Menu

Umíte recyklovat obsah? Naučte se šetřit čas a peníze

Kdo se dneska nevěnuje tvorbě obsahu, ten není vidět. Kdo není vidět, ten neprodává. Jenže připravit zajímavý příspěvek na sociální sítě zabere klidně 1 až 2 hodiny, blogový článek až 10 hodin. Ještě více času většinou trvá vytvoření dalších formátů - e-booku, podcastu, videa, on-line kurzu a dalších. Jak z obsahu vytěžit maximum?

Umíte recyklovat obsah? Naučte se šetřit čas a peníze

Často se stává, že se ve firmách upnou na tvorbu nového obsahu. Což není špatně. Na druhou stranu. Pokud naskočíte na trend recyklování, můžete dosáhnout mnohem lepší návratnosti investice do obsahového marketingu. Nemusíte den co den chrlit další unikátní tvorbu. Radši se občas na chvíli zastavte a promyslete si, jak hotovému obsahu vdechnout nový život. Stačí vaše výstupy trochu poupravit a s minimálním úsilím je dostanete k dalším lidem. Můžete tak jednoduše oslovit potenciální zákazníky, které jste napoprvé minuli.

Představte si klasickou situaci. Někdo cestou do práce poslouchá podcasty, aby efektivně využil cestu autem. Tento člověk už však nemá čas (nebo chuť) si číst články na blogu, proto se určitě nedostane k vašemu perfektnímu článku, se kterým jste si dali tolik práce.

Co s tím? Recyklujte! Přepracujte obsah do nového formátu, abyste ho mohli skrze další platformy dostat k více lidem. Základní materiál už máte, takže vám to nezabere tolik času. Hlavní výhody znovupoužití se dají shrnout do 3 základních bodů:

  1. Oslovíte více lidí – Modrý duch to už trochu naťuknul o pár řádků výše. Novými formáty získáte pozornost více lidí. Nezapomeňte, že sociální sítě nezobrazí příspěvek každému. Když post drobně upravíte a doplníte ho například o jednoduchou grafiku, zákonitě se dostane k širšímu publiku.
  2. Dáte sdělení větší důraz – ve škole se říkalo: „Opakování matka moudrosti.“ Markeťáci zase moc dobře vědí, že bez opakování se člověk nerouhoupe k nákupu. Kevan Lee věří, že obsah musí k potenciálnímu zákazníkovi doputovat aspoň 7krát, aby měl požadovaný efekt. Přesně z toho důvodu se vyplatí informace několikrát zopakovat, než se přesunete k dalšímu tématu.

  3. Ušetříte čas i peníze – vymyslet téma, dohledat materiály, udělat osnovu a potom všechno zpracovat. Pokud se vám v archivu hromadí smysluplné výstupy, můžete několik kroků přeskočit a tím si ušetřit práci, čas i peníze.

Jaký obsah se hodí k přepracování?

Selský rozum říká, že můžete do nové podoby předělat cokoliv. Zásadní chybu v podstatě neuděláte. Přesto se vyplatí trochu zapřemýšlet, z kterého konce začít.

Modrý duch doporučuje ze všeho nejdřív nakouknout do analytiky, protože jak se říká: „Data mají cenu zlata.“ Podle konkrétních ukazatelů se dozvíte, o který obsah byl největší zájem, a kde to trochu drhlo. Pokaždé si vaši tvorbu znovu projděte a zapřemýšlejte, kde byste mohli doplnit nové informace.

Dokonce i drobná aktualizace úspěšného blogového článku o nové info vám může přinést zajímavou návštěvnost, protože Google hodnotí i aktuálnost obsahu. Jak tedy přetavit vaši již publikovanou práci do nového skupenství?

Použijte informace z článků do e-booku

Pokud přistupujete k tvorbě blogu aspoň trochu systematicky, časem dosáhnete bodu, kdy budete mít na svém webu poměrně velké množství článků ke konkrétnímu tématu. Přesně to je ideální doba k tvorbě e-booku. Stačí z hotových článků vyzobat důležité informace a přeskládat je do většího celku.

Poměrně snadno tak vyrobíte návod, příručku, nebo průvodce konkrétní oblastí. Při tvoření e-booku si pamatujte, že není až tak důležitý celkový rozsah. Některé společnosti se předhání, kdo udělá větší „bichli“. Potom vznikne 300 stránkové monstrum, které nakonec stejně nikdo nezvládne přečíst.

Zaměřte se radši na přínos pro člověka. Například účetní firma může dát dohromady průvodce o povinnostech a výhodách spojených s autem v podnikání. Realitní makléř zase může do praktického návodu shrnout, jak se vyhnout nejčastějším chybám a omylům při prodeji nemovitosti. Modrý duch si dovolí tvrdit, že se dá v každém oboru udělat přínosný e-book na několik (desítek) stránek. E-knihu potom můžete:

  • dát volně ke stažení
  • použít jako lead magnet a sbírat tak kontakty do databáze pro další účely (třeba e-mailing)
  • prodávat na webu

Pokud dáte e-booku srozumitelnou a líbivou formu, bude to velice účinná zbraň vašeho on-line marketingu.

To nejzajímavější dejte do příspěvků na sociální sítě

Především menší společnosti často zápasí s tím, co dávat na sociální sítě. Přitom se stačí vydat opačnou cestou než při tvorbě e-booku.

Sociální sítě se sice od sebe více či méně liší. Minimálně jednu věc však mají společnou. Do příspěvku se vejde podstatně méně textu než do článku na blog. Například LinkedIn vám dovolí použít 1 300 znaků, Twitter jenom 280. Facebook je sice v tomto ohledu velkorysejší, ale dlouhé romány na sociálních sítích stejně nikdo nečte.

Proto si projděte úspěšný obsah a „rozsekejte“ ho na stravitelnější kousky, které potom snadno upravíte do příspěvků na sociální sítě. Dobře fungují:

  • Oborové zajímavosti
  • Statistiky
  • Data z výzkumů
  • Praktické rady
  • Tipy od autorit z oboru
  • Reference od vašich zákazníků
  • A další informace...

Z jednoho blogového článku tak může vzniknout celá série příspěvků na sociální média. Postupně v nich převyprávíte důležité informace a oslovíte další potenciální zákazníky. Důležitou roli na sociálních sítích hraje také vizuální stránka příspěvku, tak se nebojte k textu přidat obrázek nebo infografiku.

Svezte se na popularitě videí

Pokrok se nedá zastavit. Dneska už nemusíte investovat statisíce do natáčecí techniky. Poměrně slušné video zvládnete natočit i na mobilní telefon. Potom ho sestříháte na běžném počítači a nahrajete na internet. Divák si navíc video pustí kdekoliv a kdykoliv. Narozdíl od čtení textu se nemusí ani moc soustředit. Přesně z těchto důvodu se naše kultura čím dál více odvrací od textu směrem k videím.

Statista uvádí, že 85 % uživatelů internetu se rádo kouká na video obsah. Pokud stále nevěříte, že má smysl dělat videa, koukněte se na YouTube. Počet zhlédnutí konkrétního videa se zobrazuje všem uživatelům, takže se můžete na vlastní oči přesvědčit, že se tvorba videí skutečně vyplatí. Kromě toho video formát dokáže v divákovi probudit mnohem více emocí než text. Působí totiž na více smyslů najednou.

Jestli v současné době ještě stále nenatáčíte vlastní videa, dobrovolně se připravujete o notnou dávku pozornosti. Přitom materiálu na kratší videa už máte na svém blogu určitě více než dost. Stačí se odhodlat. Ze začátku pouze „odvyprávějte“ připravené informace do kamery. Postupně, až se s technikou trochu naučíte, můžete do spotů přidat více kreativity.

Pronikněte do světa podcastů

Podcast je v podstatě nahrávka mluveného slova. Narozdíl od videa se nemusíte starat o vizuální stránku věci. Z toho důvodu je výroba podcastu o něco snazší, navíc jejich popularita neustále stoupá. Stačí se podívat na několik statistik. Před rokem si aspoň jednou měsíčně poslechlo podcast 37 % Američanů starších 12 let. Letos (2021) se číslo zvedlo na 41 %. Pokud se zaměříme na lidi, kteří si podcast poslechnou alespoň jednou týdně, je jich v USA aktuálně 28 %.

Modrý duch sice podobnou statistiku pro Českou republiku nenašel, ale zájem o mluvené slovo v tuzemsku ilustruje podcast Vinohradská 12. Ještě v dubnu 2019 zaznamenal tento pořad Českého rozhlasu 43 000 stažení. V květnu 2020 už to bylo 567 000 stažení. Během června 2020 překonal další metu – 769 000 stažení.

A proč jsou podcasty tak populární? Důvodů je určitě více. Jeden z nich však rozhodně bude ten, že stačí pouze poslouchat. Nemusíte mít upřený zrak do monitoru nebo displeje. Proto si novou epizodu můžete bez problémů poslechnout třeba cestou do práce, během procházky nebo při běhání.

Než se pustíte do nahrávání svého prvního podcastu, uvědomte si, že posluchač vnímá informace trochu odlišně než čtenář. Pro dosažení lepších výsledků se určitě vyplatí původní informace z vašeho článku nebo e-booku trochu upravit do uvolněnějšího stylu. Pokud se v textu nachází složité větné konstrukce, nemilosrdně je vyškrtněte. Když to neuděláte, posluchači se v nich ztratí. A to rozhodně nechcete. Podcast se musí především dobře poslouchat. Jakmile vyladíte přednes, potom už zvládnete poutavě vyprávět i o složitých tématech.

Nejlepší obsah předělejte na sérii e-mailů

Přestože je e-mail v podstatě stejně starý jako internet sám, stále se těší obrovské oblibě. Celosvětově ho používá přes 3,8 miliardy lidí. Denně se do e-mailové schránky podívá 95 % uživatelů. A jak uvádí studie od Optinmonster, někteří z nich si e-mail otevřou i 20krát za den. Marketéři na e-mailingu oceňují především:

  • Skvělou návratnost – dokonce i s malou investicí dokážete zasáhnout opravdu velké množství lidí. Právě to dělá z něj dělá jeden z nejúčinnějších nástrojů online marketingu. Litmus ve studii dokazuje, ža 1 investovaný dolar přinese společnosti v průměru zisk ve výši 42 dolarů.
  • Nezávislost – narozdíl od sociálních sítí je e-mail stabilní platforma, kterou máte plně pod kontrolou. Sociální síť změní pravidla a vaše společnost může přijít ze dne na den o pečlivě vybudovanou pozici. Tohle se vám s e-mailem nestane.
  • Jednoduchost – v minulosti se člověk musel orientovat v HTML, grafice a dalších oblastech. Dneska už máte k dispozici pokročilé e-mailingové nástroje, které jsou intuitivní a uživatelsky přívětivé, takže se s nimi za chvíli naučí prakticky kdokoliv.

Většinu vašeho obsahu velice snadno předěláte na tematickou sérii e-mailů. Stačí delší články a e-booky „rozsekat“ na menší části a trochu je upravit, aby se v e-mailu dobře četly. Pokud to uznáte za vhodné, můžete k nim přidat i několik příkladů, obrázků, checklistů nebo pokynů. S minimálním úsilím se tak váš starší obsah dostane k dalším lidem.

Takovouto sérii můžete prezentovat jako e-mailový kurz na konkrétní téma. Za některé obzvláště kvalitní jsou lidé dokonce ochotní i slušně zaplatit, takže to pro vás může být další zdroj příjmů. Pokud však chcete dostat váše sdělení k co nejvíce lidem, bude lepší, když kurz necháte zdarma.

Za málo práce hodně výsledků

Tvorba hodnotného obsahu není levnou záležitostí. Přesto se s ním zachází dost lehkovážně. Po zveřejnění už na něho často jenom padá prach a postupně upadá v zapomnění. Přitom se stačí čas od času podívat, co všechno už máte zpracovaného, a jak by se daly výstupy přepracovat, abyste je dostali k dalším lidem. Kromě nápadů z článku se nabízí i další možnosti. Můžete udělat například webinář, prezentaci, newsletter, online kurz a mnoho dalších formátů.

Gandalf se také vrátil znovu na scénu i po své smrti. V novém hábitu a s novými schopnostmi ještě sehrál v příběhu velice důležitou roli. Podobně úspěšný může být i váš předělaný obsah.

Jak se vám článek líbil?

1

Praktický

3

Inspirující

0

Zábavný

0

Nic moc