Menu

4 tipy pro založení kanálu na YouTube

Má pro firmu ještě stále smysl natáčet videoobsah? Co je potřeba udělat, abyste založili na YouTube smysluplný kanál? A bude to pro vás vůbec to pravé ořechové?

4 tipy pro založení kanálu na YouTube

YouTube letos oslavilo šestnáct let existence, nicméně stále se drží na špici popularity mezi online platformami pro sdílení videí. Není proto divu, že spousta společností zvažuje, že se na tento kanál připojí a začne zde vysílat či nahrávat videa, která doplní již tak obsáhlou databázi čítající několik miliard záznamů.

Má vůbec pro vás kanál na YouTubu smysl?

Vypadá to jako banální otázka, nicméně bychom se nad ní měli zamyslet ještě předtím, než do tvorby a údržby kanálu investujeme čas a peníze. Naše investice se totiž nemusí vždy vyplatit.

I když je YouTube druhou nejnavštěvovanější stránkou na internetu, určitě se nedá říct, že by jeho uživatelé věrně reprezentovali světové obyvatelstvo. Podle statistik server globalmediainsight.com převládají mezi uživateli YouTubu obyvatelé Indie a následují je osoby žijící v USA, Brazílii, Japonsku a Rusku. Nejlidnatější zemi světa, Čínu, ve statistikách nenajdeme – server je v tomto státě blokován vládou.

Čína ale není jedinou zemí, jež YouTube nějakým způsobem na svém území cenzuruje. Mezi dalšími státy, z kterých se na tuto platformu nedostanete, jsou Eritrea, Írán, Jižní Súdán, Súdán, Sýrie, Tádžikistán, Turkmenistán a nepřekvapivě i Severní Korea. V řadě dalších zemí ovšem bývá YouTube krátkodobě či dlouhodobě nedostupný, například během voleb, nebo se nelze dostat k určitým videím.

Demografické statistiky uživatelů YouTubu v Česku nejsou k dispozici, ovšem na základě obecných trendů mezi uživateli sociálních sítí můžeme usoudit, že se bude jednat převážně o mladší obyvatelstvo včetně dětí a mládeže. Chceme-li tedy publikovat videa na YouTubu, musíme si v první řadě zjistit, jestli zde najdeme svou cílovou skupinu.

Promyslete si obsah

YouTube je platforma pro sdílení (audio)vizuálního obsahu, z čehož vyplývá, že zde najdeme jiný obsah než na platformách, které stojí na sdílení např. psaného textu. Rozdíl ovšem nespočívá jen v tom, že totéž sdělení si například na Facebooku přečteme ve statusu, na Instagramu ho zhlédneme ve formě obrázku a na YouTubu uvidíme na stejné téma video. Vzhledem k tomu, že jinak konzumujeme zvukový, vizuální či jiný obsah, dává smysl vysílat různými médii různé zprávy.

Takový příklad můžeme vidět na portálu Na volné noze, což je server, který sdružuje nezávislé profesionály. Kromě vlastního katalogu se prezentuje i blogem a právě kanálem na YouTube.

Když se podíváme na obě prezentace, zjistíme, že se obsahově značně liší – zatímco youtubový kanál Na volné noze nabízí ke zhlédnutí převážně rozhovory s nezávislými profesionály, případně záznamy jejich přednášek, na blogu najdeme většinou zprávy o stavu českého i mezinárodního freelancingu a úvahy jednotlivých volnonožců.

Zveřejníme-li totiž rozhovor jako video, ukážeme nejen obsah řečeného, ale i jeho formu. Do písemné podoby se nedostanou věci, jako je tón hlasu, gestikulace a další projevy řečníka, které mohou projev ozvláštnit.

„Video je na rozdíl od tištěné formy založeno mnohem více na emocích, čehož lze velmi dobře využít a vyvolat u potenciálního zákazníka touhu po produktu nebo službě,“ vysvětluje pro server podnikatel.cz seniorní digitální projektový manažer Josef Plechatý ze společnosti Marketup.

Ba co víc, pokud neplánujeme video otitulkovat, ulehčíme si práci o přepis, který bychom si museli vypracovat, kdybychom se s řečníkem sami sešli, nahráli si ho a poté vydali písemně.

Blogové záznamy jsou naopak lepší, chceme-li prezentovat data, grafy apod., případně různé návody pro čtenáře, který se poté rozhodne, jakou podkapitolu si přečte. Samozřejmě, i u videa na YouTubu můžeme označit čas, ve kterém začíná určitá sekvence, pro prohledávání je však jednodušší psaný text.

Nesmíme také zapomenout promyslet, jak bychom si přáli, aby se náš výstup šířil. Psaný text je jednodušší citovat, jelikož prostě najdeme hledanou citaci a zkopírujeme ji. Ve videu se pomocí Alt+F hledat nedá a zároveň si musíme jednotlivé citáty sami přepsat, neboť Ctrl+C a Ctrl+V u videa kupodivu také nefungují.

Rozmyslete si, kolik chcete do kanálu investovat

Některé společnosti nechávají tvorbu videoobsahu na svém marketingovém oddělení, jiní tuto činnost outsourcují. Patříte-li ke druhé skupině, bude vás jistě zajímat, kolik korun tato služba bude stát.

Bavíme-li se o nereklamních videích, najdeme na trhu jak dodavatele, kteří vám vytvoří videovizitku za méně jak 20 000 Kč, stejně jako ty, kteří pro vás připraví animované video za 60 000 Kč. Záleží samozřejmě na délce natáčení i toho, jestli pro video použijete např. hudební podkres z banky, komparz apod. Pomoci nám může například i cenový přehled konkrétních případů, které zkompilovala digitální agentura Focus Agency.

„Klient platí za můj čas na místě a za mé zkušenosti. Práci kameramana účtuji po natáčecích dnech nebo půldnech u malých projektů. Je to výhodné především pro klienta, protože zná přesnou částku za den, a i když se na něco hodinu čeká, natáčení to neprodraží,“ uvádí kameraman Lukáš Bíca na svém webu.

Samozřejmě, řešením je také natočit si video sami bez profesionála. Na druhou stranu, neexistuje žádná úměra mezi použitou technikou a výsledným dojmem. Jinými slovy: V obecné rovině je jedno, jestli si na natáčení vezmete profesionální techniku nebo ne. Záleží na výsledném dojmu, který se navíc může odlišovat u firmy i cílové skupiny.

„Reklama musí jít v ruku v ruce s image. Pokud chcete, aby vaše služba působila unikátně a luxusně, na vlastní videa zapomeňte. Videem na selfie kameru těžko zaujmete miliardáře,“ sděluje na svém blogu filmař Petr Špetla, který kromě natáčení videí pořádá kurzy pro pracovníky v marketingu.

Nejspíš nás bude zajímat i poměr investované částky a navrácené investice. Bavíme-li se však o budování vlogu, tedy kanálu, v kterém primárně poskytujeme informace sledujícím a kolem kterého budujeme komunitu, můžeme si na návratnost prostředků počkat několik měsíců. Zrychlit to můžeme tehdy, pokud dáme na konec videa výzvu k akci, tedy pobídku, aby diváci něco udělali (např. si od nás něco koupili).

Najděte si někoho, kdo se vám bude o kanál starat

Bohužel je stále v některých firmách smutnou realitou, že se o účty na sociálních sítích nestará marketingové oddělení, nýbrž ten, na koho to „zbyde“. V praxi se tak můžeme setkat s tím, že statusy na Facebook píše asistent ředitele nebo že fotografie na Instagramu zveřejňuje oddělení IT.

Sociální sítě společnosti jsou však její výkladní skříní, a proto je nutné o ně adekvátně pečovat. YouTube není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Málokdo stihne vedle svých pracovních povinností ještě natáčet videa a spravovat youtubový kanál společnosti.

„Obecně 1 video za 7–14 dní je ideální. A nejlépe vždy ve stejný den a podobný čas, aby si odběratelé zvykli a mohli se tak na váš kanál vracet, když budete sdílet nový obsah,“ říká pro server podnikatel.cz Karel Kaš, jednatel digitální agentury New Logic.

Samotné natáčení ale nestačí. Je potřeba promyslet celkovou vizi kanálu i jeho strategii a přidat ke každému videu takový text a klíčová slova, aby byl dohledatelný pro správné publikum. Nesmíme také zapomenout na průběžnou kontrolu komentářů u videí (pokud si je nezakážeme): mazání nevhodných komentářů, odpovídání na dotazy a interakci s komentujícími obecně.

Pokud si na to netroufáte, nemusíte zoufat; tuto činnost lze opět outsourcovat na profesionály, kteří se zabývají správou sociálních sítí, případně specificky na YouTube.

Závěrem

Tvorba kvalitního obsahu na youtubovém kanálu není rozhodně jednoduchá záležitost, nicméně příklady z praxe ukazují, že ji zvládnout lze. Důležité je určit si realistické cíle kanálu, nepřecenit své síly a v případě potřeby delegovat tuto činnost na externisty.

Jak se vám článek líbil?

0

Praktický

1

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc