Menu

Nahlouplý veterinář i dívka, která studovala všude. Jak škodí obrázky z fotobanky?

Za levné peníze nabízejí fotobanky ihned dostupné moře „skvělých“ obrázků. Opravdu ale jde o dobrou volbu? Jistě, pokud se nestaráte o SEO, UX či konverze a chcete vypadat jako každý druhý.

„Potřebuju obrázek, levně, ideálně z fotobanky. Aby tam byla příroda a všechno.“
„Potřebuju obrázek, levně, ideálně z fotobanky. Aby tam byla příroda a všechno.“

Používat stažené obrázky z fotobanky je z hlediska brandu vhodně promlouvajícího k zákazníkům chůzí po tenkém ledě. Některé výstavní úlovky nelze na webové stránky umístit snad ani z recese, jindy je využití pro seriózní účely přinejmenším sporné. Jaký dopad mají stažené obrázky na plnění cílů webu?

Při práci není nejdůležitější vypadat sexy

Například nerealistické zobrazování profesí si vysloužilo i vlastní hashtag #BadStockPhotosOfMyJob. Stačí heslo zadat do prohlížeče, přidat název vašeho zaměstnání v angličtině, a možná se nebudete stačit divit. Pokud si chcete rozšířit obzory, ve výběru na Boredpanda.com najdete opravdové perly – empatický veterinář vyšetřuje sibiřského huskyho, ale stetoskop má přiložený na jeho rameni. O vypodobnění gynekologa s palcem nahoru po úspěšném vyšetření raději ani nemluvit. Právě doktory, vědce, inženýry a další odborníky degradují některé stock photos vskutku poctivě, přitom právě tyto profese by na uživatele měly působit maximálně důvěryhodně.

Komicky vyznívá také příběh Jennifer Anderson, jejíž podobizna se vzezřením typické americké studentky přibyla do databází fotobank ještě v 90. letech. Ke svým marketingovým účelům následně fotku využila celá řada amerických škol, přičemž vrcholné faux-pas přinesly v roce 2004 propagační materiály dvou konkurenčních univerzit Dell a Gateway. Fenomén The Everywhere Girl strhl ve své době velkou pozornost, k dobrému jménu zainteresovaných vzdělávacích institucí ale mnoho nepřispěl.

Fotobanky negativně ovlivňují SEO i UX

Stažené fotky nemusí zrovna rozpoutat virál, aby měly negativní dopad na byznys. Například k otázce fotobankové obrázky vs. SEO se v roce 2013 vyjádřil Matt Cutts z Google. Samotný původ snímku by vyhledávací algoritmy ovlivnit neměl. Potenciální problém vyvstává, pokud obrázek na svých stránkách používá ještě někdo další. Takový obsah může Google vyhodnotit jako duplicitní a méně kvalitní, což už dopad na SEO mívá.

Obrázek z fotobanky má většinou svou vlastní tuctovou estetiku, kterou dnes rozpozná každý průměrný uživatel. Nízkou uvěřitelností fotografických snímků trpí User Experience webu i následné konverze, čemuž ostatně odpovídají i některé naměřené výsledky.

Reálné fotky zvyšují konverze

Porovnání úspěšnosti obrázků podle jejich zdroje se věnovala případová studie od VWO. Na stránkách speditérské firmy původně sloužil k propagaci služeb snímek z fotobanky. Konzultantům se vyobrazení mladého páru radostně manipulujícího s papírovými krabicemi nezdálo, proto navrhli obměnu více pasující na služby společnosti. Do zkušební verze nasadili rovnou dvě varianty fotek, které proti sobě A/B testovali – první s reálnými zaměstnanci firmy, druhou se zaparkovanou firemní dodávkou. S nepatrným náskokem nasbírala více konverzí první „zaměstnanecká“ varianta, obě každopádně zaznamenaly oproti té původní více než 45% nárůst úspěšnosti ve sběru nových poptávek.

Stáhnuté obrázky podrobte důsledné kontrole

Jestliže máte co nabídnout, dokážete postavit webovou prezentaci na autenticitě svých služeb. Nestačí, že obrázek „vypadá dobře“. Musí souznět s vaší značkou a promlouvat k cílové skupině. Takový úkol odvede originální fotografie firemních zaměstnanců lépe než přehlídka anonymních fotomodelů.

Pokud jste například z finančních či časových důvodů přece jen nuceni využít nabídku fotobank, pohlídejte si nejen úroveň obrázku, ale také licenční podmínky využití. A hlavně nezapomeňte zkontrolovat, kdo další na svých stránkách snímek používá. Předejdete tak nejen případným právním průtahům, ale možná také znehodnocení dobrého jména vaší značky pořádným digitálním trapasem.