchodu.“

Jak zní reklama s Alzákem v maďarštině? Zážitek, který ulpí v paměti, připravila svým posluchačům Klára Pravdová. Marketing division manažerka Alzy mluvila o expanzi do Maďarska a o nástrahách, které s ní souvisejí. Na jaké důležité faktory je dobré se zaměřit? Přehlednost webu jak na desktopu, tak na mobilu a zejména rychlé doručení. Vyplatí se nezapomínat také na lokální distribuci v menších městech a zkontrolovat si legislativní rozdíly například v komunikaci.“ A jaký je zde rozdíl oproti českým spotřebitelům? „Zjistili jsme, že Maďaři jsou mnohem více senzitivní co se týká cen zboží i dopravy.“ Jak moc senzitivní se diváci dozvídají hned v zápětí. „Při otevírání showroomu v Budapešti jsme vyhlásili limitovanou slevu na některé produkty. Skupina zákazníků se kvůli nároku na onu slevu zvládla mezi sebou poprat tak, až se incident dostal i do českých médií,“ vypráví Pravdová.

Jak se vám článek líbil?

5

Praktický

12

Inspirující

0

Zábavný

1

Nic moc