Menu

Jak zvýšit povědomí o značce? Neprodávejte, ale budujte vztahy

Jak začlenit značku do každodenních životů vašich zákazníků? Už jste se někdy setkali s lidmi, kteří si říkají „Jablíčkáři“? Nikoliv zahradníci, ale příznivci technologií Apple, kteří nikdy nepřemýšlí o tom, kde koupit nový notebook či telefon. Jak něčeho podobného dosáhnout i ve vaší firmě?

Jak zvýšit povědomí o značce? Neprodávejte, ale budujte vztahy

Co znamená povědomí o značce?

Jak detailně popisuje Hubspot, tzv. brand awareness ukazuje, jak dalece lidé rozpoznávají na trhu vaši značku a jak se s ní ztotožňují. Firmy s vysokým povědomím jsou obecně označovány jako “trendy” nebo populární. Chcete mezi ně patřit? Modrý duch vám pomůže, abyste získali širší znalosti, jak povědomí o značce funguje a jak ho cíleně spravovat a šířit mezi vaše publikum.

Brand awareness se může zdát jako vágní, těžko uchopitelný koncept. V offline prostředí tomu tak skutečně může být, ale v digitálním marketingu jsou prakticky veškeré činnosti měřitelné a i tato metrika se dá úspěšně vyhodnocovat pomocí správně nastavených KPI pro digitální projekty.

Proč budovat brand awareness?

Rozvíjí důvěru zákazníků

Zkoumali jste někdy, jak se budují mezilidské vztahy? Přátelé o sobě dávají vědět a zároveň se zajímají o životy druhých. Aktivity zvyšující povědomí zahrnují vyprávění příběhu, osobitost, svobodu být upřímný a přijímat zpětnou vazbu. A vztah mezi člověkem a značkou se v tomto směru ničím neliší.

Ve světě, kde mnozí spotřebitelé spoléhají na rozsáhlé rešerše, průzkumy, diskuzní fóra a další zdroje předtím, než udělají sebemenší nákup, obliba značky je vším. Má-li zákazník povědomí o značce, zpravidla jí více důvěřuje, ale ještě to neznamená, že nenakupuje i u konkurence. Například, Škoda Auto ve vás pravděpodobně budí pocit důvěryhodnosti, to ale ještě neznamená, že si automaticky koupíte novou Octavii. Naopak, identifikuje-li se zákazník s vaší značkou a chová ji ve vysoké oblivě, zpravidla už ani nepřemýšlí, že by nakoupil u někoho jiného. Vytvořili jste most od důvěry k loajalitě a je tedy vysoká pravděpodobnost, že již u vás bude utrácet peníze opakovaně a bez rozmýšlení. Znalost značky je přesně tím, co v prvé řadě zapřičiňuje a podněcuje toto chování.

Vytváří přidané hodnoty

Čím oblíbenější je firma v očích zákazníků a čím častěji využívají jejich služeb, tím s největší pravděpodobností stoupá i tržní hodnota a celkový vliv společnosti. Rozsáhlé povědomí je základem vysoké hodnoty. Jak jí docílit? Neustálým promováním pozitivních zážitků, které se k brandu pojí. Vytvářejte příjemné asociace, budujte neocenitelné benefity sahající daleko za hranice prosté transakce. Spotřebitel si pak produkt či službu samovolně vyhledá bez nutnosti kampaně, začne ji preferovat před konkurencí a stane se loajálním nejen opakovanými nákupy, ale i tím, že ji doporučí své rodině a přátelům. A to je hlavní důvod, proč je brand awareness tak důležitá - v dlouhodobém horizontu totiž šetří peníze.

Pokud předpokládáte, že zájem vzroste pouze tím, že uděláte pár produktových kampaní na Facebooku, příliš daleko se nedostanete. Nejenže takto získaní zákazníci se budou orientovat pouze na produkt a nikoliv na značku jako takovou, ale reklamy budou navíc postrádat zmiňovaný přesah.

Jak budovat povědomí o značce?

Zde je několik tipů, jak otisknout firmu do myslí zákazníků a zajistit si tak dlouhotrvající vliv na vaše publikum.

Chovejte se jako osobnost, ne jako bezpohlavní korporace

Když poznáte někoho nového, co je první věc, kterou o něm chcete znát? Jaké má koníčky, zájmy, co se mu líbí a nelíbí a mnoho dalšího. Jistě také přikládáte důraz tomu, o čem mluví a z čeho je nadšený. Jsou to přesně ty samé charakteristické rysy, které by měla mít i vaše značka. Přesně toto by měla sdělovat světu skrz svoje aktivity, ne jen se snažit okamžitě prodávat. Na to bude čas později. Pokud je o vás slyšet pouze ve chvíli, kdy lačníte po transakcích nebo podpoře, nebude si vás nikdo pamatovat jinak, než jako firmu s jedním jediným záměrem - prodávat za každou cenu. Stejně jako lidé nemají rádi, když se jim ozýváte jen ve chvíli, kdy něco potřebujete, ani zákazníci neuvítají, když se pokaždé objevíte jen se záminkou něco jim vnutit.

Uvědomte si, že vaši klienti se nacházejí v různých fázích nákupního procesu. Jen zlomek z nich je připravený ihned vytasit kreditku. Mnohem větší procento potřebuje různě dlouhou dobu na to, aby se mohli seznámit, vytvořit si mentální poznámku o tom, že existujete, a postupně “uzrát” k využití vašich služeb. Jedním z nadčasových modelů, který popisuje toto chování, je koncept See-Think-Do-Care, o kterém si můžete detailněji přečíst v samostatném článku.

Zajímejte se, co se kolem vás děje

Stejně tak jako lidé benefitují z mezilidských vztahů a osobního kontaktu, i vaší značce to udělá dobře. Zajímání se o druhé a společné trávení času je způsob, jakým zůstáváme v kontaktu s okolním světem, učíme se novým věcem a šíříme informace o tom, kdo jsme a co děláme. Toto chování opět funguje i v brandingu. Starejte se o skupiny lidí, se kterými chcete být spojováni. Pořádejte ziskové i neziskové akce, sponzorujte události či zajímavé osobnosti. Jednoduše zde platí úměra, že kdo víc dává, víc dostává.

Abyste mohli nenásilně zvyšovat povědomí o značce, potřebujete udržovat kontakt kontinuálně a chytře zároveň. Postujte na sociální média. Sdílejte, cokoliv vás zaujme a je relevantní k vašemu zaměření a nezapomínejte, že všechny příspěvky nemusí být nutně spjaty s vaším produktem nebo službou. Interagujte se svým publikem tím, že budete pokládat otázky, komentovat, odpovídat či znovu zveřejňovat zajímavý obsah někoho jiného. Zacházejte se svým profilem jako člověk, který si chce udělat nové kamarády, ne jako firma, která se snaží vydělat peníze. Dle zaměření firmy až 50% reputace může pramenit z její aktivity v online prostředí. Angažovanost sice nevede přímo k prodejům, poptávkám či leadům, ale rozhodně zajistí větší povědomí, které zákazníky ke konverzím dovede oklikou.

Vyprávějte příběh

Proč je bulvár nejčtenějším novinovým plátkem a růže z Ordinace neusychají ani po tisícáté sérii? Lidé zkrátka milují emoce a životy jiných lidí. Naše mysl je pro vyprávění jako stvořená, pohádky jsou to, co si pamatujeme, co žijeme a co vyhledáváme. Storytelling je dobře známá a velmi mocná marketingová taktika bez ohledu na to, jestli propagujete produkt nebo samotný brand. Vytvoření příběhu kolem vaší značky jí dodává lidskost a hloubku.

O čem by vaše vyprávění mělo být? O čemkoliv, pokud je pravdivé. Může to být životní cesta vašeho zakladatele či dobrodružství o tom, jak jste přišli k prvnímu podnikatelskému nápadu. I dobývání ve stylu amerického snu, aneb jak malý podnik udělal díru do světa, je sice otřepané, ale přesto oblíbené.

Umožněte lidem sdílet váš obsah

Všechno, co publikujete či nabízíte, umožněte lidem jednoduše posílat dál. Ať už se jedná o články na blogu, reklamy, videa, příspěvky na sociálních sítích či produktové stránky. Cokoliv “dáváte ven” musí jít snadno přejímat ideálně jedním kliknutím. Word-of-mouth marketing je jeden z nejmocnějších a nejefektivnějších způsobů, jak vybudovat důvěryhodnou značku v očích zákazníků. Tak jim to zbytečně nekomplikujte, když už mají chuť šířit váš obsah.

Mohou-li zájemci veřejně sdílet vaše služby, máte reálnou šanci, že se o vás dozvědí lidé z rodiny a sociálních kruhů dané osoby. A doporučení známého má stokrát větší váhu, než když vás pouze pronásleduje reklama.

Vytvořte neplacený obsah

Odborné články, vtipná videa, e-booky, podcasty a další. Vytváření čehokoliv je v dnešní digitální době snadnější, než kdy dřív. Většina lidí hledá odpovědi a zábavu zejména na internetu. Touto cestou můžete snadno šířit názory, postoje a celkové naladění vaší firmy, tedy to, co činí vaší značku lidskou a jedinečnou.

Výstupy nemusí být pouze psané v rámci blogu (přestože Modrý duch tuto formu vřele doporučuje), můžete také tvořit videa, infografiku, audiomateriály a další. Jako značka máte šanci zaútočit na více smyslů zákazníka. Pokud žádný obsah nevytváříte nebo se omezujete pouze na jeden kanál, připravujete se o spoustu příležitostí, jak oslovit nové cílové skupiny, které preferují ten či onen kanál digitální komunikace.