Menu

Humor v marketingu aneb jste pro klienty dostatečně vtipní?

S příchodem pandemie a války se z našich životů vytratila poměrně radostná nálada, která zde panovala před tím. Přes dva roky neustálého stresu tak nyní vyvolávají ještě větší touhu zákazníků po humorných zprávách a reklamních nápadech. Nebo ne?

Humor v marketingu aneb jste pro klienty dostatečně vtipní?

Emoce prodávají. A teď není myšlen nutně produkt, ale spíše pocit, díky kterému utváříte/upevňujete vztah se svým klientem.

Využívají se přitom emoce jako štěstí/radost, smutek, hněv nebo strach. Pokud se objeví něco, co s námi rezonuje a zároveň nás rozesměje, vyvolá to daleko větší reakci, pocit si tím spíš zapamatujeme a asociujeme si jej se značkou. Pomůže to také k tomu, aby si vás lidé v dnešní záplavě informací všimli a sdíleli.

Humor má zkrátka pozitivní vliv na účinnost. Častěji jej vidíme v televizi (37 %) a reklamě na YouTube (30 %), ale je méně populární v tištěných/outdoorových (15 %) a webových reklamách (12 %).

Lidé se v základu chtějí bavit

Pocit štěstí je bezpochyby jedním z aspektů, kterého chceme dosáhnout. Proto správně vtipně udělaná reklama je dobrým směrem, jak se dostat o krůček blíže k vašemu cíli – aby klienti provedli požadovanou akci.

Z výzkumu firmy Oracle vyplývá, že až 91 % spotřebitelů upřednostňuje vtipné značky a 72 % jim dá přednost před konkurencí bez humoru. 41 % zákazníků přitom zvažuje odchod, když pro ně firma není dostatečně zábavná. Vtipný e-mail například otevře až 69 % respondentů. A přesto se 95 % značek v komunikaci bojí odvázat.

Příčina může být v nedostatečné kreativitě, chybějící odvaze, nesprávném pracování s daty a obava z hyperkorektnosti humoru v dnešní době. Přitom například dle ředitele Asociace komunikačních agentur, Marka Hlavici, lidé humor stále vyžadují. Jsme dle jeho slov také spíše skeptický a sarkastický národ.

Tip: Legrace za hranou? Připomeňte si některé zakázané reklamy.

Zkuste nejdříve vyvolat pocit

Než klienty přinutíte přemýšlet nad tím, jestli si mají pořídit váš produkt, zkuste využít model „myslet-cítit-dělat“ a přetavit jej v pocitovou smršť ve stylu „cítit-dělat-myslet“. A to v podstatě, ať už bude vaším cílem šokovat, pobavit nebo se dotknout jiné emoce v rámci spektra.

V době pandemie a počátkem války na Ukrajině se například více útočilo na sounáležitost, strach a spojení, je to logické, jako společnost jsme se potřebovali propojit.

Nyní lidé chtějí do života více odlehčení a zábavu.

Myslete ale vždy na cílovou skupinu a nastavení značky

Tady se dostáváme k jádru. Humor, resp. komunikační styl, kterým se rozhodnete jít, musí dobře ladit s vaší cílovou skupinou. To znamená, že pro ně musí být pochopitelný a zároveň komunikovaný žargonem, který používají.

Seniorům zřejmě nebude dobré posílat super-cool-mega-husto-kruto-přísný sdělení, které bude dost pravděpodobně rezonovat spíš s mladou generací ve věku 10–20 let. Potřebujete tak co nejvíce vytěžit data, která o svých klientech máte. A pokud je nemáte? Nechte si udělat analýzu nebo průzkum.

V zásadě je také důležité oddělit veselou scénku od hlavního sdělení. V historii byly velmi úspěšné reklamy, jejichž průběh si lidé pamatují, ale už si vůbec nevzpomenou, čeho se ta reklama týkala. To je samozřejmě chyba a opačný extrém.

Zároveň není dobré udělat “výstřelek” zničehonic. Pokud standardně mluvíte formálně jako správa sociálního zabezpečení, náhlý extrémní vtip se spíše setká s nepochopením, pro někoho bude dokonce možná zavánět až nedůvěryhodností.

Proto si zkuste vytvořit koncept, jak komunikujete nyní; jakou máte cílovku; jak komunikovat chcete. Updatujte si pevné body (tonalita, asociace, brand ladder atd.), aktualizujte brand manuál a poté vše poctivě dodržujte.

Pro volbu správného typu humoru vám může pomoci brand positioning, který je základním stavebním kamenem při tvorbě značky. Pomůže vám totiž vytyčit komunikační styl, vizuální identitu a například skrze archetypy definovat osobnostní rysy.

brand_positioningZdroj: kantar.com

Protože konzistence je klíč

Jakmile si nastavíte tón, kterým s klientem chcete komunikovat, zaměřte se dále na konzistenci. Čili nejen, že komunikace by měla ve stejném stylu vystupovat na všech místech, ale zároveň by vaše propagace měla držet jednotný styl. Výborným příkladem je dlouhodobě vedoucí T-Mobile, který podobný vtipný nádech v reklamách drží už řadu let.

Za zmínku pak určitě stojí i Airbank, která před lety přišla se zcela novým, jednoduchým a vtipně pojatým konceptem, jež (s možnými jistými odchylkami ve stylu humoru) drží dosud. Opomenout se také určitě nesmí Vodafone, Kofola, Kooperativa, Hornbach aj.

Tip: Podívejte se, jaké reklamy loni dominovaly na YouTube v loňském roce (Česká asociace pojišťoven Modrého ducha opravdu pobavila).

Myslete také na médium

Vždy přemýšlejte nad tím, aby dané sdělení sedělo prostředí, ve kterém má humor předávat. A zároveň, aby nosnou myšlenku bylo možné předat z hlediska formátu. I přes neustále sílící online je televize pořád nejsilnější médium, udělat vtipnou reklamu může být tedy ideální (byť ne úplně nejlevnější a organizačně nejjednodušší) řešení.

Něco jiného už ale bude zřejmě Facebook, Instagram, TikTok a další platformy, kdy musíte formát přizpůsobit. TikTok je rychlý, spíše satirický, Instagram hraje více na dojemnější a osobnější emoce. YouTube jede spíše příběhovou linku, která se podobá té televizní.

Pomoci vám mohou také influenceři, kdy někteří mívají specifický typ humoru, který se klientů dotýká více. Mějte ale na paměti, že jejich zásah je omezený a není dobré stavět pouze na nich. Správná komunikace měla být dobrým mixem všech přístupů.

Ptáte se nyní, jak komunikovat konzistentně napříč všemi médii? Kontaktujte Modrého ducha, který vám připraví komunikační manuál na míru.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

0

Inspirující

1

Zábavný

0

Nic moc

Pojďme spolu vytvořit něco skvělého!

Dlouhodobá spolupráce může začít jedním kliknutím

Domluvit schůzku