Menu

PPC specialista Honza Černý: „Google se chová jako klasický monopol.“

Honza Černý se u Modrého ducha specializuje na nastavování a správu PPC reklamy. V upřímném rozhovoru se s námi podělil o své názory na Google i Seznam.

PPC specialista Modrého ducha Jan Černý
PPC specialista Modrého ducha Jan Černý

Lidé toho většinou o PPC reklamě moc nevědí. Kdyby byla jedna věc, kterou by měli určitě vědět, co by to bylo?

Výhoda reklamy PPC je, že opravdu víš, za co peníze utrácíš. Navíc dokážeš snadno změřit, kolik tě stojí přivedení jednoho zákazníka. Vyplývá to už z názvu: pay par click, takže platíš jen, když někdo udělá proklik.

Největší zastoupení PPC reklamy u nás i ve světě je Google Ads. Je to tak dobře, nebo ti na reklamě od Googlu něco vadí?

Těch věcí, co mi vadí, je v poslední době stále víc. Vypadá to, že se Google začíná chovat jako klasický monopol a diktuje si někdy dost přehnané podmínky. V poslední době jde například o zákaz inzerce servisů IT a softwaru třetími stranami. Přitom legislativně je vše v pořádku. Prý jde o zkvalitňování služeb, upřímně ale nevím, co přesně tím Google sleduje.

Další problém už je staršího data – „nové“ rozhraní Google Ads mě ale občas opravdu vytáčí. Podle mě by společnost typu Google mohla svůj produkt před spuštěním ostré verze více odladit, aby byl přehlednější a rychlejší. Asi poslední věcí je, že se některé věci v reklamách stávají pro člověka čím dál tím méně průhledné. Google hodně sází na umělou inteligenci, což znamená, že výsledky může PPC specialista mnohem obtížněji ovlivnit a vlastně pořádně neví, co přesně systém dělá.

No nenechal jsi na Googlu suchout nit. Vážně je to až tak špatné?

Samozřejmě, nic není černobílé. Obrovská výhoda Googlu je vyhledávač, který primárně používá většina lidí. Na mobilech a tabletech jde přitom zpravidla o výchozí nástroj pro dotazování, což pozici Googlu ještě posiluje. Takže pokud chcete dělat digitální reklamu, bez Google Ads to nejspíš nepůjde.

A co Sklik, největší tuzemský konkurent Googlu?

Sklik má velkou přednost především v obsahové síti, kde využívá partnery u kterých můžeme reklamu zobrazovat. Má to ještě jeden důležitý efekt, protože jsme jedna z mála zemí, kde si konkurují dva podobné reklamní systémy. (Ačkoliv Google funguje v podstatě po celém světě a Sklik je zatím omezen pouze na ČR.) Díky tomu Google vypouští nové funkce u nás rychleji než v jiných místech.

Je špatné dělat PPC reklamu jen na Googlu?

Dost firem to tak má. Jak jsem již říkal, Google občas dost změní podmínky a nezajímá ho, že to v dané zemi je naprosto legální záležitost. Obecně lze říci, že není dobré se spoléhat na jeden jediný zdroj návštěvnosti. Nikdy nevíte, co vám bude fungovat nejlépe, dokud to sami neotestujete. Navíc se může stát, že vám poskytovatel z různých důvodů zablokuje účet, případně ho napadne kybernetický útočník. Už jen proto je lepší zdroje rozdělit a zkoušet i jiné možnosti. Google je pod velkým tlakem z různých stran, přizpůsobuje tak své podmínky a v některých ohledech se stává až příliš korektní. Hodně se to projevuje například na Youtube, kde ostatně také zatím dostatečně rozšířená alternativa není – například na Stream zatím nelze nahrát veřejná videa. Můžu jen zopakovat svůj názor, že Google potřebuje pořádnou konkurenci, která necenzuruje obsah. Na to si ale asi ještě pár let počkáme.

Nechme projednou práci stranou. Co ty a tvé toulky lesem? Víme o tobě, že trávíš své víkendy v divočině. Co tam hledáš za štěstí? :)

Asi narážíš na mojí zálibu sbírat vlčí bobky. :) Ano, jsem zapojen do projektu monitorování šelem v ČR, sbírání „pobytových znaků“ k tomu patří. Už od malička trávím dost času v přírodě, je to určitá forma meditace a čistí mi to hlavu.

Jak ještě odpočíváš?

Preferuji aktivní odpočinek, hlavně cestování a focení. Snažím se kompenzovat čas, který prosedím u počítače. Někdy taky něco vyřežu nebo vyrobím ze dřeva. Jak jsme se bavili – nejlepší odpočinek je v lese, kde musíš zapojit hlavu i tělo a navíc přitom pořídím i nějakou tu fotku.