Menu

13 karet pro silnější značku. Nastavte si lepší KPI digitálního brand buildingu.

Jak měřit a vyhodnocovat aktivity v online marketingu tak, aby dávaly smysl? Investovat do povědomí o značce jen na základě pocitu a intuice se může prodražit. KPI karty jsou šikovný asistent pro nastavení a sledování klíčových ukazatelů v brandingu.

13 karet pro silnější značku. Nastavte si lepší KPI digitálního brand buildingu.

Online marketing není magická loterie. Všechna rozhodnutí, která děláte, musejí mít racionální důvody a vycházet z naměřených čísel. Modrý duch to ví, a proto vykouzlil KPI karty, praktickou hru, která je účinným pomocníkem do každé firmy. Pokud ještě KPI karty nevlastníte, přečtěte si podrobně o přínosech této nepostradatelné pomůcky, která již ušetřila starosti a rozpočet nejednomu digitálnímu projektu. V minulém díle Modrý duch představil první kategorii KPI karet a triky, které vám vyčarují maximální online prodej. V dnešním článku si ukážeme 13 nejčastějších klíčových ukazatelů, které vám pomohou sledovat a zlepšovat sílu brandu a celkové povědomí o značce.

Jaká KPI měřit pro silnější brand?

Jak zjistíte, zda mají lidé dobré povědomí o vaší značce? Brandové aktivity, zejména v offline marketingu, bývají často jen velmi těžko měřitelné. V onlinu však analytické ukazatele tvoří základ veškerého úspěchu.Co tedy sledovat?

1) Přímá návštěvnost webu

Víte jak lze snadno měřit známost vaší značky? Skrze přímou návštěvnost webu, tedy počtem uživatelů, kteří přímo zadají doménu do adresového řádku prohlížeče. Pokud jejich množství roste, váš brand se stává známější, a naopak. Uživatelé, kteří tímto způsobem zavítají na stránky vás už totiž dobře znají a nezdržují se vyhledáváním služby či produktu přes vyhledávač. Nejčastějším nástrojem pro měření přímé návštěvnosti jsou Google Analytics, dále pak například ClickTracks nebo Coremetrics

2) Počet brandových dotazů ve vyhledávání

Tato metrika znázorňuje, kolik uživatelů zadalo název vašeho brandu do vyhledávače. Počítají se i překlepy. Podobně jako přímá návštěvnost webu vypovídá o tom, že si lidé pamatují název vaší firmy, počet brandových dotazů ve vyhledávání ukazuje, v jakém zastoupení lidé hledají nejen obecný produkt, ale požadují přímo vaši značku. Výsledky můžete sledovat v souhrnném přehledu v Google Analytics. V tomto výčtu však podrobně vidíte pouze klíčová slova z vyhledávání Seznamu. Dotazy, které přivedly lidi z vyhledávače Googlu bohužel nelze přesně zjistit. Google tuto službu neposkytuje a počet návštěv se zde zobrazuje pouze jako souhrnné číslo.

3) Zásah reklamy

Číslo, které ukazuje počet unikátních uživatelů, které reklama oslovila. Zobrazuje se primárně na Facebooku, Youtube či v RTB systémech, nebo je možné jej vyčíst v Google Analytics. Například, když vy a váš kolega uvidíte každý dvakrát stejnou reklamu, počet zobrazení je 4 a zásah reklamy 2.

4) Počet zhlédnutí videa

Nejde jen o YouTube, videoreklama je dnes významným komunikačním kanálem na celé řadě různých platforem. Zároveň jde o jeden z nejčastějších nástrojů rozšiřování povědomí o značce, a tak je počet zhlédnutí spotu dalším důležitým KPI. Hodnota je dobře měřitelná v reklamních systémech Facebooku, Google Ads a Skliku.

5) Náklady na 1000 zhlédnutí videa

Nejde jen o to kolik, ale také za kolik. U brandových reklam nás proto zajímá nejen absolutní počet, kolik lidí video dokouká, ale také cena, kterou za to zaplatíme (obvykle částka za 1000 zobrazení). Cílíme-li na tuto metriku, je naší snahou získat co nejvíce zhlédnutí reklamy za co nejmenší penize. Náklady se liší dle platforem a typu reklamního spotu. Například na Youtube se za zhlédnutí považuje, pokud vidíte celou reklamu kratší než 30 sekund a nebo alespoň 30 sekund u reklamy, která je delší.

6) Počet zobrazení brandových bannerů

Počet zobrazení bannerů, tzv. imprese ukazuje statistiku, kolik lidí vidělo vaší reklamu. Toto číslo naleznete v každém reklamním systému (Google Ads, Sklik, Facebook Business Manager apod.).

7) Náklady na 1000 zobrazení brandových bannerů

Podobně jako u videa tento ukazatel udává, jaké náklady musíte vynaložit na 1000 zobrazení banneru. Snadno ji dohledáme v každém reklamním systému. Tato hodnota je náchylná na kvalitu a velikost reklamních ploch. Je třeba ji vždy kombinovat ještě s jinou metrikou, např. počtem návštěvníků z brandové reklamy.

8) Počet návštěvníků

Počet návštěvníků na webu je nejčastěji využívaný ukazatel pro hodnocení úspěšnosti brandingové kampaně. Udává, kolik lidí je seznámeno s obsahem, který vaše značka vytváří. Výhodou ukazatele je, že z něj velmi dobře vyčtete sezónní výkyvy hledanosti a úspěšnost brandových online i offline kampaní. Pohyb můžete sledovat v Google Analytics.

9) Náklady na 1 přivedeného návštěvníka

Kombinujete více platforem pro zobrazení reklam? Pokud chcete neustále zvyšovat návštěvnost, sledujte náklady, které musíte vynaložit na přivedení jednoho člověka na web. Tento ukazatel vám může napovědět, který reklamní systém přináší nejlepší výsledky a umožní vám zaměřit se na co nejlevnější prokliky.

10) Celková doba strávená na webu

V analytických systémech lze vyhodnocovat také číslo, které určuje průměrnou dobu strávenou jedním uživatelem na webu. Logika této metriky je následující: čím více času návštěvník na webu tráví, tím více času tráví s vaší značkou.Toto je přední metrika pro Facebook a Instagram nebo Youtube, protože v jejich případě čím déle je uživatel na webu, tím více reklam se mu zobrazí.

11) Počet přečtených článků na blogu

Pro weby, které si tvoří vlastní blog či magazín je důležité, aby uživatel navštívil co nejvíce článků a zůstal na webu co nejdéle. Cílem je návštěvníka zaujmout a nabídnout mu váš pracně vytvořený obsah. Dobrým způsobem, jak měřit, jestli se vám daří udržet čtenáře je právě počet přečtených článků. Toto číslo je možné získat z Google Analytics.

12) Počet odběratelů newsletteru

Název velmi výstižně říká, co metrika sleduje. Hodí se především pro sbírání leadů tedy kontaktů, se kterými chceme nadále pracovat.

13) Znalost značky bez/s nápovědou

Tato hodnota udává, kolik procent lidí z cílové skupiny má povědomí o vašem brandu. Postup sbírání a vyhodnocování dat si ukážeme na následujícím příkladu: Vlastníte digitální agenturu BlueGhost a jste zvědaví, jaké o vás mají potenciální zákazníci povědomí. Zvolíte si cílovou skupinu, například ředitelé IT v Praze a okolí, a položíte jim dvě otázky: „Jaké znáte digitální agentury?“ (znalost značky bez nápovědy), ideální stav je, pokud si lidé na jméno firmy vzpomenou sami. Znalost značky s nápovědou: „Znáte Modrého ducha?“ - pokud ano, stále dobrý výsledek, pokud ne, zapracujte na lepší propagaci. V online prostředí se podobné testování provádí například pomocí nástroje Brandlift (poskytuje YouTube), který sbírá odpovědi formou ankety.

Jak se vám článek líbil?

3

Praktický

4

Inspirující

1

Zábavný

2

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku