Menu

Jak působí web na uživatele? První vteřiny rozhodují

Jak obstojí vaše stránky před netrpělivými návštěvníky sekundu po sekundě? Modrý duch přináší neúprosná čísla o prvním dojmu z webu.

Jak působí web na uživatele? První vteřiny rozhodují

1) První dojem si lidé udělají už za 0,05 vteřin

Podle závěrů kanadských výzkumníků z roku 2011 si návštěvník udělá první dojem z webu už během prvních 50 milisekund. Své tvrzení podporují hned třemi studiemi, kdy byli účastníci výzkumu už po uplynutí této doby schopni hodnotit některé konkrétní vizuální prvky.

Podle studie Princeton University si návštěvníci jen o něco pomaleji vyhodnotí atraktivitu, důvěryhodnost nebo momentální rozpoložení osob na obrázcích. Během testování si respondenti o zobrazených lidech vytvořili úsudek už po 100 milisekundách.

2) Na načtení stránky nemáte víc než 3 vteřiny

Rychlost načítání webu ovlivňuje pozice ve vyhledávačích i přízeň návštěvníků, přičemž rozhoduje doslova každá sekunda. Marketér Neil Patel na toto téma zveřejnil infografiku, podle které 47 % uživatelů očekává, že se webová stránka načte za 2 vteřiny nebo méně. A hned 40 % lidí je schopných si návštěvu rozmyslet, pokud se web nenačte ani po 3 vteřinách. To už je docela slušná motivace, proč si nechat web dobře naprogramovat.

3) Za 7 vteřin musí návštěvník zjistit vše podstatné

Podle marketingové agentury tribute media udrží průměrný člověk pozornost 6 až 8 vteřin (což je údajně asi o 1,5 vteřiny méně než průměrná zlatá rybka). Designeři agentury tedy při návrhu webu pracují s takzvaným sedmivteřinovým testem. Na základě 7 sekund dlouhé návštěvy stránek musí být uživatel schopen odpovědět na následující otázky:

  • Čeho se stránky týkají?
  • Zaujaly mě nějakým způsobem?
  • Co jsem měl na webu udělat? Nakoupit, vyplnit formulář?
  • Byl bych ochoten obsah stránek sdílet např. na sociálních sítích?

Pokud převažují záporné odpovědi, můžete se do tvorby webu pustit znova a lépe.

4) Kritická desetivteřinová hranice

Výzkumníci Microsoftu analyzovali přes 10 000 návštěv na každé z více než 200 000 webových stránek. Výstupy poukázali na kritických prvních deset vteřin, během kterých se nejvíce uživatelů rozhodne, zda web opustit, nebo zůstat. Pokud si něco získá návštěvníkovu pozornost a tuto hranici překročí, stále ještě není vyhráno – v intervalu prvních 30 sekund stále dochází k velkým ztrátám, ale procentuálně už není úbytek tak dramatický.

Teprve po uplynutí půlminuty se začíná blýskat na lepší konverzní časy. U návštěvníků, kteří na webu zůstanou po tuto dobu, je velká pravděpodobnost, že se zdrží mnohem déle. Jev nejlépe popisuje křivka, kterou si můžete prohlédnout v článku How Long Do Users Stay on Web Pages?

5) Uživatelé mobilu vydrží až 20 vteřin

Jak ukazuje už zmíněná Patelova infografika zohledňující rychlost načítání, výrazněji trpělivější než návštěvníci na desktopech jsou uživatelé mobilních telefonů. Jejich surfování často brzdí například špatný signál, proto jich hned 20 % vydrží ohleduplně čekat déle než 20 vteřin. Na druhou stranu 3 % lidí nejsou na svém telefonu ochotni akceptovat ani jednovteřinové načítání stránky. Podle některých kalkulací tak může při tržbách 100 000 Kč denně každá vteřina zpoždění znamenat až 2,5 milionovou ztrátu ročně.

6) Nejdůležitější jsou obrázky a text vlevo

A na co se soustředit při přípravě home page, landing page nebo jiných stránek, se kterými uživatelé přicházejí do styku nejdříve? Po úvodním rozkoukání je průměrně na 5,94 vteřin zaujme hlavní obrázek, textu věnují až následujících 5,59 vteřin.

Možná už jste slyšeli o tom, že lidé na webu nečtou a texty spíš skenují – podle některých starších závěrů přečtou při průměrné návštěvě asi 28 % psaného textu. Při onom skenování obsahu pak očima následují tvar písmene F. Ze studie z roku 2017 vyplývá, že 80 % času stráví pohledem na levou polovinu webu.

A jedna zajímavá statistika na závěr? Hned 75 % zákazníků přiznává, že si o důvěryhodnosti firmy udělá obrázek už na základě její webové prezentace. To už je celkem slušná argumentace, proč si dát záležet na tom, aby vaše firemní stránky nevypadaly příliš otřesně.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme vytvořit skvělý produkt

Domluvme si schůzku. Chcete si nejprve utřídit myšlenky? Navrhněte si zadání nanečisto s AI asistentem.