Menu

6 SEO tipů, jak přivést zákazníky pomocí blogu

Píšete firemní blog, ale stále marně hledáte čtenáře? Přečtěte si 6 SEO tipů, které vám pomohou přivést na web návštěvníky z Googlu i ze Seznamu.

Díky SEO strategii najdou zákazníci cestu na vaše stránky.
Díky SEO strategii najdou zákazníci cestu na vaše stránky.

Chcete svým blogem oslovit více potenciálních zákazníků? Vypracujte obsahovou SEO strategii, která vám přivede návštěvníky přes Google a Seznam. Modrý duch přináší 6 jednoduchých tipů, se kterými si poradíte i bez odborníka.

1) Analyzujte si konkurenci

Abyste mohli přicházet s přesně mířeným originálním obsahem, neobejdete se bez předem připravené analýzy klíčových slov. Než potom začnete pracovat na prvních blogových článcích, zjistěte si, jaký obsah už pro daná slova připravili vaši konkurenti. I rychlý průzkum vám ukáže, kde je příležitost vyniknout a která témata už byla naopak mnohokrát zpracovaná.

Jednoduchou konkurenční analýzu provedete pomocí vyhledávání přímo na Googlu, ačkoliv tady může výsledky ovlivňovat vaše dosavadní vyhledávací historie. Pokud se do rozboru chcete pustit o něco důsledněji, využijte některý z on-line nástrojů. Například Moz Pro můžete na měsíc vyzkoušet zdarma, výsledky vyhledávání jsou nezatížené vašimi preferencemi, navíc získáte informace o autoritě domény i kolik externích odkazů na stránku vede.

2) Pokryjte všechny fáze vyhledávání

Z hlediska marketingu je samotný nákup „pouze“ vyústěním celého nákupního procesu. Například marketingový framework See-Think-Do-Care popisuje 4 fáze, kdy se potenciální zákazník nejdříve dozvídá obecné informace o značce nebo produktu, aby později konkretizoval své požadavky a nakoupil daný výrobek. Koncept myslí i na ponákupní fázi péče o zákazníka.

Jiný přístup rozlišuje mezi konkrétností vyhledávacích dotazů, které lze rozdělit do 4 fází:

  • fáze povědomí o produktu, kdy má uživatel zatím pouze rámcovou představu, že něco potřebuje (do Googlu tak zadává například vyhledávací dotaz „prodej mobilních telefonů“),
  • fáze vyhodnocovací, kdy si zákazník začíná uvědomovat základní specifika produktu, která zdůrazňuje při vyhledávání (dotaz „prodej smartphonů“),
  • fáze preferenční, kdy už má zákazník celkem dobrou představu, co by jeho ideální produkt měl splňovat a začíná se rozhodovat mezi konkrétními typy („telefony iPhone“), mimo jiné ho mohou zajímat například zákaznické recenze,
  • fáze nákupní, kdy už zákazník hledá konkrétní produkt („Apple iPhone XS“).

Obsah vašeho webu by měl pokrývat všechny čtyři fáze. Zatímco na dotazy v nákupní fázi očekává zákazník především produktovou stránku, předchozí tři stadia můžete zachytit například rádcem, uživatelskými recenzemi či právě blogovými články.

3) Připravte se na hlasové vyhledávání

Podle serveru Comscore.com bude už v roce 2020 položeno 50 % všech vyhledávácích dotazů přes hlasové asistenty. V česky mluvících končinách se tak dramatického růstu zatím nejspíš nedočkáme, přesto, na optimalizaci pro hlasové vyhledávání je nejvyšší čas, pokud tedy úplně nechcete zaspat dobu.

Zatímco při psaní vyhledávacích dotazů se lidé vyjadřují spíše heslovitě („web na míru“), vyhledávání hlasem se blíží komunikaci v reálném světě. Tím roste důležitost long-tailových dotazů, které začínají slovy typu „Co“, „Kde“, „Kdo“, „Jak“ (před většinovým zákazníkem jistě nešlápnete vedle ani kouzelnou formulkou „za kolik“). Jestliže na takové otázky jednoznačně odpovíte, roste vaše šance se dostat až do featured snippetu – stručné odpovědi extrahované z webové stránky, která je ve výsledcích vyhledávání zřetelně upřednostněná před ostatními.

4) Zdůrazněte lokalitu, kde působíte

Pokud podnikáte ve službách, které jsou vázané na určitou lokalitu (místní řemeslník, restaurace, sportovní klub nebo areál apod.), neváhejte ji zapracovat do své SEO strategie. Nejspíš tak získáte nepřeberné množství témat, která můžete zpracovat a téměř neomezeně se k nim vracet. Například realitní kancelář Svoboda & Williams specializující se na nemovitosti v Praze a Brně má na svých stránkách lifestylovou blogovou sekci zaměřenou na život a kulturu v obou městech. Na web renomované realitky se tak dostanete přes vyhledávací dotaz na karlínské kavárny i tipy na architektonické skvosty jihomoravské metropole.

5) Připravte se na sezónní témata

Jestliže se ve vašem oboru projevuje sezónnost, neváhejte toho využít pro obsah na svém webu. Rádce výběru plavek k moři, doporučení na vánoční dárky nebo tipy na nejlepší silvestrovskou párty ovšem publikujte již několik týdnů předtím, než začnou být pro zákazníky zajímavá. Získáte tak čas, aby váš nový obsah zaindexovali roboti vyhledávačů a objevili i samotní uživatelé. Jakmile začne být sezónní téma aktuální, máte šanci být o krok napřed před všemi, kteří jej teprve budou publikovat.

Podobná situace nastává u obsahu, který zachycuje předem odhadnutelné trendy. Názornou ukázkou budiž loňské zavedení nařízení GDPR – květnové datum bylo známé dlouho dopředu, stejně tak se dopředu dalo počítat s nadstandardním zájmem čtenářů. Vydat včas článek, který před nařízením bil na poplach, tak bylo logickým krokem obsahových marketérů z celé Evropské unie.

6) Komentujte aktuální dění

Zasáhla váš obor novinka, o které najednou všichni mluví? Na výhodné pozice ve vyhledávání na Googlu se v takových případech můžete dostat i bez předchozího sbírání návštěvnosti. Důvodem je Google Fresh Alogrithm (GFA) – vyhledávací algoritmus, který zaregistruje, jakmile hodně lidí začne najednou vyhledávat určité téma. GFA začíná v takovou chvíli upřednostňovat obsah, který byl publikovaný právě během tohoto období, případně těsně před ním. Jistou nevýhodou samozřejmě je, že se na podobnou horkou novinku nelze v rámci dlouhodobého redakčního plánu moc dobře připravit. Pokud jste ale při plánování obsahu neustále ve střehu, může vás to s trochu štěstí katapultovat vzhůru doslova přes noc.